شلوار زنانه از گذشته تا به امروز

شلوار زنانه از گذشته تا به امروز

شلوار زنانه از گذشته تا به امروز

شلوار نوعی پوشش است که برای پوشاندن قسمت پایین بدن از آن استفاده می شود و این پوشش مناسب هم خانمها و هم آقایان بوده که با جنس های مختلفی همچون پارچه ای ، جین و یا کتان در بازار وجود دارد. جالب است بدانید که انگلیسی زبانان شلوار راPajama  گویند که از دو واژه فارسی «پا» و «جامه» تشکیل شده است و در گذشته در کشورهای غربی فقط مردان حق استفاده از شلوار را داشتند و تا اوایل قرن بیستم زنان نمی توانستند از شلوار استفاده کنند اما رفته رفته این ممنوعیت برای بانوان برداشته شد.

در ادامه قصد داریم به توضیح درباره شلوار در ایران و انواع شلوار زنانه در دهه های مختلف بپردازیم.

شلوار در ایران

شروال نام اصلی شلوار است که در فارسی پهلوی به آن سلوار می گفتند. شلوار اولین بار در جهان در سده ششم قبل از میلاد و همزمان با ظهور اسب سواری در ایران در تاریخ ثبت شده است و آثار باقی مانده نشان دهنده این است که اولین بار سربازان و اسب سواران خصوصا در زمان جنگ از شلوار به منظور زنده ماندن در نبردها استفاده می کردند. چنانچه نمونه ای از قدیمی ترین شلوارها در دوران ماد در ایران بدست آمده که با بند در قسمت مچ پا بسته می شد.

انواع شلوار زنانه در ایران

در ایران پس از انقلاب 57 ، از ابتدای دهه 60 که حجاب به نوعی مد در جامعه تبدیل شد ، استایل و پوشش زنان برای رعایت حجاب کامل بغیر از چادر به مانتو و شلوار تغییر کرد که در آن از مانتوهایی بلند با اپل خیلی بزرگ و همچنین شلوار زنانه مام استایل استفاده می شد. در ادامه درباره شلوارهای دهه 60 تا به امروز توضیح بیشتری خواهیم داد.

شلوار زنانه دهه 60

در این دهه شلوار زنانه حالت آزاد داشته و شلوارهای مام استایل و دمپا و پیلی دار از شلوارهای محبوب آن دوره در بین بانوان به حساب می آمدند. شلوار زنانه مام استایل به شلوارهایی گفته می شود که در قسمت ران و ساق گشادتر از قسمت مچ پا بوده و تقریبا حالت خمره ای به خود می گیرند و جنس این مدل شلوارها از جین تقریبا ضخیم و بدون حالت کشسانی است. در مقابل شلوار زنانه دمپا در قسمت ران پا کمی جذب بوده و از زانو به پایین رفته رفته گشادتر می شود و همچنین شلوار زنانه پیلی دار گشاد بوده و در قسمت کمر برای جمع شدن عرض کمر شلوار چند پیلی به آن می زدند تا حالت جمع تر و فیت تری به خود بگیرد. 

دیگر مقالات : مدل مانتو  از گذشته تا به امروز

شلوار زنانه دهه 70

دهه 70 نقطه شروع صنعت مد و فشن در ایران بود و از جمله لباس های نمادین دهه 70 شلوار زنانه جین بوده که در آن دهه سر و صدای زیادی به پا کرد و محبوبیت بسیار زیادی به دست آورد. شلوار زنانه جین بگ و راسته از مدهای دهه 70 بودند که در تن بسیاری از خانم ها می دیدیم و شلوار زنانه راسته شلواری است که عرض آن در تمامی قسمت شلوار به یک اندازه است و بسته به فرم پاها در بدن نمایان می شود. همچنین شلوار زنانه بگ یک نوع شلوار گشاد از بالا تا پایین است که قد این نوع شلوارها معمولا بلند است و روی کفش را می پوشاند.

شلوار زنانه دهه 80

در این دهه با پیشرفت تکنولوژی و حضور اینترنت نه تنها شلوار بلکه لباس های افراد نیز تغییر بسیار زیادی داشت. بدین ترتیب شلوار زنانه قد کوتاه تری به خود گرفت و تقریبا تنگ تر از گذشته شد و همچنین در این دهه شلوارهای پارچه ای با قدی بالای مچ پا در بین زنان بسیار محبوب شد و شلوار زنانه راسته نیز در این دهه طرفداران خاص خود را داشت.

دیگر مقالات : آموزش استایل با شلوار بگ و دمپا

شلوار زنانه دهه 90 تا به امروز

در دهه 90 شلوار زنانه جذب و به اصطلاح اسکینی در بین بانوان و آقایان بسیار محبوب شد ، ازین رو در این دوره اکثر افراد از شلوارهای جین جذب با قد بلند استفاده می کردند که در قسمت مچ پا دارای چین بود. از سوی دیگر شلوار زنانه زاپ دار و یا زخمی از دیگر شلوارهای محبوب این دهه بود که در بین جوانان بسیار محبوب شد و این نوع شلوار زنانه دهه 90 معمولا بر روی زانو زاپ داشتند و حالت اسکینی بودند.

امروزه شلوار زنانه استریت یا راست ، نیم بگ و زاپدار و بوت کات بسیار محبوب اند و همینطور شلوارهای جین و پارچه ای با قدهای 90 از شلوارهای مورد علاقه این دوره هستند. شلوار زنانه بوت کات همانند شلوارهای دمپا بوده اما کمی تنگ تر و این مدل شلوار از زانو به پایین گشاد می شود و حالت مخروطی به خود می گیرد و روی کفش را کاملا می پوشاند. درباره شلوار زنانه نیم بگ هم باید گفت که مدل پرطرفدار شلوار جین زنانه است که نظیر شلوار بگ از بالا گشاد و آزاد است اما نسبت به شلوار بگ دارای گشادی کمتری بوده ، لذا به شلوار راسته نزدیک تر است.

همچنین شلوار زنانه مام استایل که یکی از ترندهای این روزهاست و مجددا محبوبیت زیادی در بین خانم ها بدست آورده است. شلوار زنانه مام فیت نیز همانند شلوار مام استایل است اما همانطور که از نامش پیداست کمی جذب تر از مام استایل های قدیم است. بغیر از شلوارهایی که در ذکر شد ، جین لگ ها نیز بسیار محبوب شده اند و با هر مدل استایلی هماهنگ می شوند که در تعریف شلوار زنانه لگ باید گفت که لگ نوعی شلوار کاملا جذب و کشی است که جنس نسبتا ضخیمی دارد و در طرح های متنوعی قابل استفاده است.

شلوار در خارج از ایران

در خارج از ایران قدیمی ترین شلوارها به دوران قرن دهم تا سیزدهم قبل از میلاد بر می گردد. شلواری متعلق به سه هزار سال قبل در گورستانی در چین غربی و سین کیانگ پیدا شده که جنس این شلوار از پشم بوده و مدل راسته با فاق گشاد داشت و به تقلید از ایرانیان در سوارکاری استفاده می شد. از آنجا که آب و هوای این منطقه از چین خشک بوده ، اجساد و پوشاکی نیمه سالم در آن یافت می شود و هم اکنون این شلوار سه هزار ساله در موزه چین قرار دارد.

همچنین شروع پوشیدن شلوار در اروپا در قرون وسطی بوده و بیشتر مردان از آن استفاده می کردند و مردان ایتالیایی نوعی جوراب شلواری که در بالا با کمربند و از زانو به پایین یا بند جوراب بصورت ضربدری بسته می شد ، می پوشیدند. در ابتدا در دنیای غرب پوشش شلوار را مخصوص بربرها یا وحشی ها می دانستند و به تمسخر می گرفتند چنانچه در یونان به آنها لقب کیسه یا گونی داده بودند ، اما در منطقه اروپای شمالی برای محافظت در برابر سرما از نوعی شلوار تنگ استفاده می شد.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.