آموزش ست کردن رنگ ها در استایل

آموزش ست کردن رنگ ها در استایل

آموزش ست کردن رنگ ها در استایل

جالب است بدانید که برای داشتن استایلی زیبای و جذاب باید ست کردن رنگ ها را یاد بگیرید چرا که حتی در صورت پوشیدن لباسهای گرانقیمت اما در صورت عدم رعایت استفاده در رنگها ، زیبایی استایل خود را از دست بدیم. در این میان برای ست کردن رنگ باید با چرخه رنگ آشنا شویم.

چرخه رنگ چیست ؟

اسحاق نیوتن فیزیکدان و کاشف جاذبه زمین اولین کسی بود که رنگ ها را در یک چرخه دایره ای مرتب کرد که تصویر این چرخه رنگ برای اولین بار در کتاب Opticks  در سال 1704 به چاپ رسید. بدین منظور نیوتن در طول آزمایش های منشوری خود دریافت که با شکستن نور خورشید بر روی دیوار ، نور سفید از هفت رنگ قابل مشاهده تشکیل می شود : رنگ قرمز ، نارنجی ، زرد ، سبز ، آبی ، نیلی و بنفش و سپس این هفت رنگ را به ترتیب ظاهری در یک چرخه رنگ نامتقارن سازماندهی کرد.

همچنین در سال 1810 یوهان ولفگانگ گوته چرخه رنگ دیگری را ابداع کرد که متقارن بوده و با حذف رنگ نیلی دارای ۶ رنگ شد و بسیار شبیه چرخه رنگ امروزی است. چرخه رنگ بعنوان یک نمودار دایره ای ، روابط بین رنگهای مختلف را نشان می دهد و عموما هنرمندان یا طراحان مد و فشن دنیا از چرخه رنگ برای ست کردن رنگها در استایل و ایجاد طرح های جدید و زیبا استفاده می کنند. چرخه رنگ ( معروف به RYB ) دارای سه دسته اولیه ، ثانویه و سوم بوده که بعنوان رنگ طیف نور مرطی در یک دایره مرتب می شوند.

لازم به ذکر است که سه رنگ اصلی چرخه رنگ قرمز ، آبی و زرد بوده که از سایر رنگها تولید نشده اند اما در مقابل رنگ های دیگر نظیر سبز ، بنفش یا آبی از ترکیب این سه رنگ تشکیل شده اند که ترکیب ثانویه نام دارند. همچنین ترکیب رنگهای ثانویه و اولیه با هم رنگ سوم را ایجاد می کند نظیر سرخابی شامل قرمز و بنفش یا قرمز و نارنجی ، کهربایی حاوی زرد و نارنجی ، چارتری شامل زرد و سبز ، بنفش حاوی آبی و بنفش و سبز آبی شامل آبی و سبز.

مقالات دیگر : طراحی لباس از صفر تا صد

برای ست کردن رنگ ها باید از چه قواعدی پیروی کنیم ؟

هارمونی رنگ : قرار گرفتن رنگ ها در چرخه رنگ نشان دهنده روابط بصری مهم است و رنگ هایی که در کنار یکدیگر در چرخه رنگ قرار می گیرند مانند زرد ، آبی ، بنفش ، رنگ های مشابه نام دارند که از نظر بصری دلپذیر هستند و اما رنگ هایی که در تقابل مستقیم با یکدیگر هستند مانند قرمز و سبز در چرخه رنگ  ، رنگ های مکمل نامیده می شوند. اما از آنجایی که افراد بسته به سلیقه شان به رنگ ها پاسخ متفاوت می دهند ، هیچ رنگ یکتا و قانون خاصی برای دستیابی به هارمونی رنگ وجود ندارد و عموما هر کس از سلیقه شخصی خود پیروی می کند.

دمای رنگ : دمای رنگ با تجزیه رنگ ها به رنگ های گرم ( نظیر رنگهای نزدیک به غروب خورشید مانند نارنجی یا نور روز )  و رنگ های سرد ( مرتبط با نور ابری همچون آبی ) سروکار دارد. توجه به دمای رنگ ها و آزمایش رنگ گرم و سرد برای رسیدن به جلوه خاص و مورد نظر از قواعدی است که باید در استفاده از چرخه رنگ از آن پیروی کنیم.

زمینه رنگ : از آنجا که هر رنگی در زمینه های مختلف ممکنست رفتار متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال رنگ نارنجی آجری در ترکیب با رنگ زرد ممکن است کسل کننده باشد اما زمانی که در کنار بنفش تیره قرار بگیرد ، روشن تر و شاداب تر به نظر می آید.

چگونه لباس ها را با استفاده از چرخه رنگ ست کنیم ؟

  1. استفاده از رنگ های مشابه : رنگ هایی که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار دارند ، می توانند کمک کننده باشند و به شما حس امنیت بدهند. نظیر استفاده از رنگ آبی روشن و بنفش آبی
  2. استفاده از رنگهای مکمل : رنگ های مکمل در چرخه رنگ مقابل هم قرار دارند و می توانند با تضادی که با هم دارند ، زیبایی شما را افزایش دهند.
  3. از لوازم جانبی استفاده کنید که با استایلتان همخوانی ندارند. این کار به شما کمک می کند که با استفاده از جزییات ریز رنگ ها را در کنار یکدیگر امتحان کنید.
  4. رنگ های خنثی ( قهوه ای ، مشکی ، سفید ، کرم و سرمه ای ) را با یکدیگر ترکیب کنید و یا با رنگهای روشن تر امتحان کنید. بعنوان مثال ترکیب شلوار مشکی با کفش قهوه ای.
  5. از آیتم های جین به عنوان رنگ خنثی استفاده کنید. جین را به عنوان یک رنگ خنثی در نظر بگیرید و با آن از رنگ های متفاوت استفاده کنید ، عالی و خیره کننده می شود.
  6.  سعی کنید با توجه به چرخه رنگ ، کمد لباستان را سازماندهی کنید که این کار به شما کمک می کند تا راحت تر لباس ها را با هم ست کنید.

مقالات دیگر : در مصاحبه کاری چه بپوشیم ؟

نکات عمومی در ست کردن رنگها در استایل

  1. کشف کنید که رنگهای مناسب بر خلاف رنگهای نامناسب چقدر در شما تفاوت ایجاد می کنند.
  2. با تحلیل فصل رنگ شخصی خود ، بهترین رنگهایی که زیبایی طبیعی شما را دوچندان می کند انتخاب کنید.
  3. از بهترین پارچه ها و مناسب ترین اکسسوری ها استفاده کنید.
  4. شما می توانید با رنگ ، مدل ، نوع پارچه و اکسسوری های خود یم استایل شخصی ویژه خود بسازید.
  5. درباره مدلهای مختلف لباس یاد بگیرید و ببینید که کدام نوع استایل را دوست دارید ؟

طراحی و فروش لباس ارخالق

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.