آشنایی با تاریخچه دامن

آشنایی با تاریخچه دامن

آشنایی با تاریخچه دامن

تاریخ دقیق پیدایش دامن ناشناخته است ، با این حال شواهد نشان داده که از دوران ماقبل تاریخ دامن توسط مردان و زنان پوشیده می شد. ازین رو تصور می شود که دامن یکی از اولین لباس هایی است که انسان ها می پوشیدند چرا که می توانستند لباسی ساده به سادگی پیچیدن یک پارچه به دور بدنشان بسازند. چنانچه یک دامن حصیری مربوط به 3900 سال قبل از میلاد در ارمنستان در مجموعه غار آرنی کشف شده است. امروزه دامن ها در همه شکل و اندازه و جنس برای خانمها عرضه می شود تا بانوان علاوه بر عالی بنظر رسیدن ، احساس خوبی هم داشته باشند.

آشنایی با دامن از گذشته تا به امروز

از نظر تاریخی دامن لباسی ساده و در عین حال کاربردی برای مردان و زنان بوده تا آنها را از عوامل خارجی محافظت کرده و در کار فیزیکی هم آزادانه تر حرکت کنند. با گذشت زمان و تکامل دامن باعث شد تا لباس ها از نظر سبک ، طول و جنس پارچه متفاوت باشند و با عوامل مختلفی در جامعه از جمله فرهنگ و طبقه اجتماعی همسو شوند. در عین حال که دامن در طول قرن ها از نظر سبک و مد تغییر کرده ، اما هدف اصلی یکسانی داشته و برای ارائه عملی به منظور جذابیت شناختی و روشی راحت برای پوشاندن قسمت پایین بدن بکار می رود.

طراحی و فروش لباس

دامن در مصر باستان

تاریخچه اولیه دامن به قرن ها قبل در مصر باستان بر می گردد و جالب اینکه اولین دامن توسط مردان پوشیدن می شد. لباس های ساده ای که شبیه دامن به دور خود پیچیده و در کمر بسته بودند که شندیت نام داشت و از جنس مواد محلی همچون کتان که بسیار سبک و مطبوع بوده و در آب و هوای گرم و مرطوب مصر ایده آل بنظر می رسید. در دوران مصر باستان ثروتمندترین و تاثیرگذارترین افراد دامن سبک و نازک و در عین حال کارگران عمدتا کمربند نخی می پوشیدند. از سوی دیگر زنان پیراهن بلند و سفید را ترجیح می دادند و هرچه طبقه اجتماعی زنان بالاتر بود ، پارچه گران تر و افراد ضعیف تر پارچه های ارزان تر استفاده می کردند.

دامن در قرون وسطی

در قرون وسطی با پیشرفت بافتنی و خیاطی ، امکان پوشیدن شلوار و جوراب شلواری برای آقایان فراهم شد. زنان هم لباس هایی انتخاب می کردند که دارای دامن مجزا بود و به بالاتنه دوخته می شد. تا اواخر قرن نوزدهم زمانی که لباس های جدا شروع به ظهور کرد ، زنان همیشه پیراهن بلند می پوشیدند.

آشنایی با تاریخچه دامن

دامن در دوران ملکه ویکتوریا

در دوران ملکه ویکتوریا ، پیراهن زنانه بلند همچنان غالب بود و آداب لباس پوشیدن زنان بسیار سختگیرانه بود چرا که لباس تمام بدن زن را می پوشاند. با این حال در اواخر دهه 1890 زنان با سبک زندگی فعالتر نظیر دوچرخه سواران ، سوارکاران و پیاده روی تغییراتی در لباس پوشیدن ایجاد کردند. در سالهای اولیه دوران ادواردین انواع ژاکت و دامن مجزا مد شد که باعث می شد که لباس ها نسبت به دوران ویکتوریایی کمتر محدود کننده باشد. از سال 1890 به بعد دامن محبوبیت خاصی به عنوان یک لباس مجزا پیدا کرد و در این بین پیراهن های بلند زنانه با لباسهای کاربردی تر تعویض می شدند اما قد دامن ها همچنان بلند بود و باعث افتادن زنان می شد که تا سال 1910 استفاده از این دامن ها ادامه داشت.

مقالات دیگر : کت و شلوار زنانه

دامن در قرن بیستم

قرن بیستم زمان آزمایش و نوآوری از لحاظ بسیاری از جنبه ها در جامعه بود که در این میان انواع دامن با طیف گسترده و انواع طول و مدل از دامن هابل در 1910 گرفته تا دامن مینی در دهه 1960گسترش یافت. در حالیکه در ابتدای قرن بیستم دامن ها بلند یا ماکسی بود ، در پایان قرن طیف گسترده دامن ها ارائه شد. چنانچه در اوایل دهه 1900 ، تغییرات شدیدی در سبک دامن شکل گرفت از قد بلند بصورت دنباله دار تا قد روی زانو یا میدی که با گذشت زمان پوشیدن دامن های کوتاه تر برای زنان از نظر اجتماعی قابل قبول شد و دامن های بلندتر سنتی برای مناسبت های رسمی و لباس شب مورد استفاده قرار گرفتند.

طراحی و فروش لباس

در دهه 1940 به دلیل جنگ جهانی دوم بدلیل محدودیتهای لباس پوشیدن دامن ها ماهیتی تیره پیدا کرد و پارچه های ارزان قیمت جایگاه خود را بدست آورند و در این زمان بیشترین مدل دامن ساده یا خطی A مشتریان زیادی داشت. در دهه 1950 دامن های خطی و مدادی توسط زنان در دنیای غرب پذیرفته شد. در دهه 1960 هم دامن های کوتاه مری کوانت مد شد و برای اولین بار به زنان این آزادی داده شد که طول دامن خود را انتخاب کنند که از آن به بعد در کمد لباس هر زنی دامن کوتاه وجود داشت ، بجز در دهه 1970 و مد هیپی که دامن های دهقانی با حاشیه بلند ترند شده بود.

از دهه 1970 تا به امروز هم هیچ نوع دامنی به مدت طولانی بر دنیای مد غالب نبوده است و بسیاری از افراد با انواع دامن ها در قدهای مختلف در کنار هم در خیابان ظاهر می شوند و دامن ها در انواع قد چه میدی چه مینی و چه ماکسی تمام قد که ظاهر مد روز و استایل شیکی دارند ، دیده می شود.

انواع مدل دامن

دامن از دیرباز از لباسهای اصلی کمد لباس زنان بوده و امروزه که با طیف گسترده ای از مدل های دامن رو به رو هستید ، می توانید یک دامن مناسب برای هر فصل و یا هر مناسبت پیدا کنید. بدین منظور سبکهای کلاسیک نظیر دامن راسته برای ظاهری ساده و  جاودانه مناسب است ، در حالیکه دامن کش دار و یا دکمه دار برای ظاهری آرام تر و راحت تر ایده آل می باشند.

آشنایی با تاریخچه دامن

مدل دامن خطی

دامن خطی A-line شبیه به حرف بزرگ انگلیسی A است و اولین بار توسط طراح لباس و مد فرانسوی کریستین دیور به عنوان برچسب برای مجموعه بهار 1955 استفاده شد ، حالتی کلاسیک به شما می دهد که برای بسیاری از تیپ ها جذاب است و در دنیای مد امتحان خود را پس داده است. شکل ساده و بسیار ظریف این نوع دامن که کمر را برجسته می کند و به تدریج به سمت لبه دامن باز می شود ، ظاهر زنانه و برازنده ای برایتان ایجاد می کند.

مدل دامن جلو دکمه دار

مدل دامن جلو دکمه دار

همانگونه که از نام این نوع دامن پیداست ، دارای دکمه های در جلوی لباس است که جزئیات جذابی را ارائه می دهند و به راحتی باز و بسته می شوند. این مدل دامن اغلب با یک تاپ یا بلوز پوشیده شده و برای مشخص کردن کمر و نشان دادن جزئیات دکمه ، یک انتخاب خوب در مناسبت های رسمی و یا غیر رسمی می باشد که از جنس مختلفی نظیر ترکیب پنبه با کیفیت تولید می شود.

طراحی و فروش لباس

مدل دامن پلیسه و دامن چین دار

دامن چین دار طرحی جاودانه است که به هر لباسی ظرافت و زیبایی می افزاید. این سبک از دامن دارای یک سری چین متناسب با کمر می باشد که چین ها را می توان به صورت صاف به باسن دوخت یا به صورت آزاد از بند کمر آویزان کرد تا یک دامن چین دار نرم تشکیل دهد. دامن چین دار زنانه با یک تکه لباس بافتنی زنانه یا ژاکت بطرز شگفت انگیزی تیپ و ظاهر شما را تکمیل می کنند.

مقالات دیگر : شلوار زنانه از گذشته تا به امروز

مدل دامن راسته

مدل دامن راسته

دامن های راسته یا مدادی ، ظاهری متناسب از تیپ شما ارائه می دهند و با برش های صاف و باریک بر روی کمر محکم می نشینند و مستقیما از باسن آویزان می شوند که به افزایش قد شما کمک می کند. بدین منظور می توان یک دامن راسته را با تاپ یا یک ژاکت کوتاه یا یک پولیور و نیز یک پیراهن سفید ست کرد. ازین رو یک دامن راسته کلاسیک به شما کمک می کند تا ظاهر شما مشخص شده و ظاهری شیک و پیچیده بدون توجه به موقعیت شما ارائه دهد.

جالب است بدانید که دامن های راسته و مدادی از دیرباز به خاطر ظاهر جذابی که دارند تحسین برانگیز بوده اند و دامن مدادی تبدیل به لباسی مشخص در دهه 1950 و اوایل 1960 شده بطوریکه در طول تاریخ توسط هنرپیشگان زن سینما مانند آدری هپبورن پوشیده می شد.

آشنایی با تاریخچه دامن

مدل دامن کمر کش دار

دامن کمر کش دار زنانه انتخاب مناسبی برای هر تیپ بدنی می باشد و برای بانوان مسن با تحرک محدود عالی است و راهی بدون دردسر برای لباس پوشیدن می باشد که در انواع طرح های گلدار ، طرحدار و ساده ارائه می شود. دامن های کمر کش دار برای هر نوع مناسبت هوشمند یا غیر رسمی مناسب بوده و علاوه بر راحت بودن به جذابیت فرد نیز کمک می کند. یک دامن کمر کشدار در کمد لباس خود اضافه کنید تا در مواقع لزوم از آن استفاده کنید.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.