فرم اندام شما چیست؟

فرم اندام شما چیست؟

فرم اندام شما چیست

باید ها و نباید های استایل؟

چه نوع لباسی مناسب فرم اندام شما است؟

دانستن فرم اندام چه کمکی به شما می کند؟

شاید با خودتان فکر کرده باشید طراحان لباس شخصی چگونه و بر چه اساسی طراحی لباس مناسب شما را انجام می دهند. باید این نکته را بدانید که طراحان لباس ماهر بر اساس ویژگی های خاصی ، لباس مناسب شما را طراحی می کنند که یکی از آن ویژگی ها شناخت درست فرم اندام بدنی شما است و بر اساس فرم اندام بهترین لباس را برایتان طراحی می کنند و یا پیشنهاد می دهند. در ادامه با هم اندام هارا می شناسیم و می بینیم که چه لباسی مناسب چه نوع اندامی است.

فرم اندام چیست؟

فرم اندام یا body shape  به معنای فرم کلی شکل بدن شما است. هر شخصی یک فرم بدنی دارد و مواردی نظیر ژن ، سن ، میزان چربی پخش شده در اندام و استخوان بندی تعیین کننده فرم اندام می باشند. ولی طبق تحقیقات انجام شده ، بطور کل فرم اندام به 5 دسته زیر تقسیم می شود :

1- ویژگی های ظاهری فرم اندام ساعت شنی:

در این فرم اندامی عرض سرشانه و عرض باسن پهن و متناسب هستند و بجای آن عرض کمر آنها کمتر است ، بدین معنا که کمر باریک تر و خوش فرم تری دارند و پاها در یک راستا با نیم تنه قرار دارند. در این نوع اندام که تمرکز بر روی کمر فرد است ، به عنوان بهترین فرم اندام بانوان شناخته می شود ، چرا که سرشانه و باسن کاملا استاندارد بوده و همچنین کمر بسیار خوش فرم می باشد ، لذا استایل جذابی از زنان را به نمایش می گذارد.

اندام های ساعت شنی چه لباسهایی بپوشند؟

  • لباسهایی که در قسمت قفسه سینه پوشیده نباشد یعنی یقه های هفت ، مربعی و ... مناسب هستند.
  • تقریبا انواع آستین ها از بلند تا کوتاه
  • شومیز ، تاپ و پیراهن هایی که در قسمت کمر فیت باشند ، مناسب شما هستند.
  • انواع مدل شلوارها مثل فاق بلند و راسته و...

همچنین افراد با فرم اندام ساعت شنی باید از پوشیدن لباس هایی با چین بسیار زیاد و دراپه خودداری کنند ، به دلیل اینکه اندامشان حجیم تر نشان داده می شود و از پوشیدن کمربندهای پهن که بین کمر و باسن را می پوشاند پرهیز کنند تا قدشان را کوتاه نشان ندهد. در نهایت کفش هایی با پاشنه متوسط بپوشند تا فرم پاها را زیباتر نشان دهد و از پوشیدن کفش تخت اجتناب کنند.

بیشتر بخوانید : استایل چیست ؟

2- ویژگی های ظاهری فرم اندام مثلث وارونه:

در این فرم اندام عرض سرشانه عریض تر و صاف تر و پهن تر از دور کمر و یا باسن است و همچنین باسن لاغرتر و باریک تر بوده و پایین تنه تمایل به صاف شدن دارد ، بدین معنی که برجستگی ندارد. البته قفسه سینه در این فرم اندام می تواند کوچک یا بزرگ باشد اما بهرحال از عرض سرشانه کمتر است. از طرفی پاهای این افراد خوش فرم و زیبا می باشد که این فرم اندام به فرم اندامی ورزشکاران معروف است.

فرم اندام مثلث وارونه چه لباسهایی بپوشند؟

  • این نوع فرم اندامی باید یقه هایی که بازی عمیق تری دارند ، بپوشند و یا یقه هایی که نا متقارن هستند ، مناسب می باشند.
  • آستین هایی با قد سه ربع ، آستین های حلقه ای و استین دراپه ( چین و پیلی ندارد ) مناسب این افراد است.
  • لباسهایی که قسمت سینه و شانه ترجیحا ساده هستند ، شومیزهایی که در خط مرکز جلو باز هستند و شومیزهایی با راه راه عمودی باریک.
  • شلوارهایی که در قسمت باسن دمپا و گشادی و آزادی دارند ، شلوارهای بوت کات ( دمپا گشاد ) و دامن شلواری ها مناسب این افراد می باشند.
  • دامن هایی که در قسمت کمر چین و پیلی دارند ، دامنهایی پلیسه و چین دار طبقه ای و دامن های خمره ای.

3- ویژگی های ظاهری فرم اندامی مثلثی یا گلابی:

در این فرم اندامی باسن پهن تر از عرض شانه و عرض کمر بوده و شانه ها خمیده و افتاده هستند ، لذا بیشتر وزن فرد در قسمت پایین تنه می باشد. همچنین افراد با این فرم اندام گردن زیبا ، کمر باریک و ران های برجسته و تو پری دارند. ازین رو افراد با این ویژگی های اندامی باید دنبال لباسی باشد که عرض شانه و عرض باسن را در یک تعادل قرار بدهد.

فرم بدن مثلث یا گلابی چه لباسهایی باید بپوشند؟

  • لباسهایی با یقه های باز ، هفت  ، دلبری و قایقی و یا لباسهایی که در قسمت بالا تنه یک خط افقی ایجاد می کنند.
  • آستین هایی که در راستای خط سینه هستند مثل آستین سرخود
  • تیشرت و بلوزهایی که برش افقی دارند یا پارچه هایی با طرح های افقی در قسمت بالا تنه
  • شلوارهایی که فاق های بلندی دارند مثل بوت کات نیم بگ مناسب شما هستند.
  • دامن هایی که فرم A  دارند یعنی در قسمت کمر بدون چین و در قسمت لبه آزادی دارند.

4-  ویژگی های ظاهری فرم اندام سیب:

در این فرم اندام قسمت جلو و پشت سینه برجسته و حجیم است ، عرض شانه و باسن تقریبا یکسان بوده و دست و پاها لاغرتر و دور کمر نامشخص است. در این نوع اندام ما شاهد یک چاقی یک سره از بالا تا پایین شامل شکم ، دور کمر ، بازو و سینه های بزرگ هستیم ، اما پاها نسبت به بالا تنه لاغرتر و کشیده تر هستند. بدین جهت افراد با این فرم اندام باید از پوشیدن لباس نظیر تاپ که در قسمت بالاتنه گشاد می باشد ، خودداری کنند ، چرا که آنها را بیشتر از حد تپل نشان می دهد.

 فرم اندام سیب چه لباسهایی بپوشند؟

  • یقه هایی که بلزی بیشتر در قسمت مرکز جلو و یا یقه های با بند نازک روی شانه یا یقه های دکلته
  • آستین هایی با گشادی و آزادی در قسمت لبه و مچ
  • تیشرت هایی که در قسمت کمر و آستین و لبه آزادی نرمال دارند ، مناسب هستند.
  • دامن های پلیسه متوسط تا ظریف مناسب این نوع اندام هستند.

5- ویژگی های ظاهری فرم اندام مستطیل :

در این فرم اندامی عرض شانه ها و عرض باسن و عرض کمر تقریبا یکسان هستند. احتمالا سینه های کوچک و باسن صافی دارند و ران ها و پاهای ورزشکاری و برجسته ندارند. همچنین دور کمر این فرم اندام مشخص نبوده و با توجه به اینکه در فرم بدنی مستطیل دور کمر جایگاه مشخصی ندارد و گودی کمر از نمای رو به رو خیلی کم دیده می شود ، در نتیجه باید به سراغ لباسهایی بروند که تمرکزشان بر روی خط کمر است.

  • یقه های باز مثل هفت ، دکلته و ... مناسب هستند.
  • آستین هایی که کلوش و چین دار هستند.
  • قد تیشرت و بلوز و ... نباید خیلی بلند باشد و جزییاتی نظیر جیب و پلیسه روی خط کمر مناسب هستند.
  • در پوشیدن پیراهن باید خط کمر به درستی واضح باشد.
  • همه نوع شلواری مناسب شما هستند و دامن های کلوش و دامن هایی که لایه ای روی هم قرار می گیرند هم همینطور.

چگونه فرم اندام خود را تشخیص دهیم ؟

 یک لباس مناسب و جذب و فیت تنتان را به شکلی که فرم اندام خود را به درستی ببینید ، بپوشید. سپس رو به روی ایینه قرار بگیرید به اندام خود نگاه کنید و عرض سر شانه و عرض کمر و عرض باسن خود را به وسیله خط کش و یا متر اندازه بگیرید ، حال می توانید با توجه به فرم هایی که یکی یکی نام بردیم ، فرم مناسب بدن خود را انتخاب کنید.

سخن پایانی

مطالب فوق تنها یک سری از اصول و تکنیک هایی هستند که تمام طراحان لباس باید بلد باشند ، اما اگر در این حوضه فعالیت نمی کنید بدانید که هر لباسی که به شما حس خوب می دهد ، مناسب بوده و لذا هر لباسی که باعث شود که شما در آن حس راحتی داشته باشید ، را انتخاب کنید و بزرگ یا کوچک بودن عضوی از اندام شما نقض و زشتی محسوب نمی شود.

اگر دوست دارید راحت تر استایل مناسب خود را پیدا کنید می توانید از استایلیست های مجله ارخاق کمک بگیرید.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

STYLIST: Bahar Ghanadiof

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.