لباس و تاثیر آن بر روابط اجتماعی

لباس و تاثیر آن بر روابط اجتماعی

لباس و تاثیر آن بر روابط اجتماعی

لباس ها در روابط اجتماعی نقش مهمی ایفا کرده و تاثیرات مختلف و زیادی بر روی خود فرد و اطرافیان در اجتماع می گذارد. ازین رو با توجه به اینکه لباس می تواند وسیله ای برای بیان هویت فردی و شخصیت باشد ، لذا هر گونه انتخاب ، طرح ، استایل ، طرح و مدل لباس می تواند نشانگر سلیقه شخصی ، اراده ها ، انتخابات فردی و ... در اجتماع باشد. بطور کل لباس‌ ها به عنوان یک ابزار ارتباطی و نمادین در روابط اجتماعی بازی می‌ کنند و تاثیر مستقیمی بر تجربیات افراد و تعاملات با دیگران دارند. در زیر تاثیر لباس در روابط اجتماعی به عنوان یک ابزار اجتماعی و وسیله ای برای ارتباط مورد بررسی قرار می ‌دهیم :

تاثیر لباس بر تعاملات اجتماعی

از آنجا که لباس ‌ها اغلب اولین چیزی هستند که افراد در دیگران مشاهده می ‌کنند لذا تا حد زیادی بر روی نگرش و اولین تحلیل افراد درباره یکدیگر تاثیر می گذارد. بدین ترتیب لباس ‌ها در تعاملات اجتماعی نقش اساسی ایفا می ‌کنند و انتخاب لباس‌ ها بر اساس موقعیت ، مکان و فرهنگ می‌ تواند تاثیر مستقیمی بر نحوه پذیرش و تعاملات افراد در اجتماع داشته باشد. عموما زمانی که لباسی مربوط به گروه یا طبقه اجتماعی خاصی را می پوشیم ، دیگران رفتار متفاوتی با ما خواهند داشت که در این مورد می توان کت و شلوار را در مصاحبه شغلی مثال زد که فرد را از نظر اجتماعی شایسته تر ، لایق تر و حتی حرفه ای تر نشان می دهد.

مقالات دیگر : رازهای افزایش زیبایی با لباس پوشیدن

تاثیر لباس در رفتار

جالب است بدانید که مدل لباسی که می پوشیم بر رفتار ما تاثیر گذار است. بعنوان نمونه پوشیدن لباس ورزشی باعث می شود که بیشتر درگیر ورزش و فعالیت بدنی بیشتر شویم یا زمانی که یونیفرم محل کار را می پوشیم ، منجر به این می شود که حس مسئولیت پذیری و رفتار حرفه ای داشته باشیم. از سوی دیگر لباس ‌ها می‌ توانند بر احترام و توجه دیگران به فرد تأثیر بگذارند ، لذا لباس‌ های مرتب و مناسب می ‌توانند نمایانگر اهمیتی که فرد به خودش و موقعیتی که در آن قرار دارد ، باشند.

وضعیت فرد

مدل لباس می تواند بیانگر وضعیت اجتماعی فرد باشد که عموما به سطح درآمد ، وضعیت مالی و طبقه اجتماعی فرد اشاره کرد. مثلا پوشیدن لباس های کهنه نشان می دهد که فرد دارای درآمد پایینی بوده و موقعیت اجتماعی بالایی ندارد و در مقابل پوشیدن لباس های گران قیمت نمایانگر فردی ثروتمند ، بانفوذ و دارای موقعیت عالی اجتماعی می باشد.

شخصیت فرد 

لباس ها می توانند نشانگر شخصیت و ارزش یک فرد باشند که در این باره می توان رنگ لباس را مطرح کرد که پوشیدن لباس های با رنگ روشن تر بیانگر فردی برونگران ، آرام و محافظه کار بوده و در مقابل لباس های با رنگ تند خلاقیت و برون گرا بودن فرد را نشان می دهد.

حرفه یا شغل 

برخی لباس ها نشان گر حرفه یا شغل فرد یا نقشی که در اجتماع دارد می باشد. بعنوان مثال پوشیدن مانتو سفید نشان دهنده پزشک بودن یا پرستار بخش درمان یا پوشیدن کت آزمایشگاهی نشان دهنده محقق و دانشمند بودن است و یا اینکه پوشیدن لباس پلیس بیانگر یک افسر مجری قانون می باشد.

درک از خود و افزایش اعتماد به نفس

لباسی که ما می پوشیم می تواند بر هویت ما یعنی درک ما از خود تاثیر بگذارد ، ازین رو با نوع خاص لباس پوشیدن خود همچون مدل لباس خاص می خواهیم به گونه ای رفتار کنیم که با تصویرمان هماهنگ باشد تا بدین ترتیب درک درستی از خود داشته باشیم. بعنوان مثال پوشیدن لباس رسمی باعث حرفه ای تر عمل کردن و افزایش اعتماد به نفس در فرد می شود ، روحیه فرد بهتر شده و در موقعیت های اجتماعی و حرفه ای می تواند موثرتر عمل کند.

مقالات دیگر : چگونه لباس بر روحیه تاثیرگذار است؟

تاثیر لباس در خلق و خو

لباسی که ما می پوشیم بر روحیه و ارتقا خلق و خوی ما نیز تاثیر گذار است بعنوان مثال لباسی که در آن راحت تر ، بهتر و با اعتماد به نفس تر باشیم ، خلق و خوی ما بهتر می شود و بر عکس لباسی که در آن احساس ناراحتی داشته باشیم مثلا تنگ یا خیلی گشاد باشد یا از مدل لباس راضی نباشیم ، ممکن است بر خلق و خوی ما تاثیر منفی بگذارد.

آیا لباس بر هویت افراد تاثیر گذار است ؟

قابل توجه است که کمد لباس هر فرد انعکاسی درهم و پیچیده از هویت درونی اوست. ازین رو لباسی که می پوشیم نقش مهمی در تعریف و اظهار هویت شخصی ایفا می ‌کنند و ابزاری برای ابراز وجود و ارتباط با دنیای بیرون است ، لذا انتخاب و استفاده درست از لباس ‌ها می ‌تواند به شخصیت و هویت فرد ابعاد مختلفی ببخشد. بدین جهت نحوه لباس پوشیدن و مدل لباس در احساسات شما نظیر الهام بخشیدن ، اعتماد به نفس ، افزایش خلق و خو و ... تفاوت زیادی ایجاد می کند و در جهت یابی زندگی موثر است.

از طرفی مدل لباس بازتابی از نگرش ، دیدگاه ، باور و ارزشهای ماست و می تواند افکار و احساسات درونی ما را نشان دهد و از دیدگاه روانشناسی مدل لباس تاثیرات قابل توجهی بر درک دیگران از ما و اعتماد به نفس خواهد داشت. بدین ترتیب می توان از مدل لباس از روی مد روز برای خلاق بودن و بیان هویت و شخصیت خود کمک گرفت تا با ایجاد ارتباطی قوی ، بدون صحبت کردن با دیکران ، بصورت بصری خود واقعی مان را نشان دهیم. در ادامه تاثیراتی که لباس ‌ها بر هویت شخصی دارند را مورد بررسی قرار داده ‌ایم :

  1. انعکاس سلیقه و سبک زندگی : انتخاب لباس از نظر مدل لباس یا رنگ و طرح لباس نمایانگر سلیقه فرد و سبک زندگی اجتماعی او بوده و هر لباس می تواند داستانی درباره سبک زندگی فرد بیان کند.
  2. نمادهای فرهنگی و اجتماعی : لباس ‌ها می‌ توانند نماد فرهنگی و اجتماعی فرد را نشان دهند ، چنانچه انتخاب مدل لباس‌ ها بر اساس میراث فرهنگی ، تعلق به گروه‌ های اجتماعی خاص و ابراز هویت اجتماعی فرد است.
  3. اعلام وضعیت اجتماعی : برخی افراد از لباس‌ ها برای نمایان شدن وضعیت اجتماعی خود استفاده می‌ کنند و لذا انتخاب لباس‌ های با کیفیت و برند می ‌تواند نشان ‌دهنده وضعیت مالی و موقعیت اجتماعی خوب فرد باشد.
  4. تعیین علایق : لباس ها می توانند به عنوان یک گزینه برای بیان علائق فرد عمل کرده و انتخاب مدل لباس بر اساس علائق هنری یا ورزشی و ... نشانگر بعد علاقه به این امور می باشد.
  5. تاثیر در اعتماد به نفس : مدل لباس مناسب و مورد علاقه می ‌تواند افزایش اعتماد به نفس فرد را به همراه داشته باشد. 
  6. مسئولیت‌ پذیری و رسمیت : لباس ‌های مناسب ممکن است افراد را به نظر مسئولیت ‌پذیرتر و رسمی ‌تر بیاورد و در محیط کار یا موقعیت ‌های رسمی ، انتخاب لباس باعث افزایش نگرش مثبت دیگران نسبت به فرد می ‌شود.

سخن آخر

در پایان باید گفت که لباس‌ ها به عنوان یک وسیله شاخص هویت و ابزاری برای بیان شخصیت در محیط‌ های اجتماعی مهم هستند و انتخاب مدل لباس به عنوان یک زبان غیر کلامی ، پیام ‌های مهمی درباره فرد و هویت او منتقل می ‌کنند.

طراحی و فروش لباس ارخالق

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.