تاثیر منفی کفش پاشنه بلند بر روی پا را جدی بگیرید !

تاثیر منفی کفش پاشنه بلند بر روی پا را جدی بگیرید !

تاثیر منفی کفش پاشنه بلند بر روی پا را جدی بگیرید !

استفاده از کفش پاشنه بلند همیشه در خانم ها بعنوان استایل رسمی متداول بوده و با اینکه این نوع کفش عارضه هایی برای بدن ایجاد می کند ، اما کماکان طرفداران خاص خود را دارد. استفاده از کفش پاشنه بلند در مقایسه با کفش های اسپرت کمی سخت تر است و جدای از احساس ناراحتی بر روی پاها ، استفاده مداوم از آنها عوارض جبران ناپذیری را به دنبال دارد که ممکن است در آینده به سراغتان بیاید.
 

عوارض کفش پاشنه بلند بر روی پا

زنان از دیرباز تا به امروز از کفش پاشنه بلند استفاده کرده اند و در واقع کفش پاشنه بلند جزء اصلی و جدایی ناپذیر استایل زنانی است که شاغل هستند و یا در میهمانی های شبانه حضور دارند. لازم به ذکر است که استفاده طولانی مدت از کفش پاشنه بلند فشار زیادی را به ماهیچه ها ، استخوان و بافت های پا و مچ پا وارد می کند ، در نتیجه باعث درد مزمن پا ، یا آسیب های ناگهانی می شود که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.

طراحی و فروش لباس

 

آسیب به انگشتان پا در اثر پوشیدن کفش پاشنه بلند

کفش پاشنه بلند به دلیل شیبی که دارد تمام وزن بدن را روی قسمت جلویی پا یعنی محدوده انگشتان پا وارد می کنند و همانند سایر کفش ها یا کتانی ها وزن را در تمامی قسمت های پا پخش نمی کنند. بدین ترتیب کفش پاشنه بلند ، با ایجاد فشار شدید بر روی استخوان متاتارس ( استخوان های کف پا ) و فواصل بین انگشتان پا منجر به افزایش خطر شکستگی های استرسی و نوروما می گردد.

از سوی دیگر کفش پاشنه بلند باعث آسیب در انگشتان پا می گردد و با حالت پنجه ای که دارند ، انگشتان را به شکل V  غیر طبیعی در می آورند در نتیجه باعث بد شکلی پاها و عوارضی مانند انگشتان چکشی ، بونیون و ناخن های فرو رفته در پا می شوند.

تاثیر منفی کفش پاشنه بلند بر روی پا3

اختلال در راه رفتن و ایستادن با کفش پاشنه بلند

حالت غیر طبیعی کفش پاشنه بلند و شیب رو به پایین آنها می تواند پا را تحت فشار قرار دهد و با گذشت زمان این امر می تواند راه رفتن عادی و یا ایستادن فرد را تحت تاثیر قرار دهد. بدین ترتیب کفش پاشنه بلند نه تنها عملکرد پای شما را تغییر می دهد بلکه می تواند راه رفتن معمولی را برایتان دشوار سازد و با آسیب به وضعیت کلی بدن می تواند فشار مضاعفی را به زانوها ، لگن و کمر وارد کند و در نهایت باعث درد و عوارض جبران ناپذیر در سراسر بدن شود.

بیشتر بدانید : خرید کفش پاشنه بلند

طراحی و فروش لباس
 

مشکلات در استخوان پاشنه پا و آشیل با کفش پاشنه بلند

فشاری که در کفش پاشنه بلند به پشت استخوان پا و پاشنه پا وارد می شود باعث بد شکلی هاگلند یا یک رشد استخوانی که به برآمدگی پمپ معروف است ، می گردد. از طرفی استفاده مداوم و روزانه از کفش پاشنه بلند می تواند موجب کوتاه شده تاندون آشیل ( قوی ترین و بلند ترین زرد پی در پا انسان ) شود و خطر ابتلا به فاسیای کف پا ( یک بافت بلند در زیر پوست پا که از پاشنه پا شروع و تا پنجه پا امتداد می یابد و باعث قوس کف پا می شود ) را افزایش دهد.

تاثیر منفی کفش پاشنه بلند بر روی پا

مشکلات مچ و ساق پا در اثر پوشیدن کفش پاشنه بلند

رگ به رگ شدن مچ پا از دیگر عوارض استفاده از کفش پاشنه بلند است که از قرار گرفتن نامناسب پا درون کفش نشات می گیرد و راه رفتن عادی را برای فرد دشوار می کند. همچنین در صورت بی حس شدن پاشنه پا و به هم خوردن تعادل ممکن است مچ پاهایتان پیچ بخورد. از سوی دیگر کفش پاشنه بلند با محدود کردن بازه حرکتی مچ پا ، باعث کشش بیش از حد کوتاه عضلات ساق پا می شود و در نتیجه از قدرت حرکت عضلات ساق پا در راه رفتن کاسته می شود.

مقالات دیگر : آشنایی با انواع کفش

تاثیر منفی کفش پاشنه بلند بر روی پا3

عدم حرکت درست پا در اثر پوشیدن کفش پاشنه بلند

اندازه پای خود را نسبت به بدن خود در نظر بگیرید که چگونه با اندازه کوچک خود وزن تمام بدنتان را پشتیبانی می کند و به شما اجازه حرکت ، حفظ تعادل ، قدم زدن ، پرش ، دویدن ، ورزش و ... می دهد. جالب است بدانید که پاها شامل یک چهارم استخوان کل بدن هستند که بیش از 100 تاندون و رباط و ماهیچه بهمراه دارند و همه این موارد در ایجاد حمایت و دامنه حرکت و حفظ تعادل به نفع شما کار می کنند.

ازین رو با توجه به پیچیده بودن پاها ، در صورتی که مشکل کوچکی برای قسمتی از پایتان رخ دهد ، سعی می کنید به قسمت آسیب دیده فشار نیاورید و فشار بیشتری بر نواحی کناری آن وارد می کنید که تاثیر بدی بر روی سایر قسمتهای پا خواهد داشت. اما ذکر این نکته لازم است که کفش پاشنه بلند بسیار مخرب تر از یک مشکل کوچک در پا می باشد. چنانچه در راه رفتن پاشنه پا به زمین برخود می کند ، اما در زمان پوشیدن کفش پاشنه بلند ، پاشنه به زمین برخورد نکرده و پا بطور طبیعی حرکت نمی کند.

طراحی و فروش لباس

توزیع نامتناسب وزن با کفش پاشنه بلند

با پوشیدن کفش پاشنه بلند وزن شما بطور نامتناسب توزیع شده و فشار زیادی تا حدود 75 درصد بر روی جلوی پا وارد می کند که این حد فشار برای قسمت جلویی پا طراحی نشده است. توزیع نامتناسب وزن منجر به مشکلاتی اعم از مشکلات انگشتان پا ، درد پا ، مشکلات زانو ، درد کمر ، مشکلات باسن و مچ پا می گردد.

مقالات دیگر : عوارض استفاده از کفش های نامناسب

چگونه می توان از آسیب های احتمالی حین استفاده از کفش پاشنه بلند جلوگیری کرد ؟

* اگر علاقه زیادی به کفش پاشنه بلند دارید یا می خواهید بلند قدتر دیده شوید ، حتی الامکان از کفش هایی استفاده کنید که پاشنه های خیلی بلندی ندارند و یا اگر به کفش هایی با ارتفاع بیشتر علاقه مندید ، سعی کنید کفش های لژدار بپوشید تا آسیب کمتری به کمر و پاها وارد شود. چرا که کفش های لژدار جزو راحت ترین نوع کفش های پاشنه بلند بوده بطوریکه زیره کفش بصورت یکسره است و فضای خالی بین پاشنه و پنجه وجود ندارد. از سوی دیگر کفش پاشنه بلند جلو باز و یا جلو گرد گزینه های بهتری هستند چرا که حالت کلی انگشتان را عوض نمی کنند و می توانید احساس راحتی بیشتری در آنها داشته باشید.

تاثیر منفی کفش پاشنه بلند بر روی پا

* اگر روز پر رفت و آمدی دارید ، از کفش پاشنه بلند استفاده نکنید و یا در صورت استفاده حتما در صورت نشستن آنها را از پاهایتان بیرون آورید و پاهایتان را دراز کنید. همچنین به پاهایتان ورزش دهید و آنها را خم و راست کنید و حرکات کششی پا در این مواقع می تواند به کمکتان بیاید. حتما همراهتان یک کتانی و یا کفش راحت داشته باشید تا اگر در مواقعی پاهایتان تحت فشار بود ، بتوانید آن را عوض کنید و به پاهایتان استراحت دهید. همچنین استفاده از کفی کفش در رفع درد و نارحتی ناشی از فشار کفش موثر است.

* در هنگام راه رفتن با کفش پاشنه بلند سعی کنید نظیر دوران کودکی گامهای کوتاه و آرام بردارید و زانوها را مانند راه رفتن معمولی خم نکرده و در ابتدا پاشنه و سپس پنچه پا را بر روی زمین بگذارید ، اما توجه داشته باشید که برای جلوگیری از آسیب پاشنه پا وزن خود را کاملا بر روی پاشنه وارد نکنید. از سوی دیگر پاهایتان را در زمان راه رفتن نزدیک به هم قرار دهید و در هنگام ایستادن پاشنه یک پا را به وسط پای دیگر نزدیک کنید و سپس این کار را برای پای مقابل تکرار نمایید.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.