آیا لباس بازیافتی برای بدن ضرر دارد ؟

آیا لباس بازیافتی برای بدن ضرر دارد ؟

آیا لباس بازیافتی برای بدن ضرر دارد ؟

لباس بازیافتی به لباس هایی گفته می شود که از مواد دور ریخته تولید می شوند که هدف از این کار کاهش آثار منفی زباله بر روی محیط زیست و تشویق به استفاده دوباره از منابع طبیعی موجود می باشد. بدین ترتیب لباس بازیافتی ممکنست از پارچه ها و الیاف مختلفی تولید شود که از زباله های پارچه یا نساجی یا مواد بازیافتی دیگر بدست آمده اند. جالب است بدانید که در این میان برندهای معروف دنیا نظیر برند آرمانی ایتالیا هم به تولید لباس بازیافتی مشغول شده اند.

مردم جهان روز به روز بیشتر از آسیبی که سبک زندگی از غذا گرفته تا نوع و جنس لباس بر محیط زیست وارد می کند ، آگاهی پیدا می کنند ، ازین رو بسیاری در تلاش هستند تا راه هایی برای کاهش ردپای خود در محیط زیست پیدا کنند تا نسل های آینده بتوانند زندگی راحت تری داشته باشند. بدین منظور برندهای مطرح دنیا امیدوارند که از خرید لباس بازیافتی خود احساس خوبی داشته باشید تا بتوانید حس خوب دوستی با محیط زیست را در خود پرورش دهید.

مزایای لباس بازیافتی :

  1. کاهش زیان محیط زیست : تولید لباس بازیافتی به معنای کاهش استفاده از منابع طبیعی ، تخریب کمتر مناطق جنگلی ، کاهش میزان زباله های نساجی ، پارچه و پلاستیک است.
  2. کاهش اثرات کربنی : از آنجا که تولید لباس بازیافتی به کمترین میزان مصرف منابع انرژی و آب نیاز دارد ، لذا کاهش اثرات کربنی را با خود بهمراه دارد.
  3. ترویج فرهنگ مداوم : استفاده از لباس بازیافتی به مردم یاد آوری می کند که می توانند با استفاده مجدد از لباس ها به حفظ محیط زیست کمک کنند.
  4. تنوع طراحی : با توجه به اینکه بیشتر لباس بازیافتی در طرح ها و سبک های مختلف قابل دسترس هستند ، ازین رو افراد می توانند با انتخاب های متنوعی که دارند با این لباسهای بازیافتی به روز بمانند و علاوه بر آن به محیط زیست هم کمک کنند.
  5. تحریک صنعت بازیافت : با افزایش تقاضا برای لباس بازیافتی ، بطور کل صنعت بازیافت در جهان می تواند رشد خوبی داشته باشد تا اقتصاد محلی و به تبع اقتصاد جهانی هم رشد کند.

مقالات دیگر : افراد با تناژ پوست سرد از چه رنگهایی استفاده کنند ؟

آیا لباس بازیافتی برای بدن ضرر دارد ؟

عموما لباس بازیافتی برای بدن ضرری ندارد و معمولا به عنوان یک گزینه پایدار و محیطی استفاده می شود. اما در ادامه به چند نکته درباره این مطلب می پردازیم :

۱- مواد بازیافتی : در صورتی که لباس بازیافت از مواد بازیافتی با کیفیت و مطمئن تولید شده باشد ، در نتیجه احتمال وجود مواد مضر در آن کمتر خواهد بود اگرچه هیچ شواهد علمی قطعی در زمینه آسیب بدن از سوی لباس بازیافتی وجود ندارد.

۲- توجه به تنفس پوست : برخی از لباس های بازیافتی ( نسبت به دیگر لباس های بازیافتی تولید شده از پنبه ) ممکنست تنفس پوست را کاهش دهند که این مسئله در مورد افراد با پوست حساس صدق می کند و این افراد برای خرید لباس بازیافتی این مورد را مد نظر قرار دهند.

۳- آلرژی و حساسیت : در این مورد نیز باید گفت از آنجا که بسیاری از افراد ممکنست به لباس بازیافتی مصنوعی یا پلاستیکی حساسیت داشته باشند ، ازین رو بهتر است به جنس لباس بازیافتی توجه کنند و نوع پنبه یا کتان آن را انتخاب نمایند. لذا در صورتی که شما هم حساسیت یا آلرژی دارید ، لباس بازیافتی خود را با دقت انتخاب کنید و از لباس بازیافتی تولید شده از مواد طبیعی استفاده کنید.

مقالات دیگر : چه رنگهایی مناسب تناژ پوست گرم است ؟

تولید لباس بازیافتی توسط برندهای لباس مطرح دنیا

برند پاتاگونیا

پاتاگونیا یک برند لباس سازگار با محیط زیست است که به تولید لباس بازیافتی می پردازد. این برند توسط Yvon Chouinard افتتاح شد که در ابتدا کار خود را بصورت یک تجارت کوچک در سال 1973 شروع کرد که از روش ها و پارچه های پایدار برای تولید لباس استفاده می کردند که بسیار زیبا و کاربردی بودند. برند پاتاگونیا همیشه از برنامه بازیافت حمایت کرده و از مواد بازیافتی برای تولید لباس استفاده کرده است تا بتوانیم زمین را برای نسل های آینده خود پاک نگهداریم. گرچه این برند امروزه در تجهیزات فضای باز نیز فعالیت زیادی دارد.

برند اچ اند ام : H & M

از دیگر برندهای لباس معتبر که وارد حوزه لباس بازیافتی شده که دوستدار محیط زیست است ، می توان به برند لباس H & M اشاره کرد که با بنیاد الن مک آرتور ، Greenpeace و سایر سازمان ها به منظور کمک به ترویج انتخاب مد روز پایدار و استفاده از لباس بازیافتی مشارکت دارند. بدین منظور برند H & M خط انحصاری مخصوص برای تولید لباس بازیافتی از مواد پایدار نظیر پنبه ارگانیک ، پلی استر بازیافتی ، Tencel ، ابریشم و پشم اختصاص داده است.

از جمله ابتکارات برند H & M می توان به بازیافت پارچه های استفاده شده برای تولید محصولاتی نظیر پانل عیق ساختمان و بازیافت بطری پلاستیکی در لباس های جدید اشاره کرد.

برند Pact

هدف برند Pact ارائه لباس های پایدار و با کیفیت و با قیمت قابل دسترس برای مصرف کنندگان است که ماموریت تولید لباس بازیافتی و دوستدار زمین است. هدف برند Pact ترویج احیای بازیافت پارچه ها از منابع مختلف خرده فروشان ، تولید کنندگان پارچه و یا حتی کمد افراد است که با فرایند بازیافت ، لباسی جدید با استاندارد پایداری و ایمنی تعیین شده توسط سازمان های مرتبط برای مصرف کنندگان تولید می کند که با محیط زیست سازگار است و از ضایعات و آلودگی های زمین می کاهد.

لباس بازیافتی امریکایی

در امریکا چیزی در حدود بیش از 500 میلیون پوند لباس در سال دور ریخته می شود اگرچه این میزان لباس بسیار زیاد است اما مسئله تنها در امریکا نبوده و در سراسر جهان حدودا 20 میلیارد پارچه و لباس بعنوان زباله دفن می شوند و این در حالیست که می توان این میزان لباس را بازیافت کرد و مجددا محصولات و لباس بازیافتی زیبا و مد روز تولید کرد. بدین منظور هدف لباس بازیافتی امریکایی اینست که لباس بازیافتی اما با کیفیت تولید کند که در عین حال تاثیرات خوبی در محیط زیست داشته باشد.

کلام آخر

در پایان لازم به ذکر است که از تاثیرات منفی تولید پارچه در محیط زیست می توان مصرف 10 درصد از کل تولید نفت جهانی و انتشار حدود دو درصد کربن را نام برد ، لذا جای تعجب نیست که لباس بازیافتی به یک روند محبوب در جهان تبدیل شود چرا که بسیاری از مردم دوست دارند که رد پای محیطی خود را با استفاده از لباس های بازیافتی بجای خرید لباس های جدید کاهش دهند.

طراحی و فروش لباس ارخالق

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.