لباس پنبه ای برای چه فصلی مناسب است ؟

لباس پنبه ای برای چه فصلی مناسب است ؟

لباس پنبه ای برای چه فصلی مناسب است ؟

پنبه یکی از بهترین مواد طبیعی برای تولید لباس می باشد و از آنجا که لباس پنبه ای برای تمامی فصول مناسب است ، لذا در سراسر جهان محبوبیت زیادی دارد. پارچه پنبه ای ، بسیار خنک ، راحت و قابل تنفس بوده و بهترین انتخاب برای فصل تابستان محسوب می شود. از سوی دیگر لباس پنبه ای برای فصل زمستان نیز مناسب بوده و از ترکیب پارچه پنبه ای با پارچه های دیگر نظیر اسپندکس یا پلی استر ، می توان به لباس گرم تر مخصوص فصل زمستان دست یافت در صورتی که در تابستان لباس پنبه ای 100 درصد در اولویت است.

آیا پارچه پنبه ای برای فصل تابستان مناسب است ؟

لباس پنبه ای جزو بهترین لباس های مخصوص تابستان و هوای گرم است که علاوه بر ارزان و در دسترس بودن ، بسیار نرم ، راحت ، سبک ، محافظ پوست و قابل تنفس است بطوریکه با خارج کردن گرما از بدن ، باعث خنک شدن پوست می گردد. در ادامه به دلایل انتخاب لباس پنبه ای در تابستان می پردازیم :

* لباس پنبه ای : دارای کیفیت عایق

از آنجا که لباس پنبه ای مانند یک عایق حرارتی بخوبی عمل می کند ، لذا در طول فصل تابستان و همچنین زمستان بسیار عالی است. به دلیل اینکه لباس پنبه ای باعث گیر انداختن هوا در الیاف پارچه شده و هوا را از پوست و بدن دور نگه می دارد و مانند یک عایق از نفوذ سرما در زمستان و یا گرما در تابستان به پوست جلوگیری بعمل می آورد.

* لباس پنبه ای : کنترل رطوبت

با توجه به این که لباس پنبه ای قابلیت جذب بالایی دارد ، لذا در فصل تابستان عرق پوست را در خود جذب می کند و به دلیل قابل تنفس بودن این پارچه رطوبت را از بدن خارج می کند. حتی پوشیدن لباس های پنبه ای در زمان ورزش از انباشت رطوبت و عرق بر روی پوست و لباس ممانعت بعمل می آورد.

* لباس پنبه ای : مقاوم در برابر آب و هوا

لباس پنبه ای در برابر انواع آب و هوا مقاوم می باشد و در فصل تابستان بسیار کاربردی می باشد. ازین رو می توان هم در پیراهن های مردانه و هم انواع لباس زنانه استفاده شود و حتی در صورتی که لباس پنبه ای تنگ بپوشید ، خواهید دید که همچنان سطح راحتی و مقاوم بودن خود را حفظ می کند.

بیشتر بدانید : خرید لباس پنبه ای

* لباس پنبه ای : ضد حساسیت

به دلیل این که لباس پنبه ای پوست را تحریک نمی کند ، لذا بسیاری خصوصا افراد مبتلا به حساسیت پوستی عاشق لباس پنبه ای هستند. حتی اگر به لباس نوزادان دقت کرده باشید ، همگی از جنس پنبه ای بوده و لباس از جنس پلاستیک در لباس نوزادان دیده نمی شود. جالب است بدانید که دلیل اصلی استفاده از پنبه در محصولات پزشکی همین ضد حساسیت بودن آن است.

* لباس پنبه ای : بادوام

اگرچه پنبه آب را به خود جذب می کند ، اما کماکان انعطاف پذیری خود را حفظ کرده و استحکام کششی بسیار بالایی دارد. ازین رو عموما لباس پنبه ای دیرتر پاره می شود یا با شستشوی چند باره تبدیل به یک لباس کهنه نخواهد شد.

مقالات دیگر : مزایای باورنکردنی لباس ابریشمی

آیا پارچه پنبه ای برای فصل زمستان مناسب است ؟

با توجه به دمای پایین و سرمای هوا در فصل زمستان نیاز است لباسی بپوشیم که ما را گرم نگه دارد ، حتی بدین منظور ناچاریم چند لباس را بر روی هم بپوشیم. در حالیکه لباس پنبه ای ترکیبی گزینه مناسب تری در فصل سرما می باشد. اما آیا واقعا ترکیب پنبه با دیگر پارچه ها به منظور لباس گرم اثربخش است ؟ این موضوع بستگی به نوع ترکیب پارچه با پنبه می باشد که بعنوان مثال باید گفت که پارچه پنبه ای با اسپندکس که نوعی پارچه مصنوعی با حالت کششی می باشد ، عموما به گرمای پارچه های ترکیبی پنبه ای حاوی پلی استر نمی باشد.

لازم به ذکر است که پارچه ترکیبی پنبه کمی گرمتر از پنبه 100 درصد می باشد و با توجه به این ، ممکنست تفاوت زیادی در سطح گرما نداشته باشد و تنها افزایش جزئی گرما را در بر گیرد. ازین رو می توان این نوع پارچه پنبه ترکیبی را در لباس های زمستانی نظیر ژاکت یا شلوار گرمکن استفاده کرد. همچنین هودی از جنس مخلوط پارچه پنبه ای و پلی استر نیز گرم تر از نوع کاملا پنبه ای آن می باشد. در عین حال باید گفت که تنها پارچه نیست که باعث احساس گرما در بدن می شود ، بلکه گرمای لباس زمستانی می تواند تحت تاثیر تناسب ، ضخامت و دیگر ویژگی ها هم قرار گیرد.

مزایای لباس پنبه ای

لباس پنبه ای که دارای مواد طبیعی بوده ، عموما با پوست مهربان است و بسیار گرم و دنج می باشد و البته در مقایسه با دیگر پارچه های طبیعی بسیار مقرون به صرفه تر می باشد.

۱- راحت بودن لباس پنبه ای

ساده ترین دلیلی که می توان برای پوشیدن لباس پنبه ای بیان کرد ، داشتن حس خوب و راحتی در آن می باشد و پنبه بیش از هر پارچه دیگر با پوست مهربان بوده و در مقابل پارچه های مصنوعی تحریک زا نظیر پلی استر ، کاملا ضد حساسیت است چرا که گیاهی بوده و تنها از یک گل سفید کرکی ریسیده می شود که بدن شما به آن هیچ گونه مشکلی ندارد. از سوی دیگر لباس پنبه ای به چند نوع مختلف تقسیم می شود و همیشه باید نوع با کیفیت ان را انتخاب کرد تا در آن احساس راحتی بیشتری داشت.

بعنوان نمونه لباس پنبه ای ارگانیک بسیار نرم تر ، گرم تر و قابل تنفس می باشد و اگرچه این مزایا یک قانون کلی است اما هرچه پنبه بهتر و با کیفیت تر باشد ، نرمی آن را بیشتر احساس خواهید نمود.

مقالات دیگر : چگونه لباس بر سلامتی تاثیر گذار است؟

۲- ماندگاری لباس پنبه ای

اگرچه این روزها با توجه به کیفیت سطح زندگی مردم کمتر کسی به ماندگاری لباس فکر می کند اما نادیده گرفتن این جنبه با توجه به چالش های پیش روی سیاره زمین و مردم روی آن خیلی سخت و تفکر برانگیز است. از سوی دیگر مد از ضایع کننده ترین صنایع جهان بوده و به تنهایی مسئول تقریبا ده درصد انتشار کربن در جهان و 92 میلیارد تن زباله و ضایعات در جهان می باشد. بدین ترتیب تعداد کمی از برندها مد پایدار ارائه می دهند و سعی می کنند کیفیت لباسها را با ماندگاری بالا توامان سازند.

بدین منظور از تاثیرگذارترین موارد بر ماندگاری لباس ، نوع پارچه آن است که در این بین می توان پارچه پنبه ای را بعنوان یک پارچه نسبتا پایدار معرفی کرد که طبیعی بوده و زیست تخریب پذیر هم می باشد. از سوی دیگر برای تولید پارچه پنبه ای از سوخت های فسیلی مانند تولید پلی استر استفاده نمی شود.

۳- مقرون به صرفه بودن لباس پنبه ای

اگرچه پنبه در سال 2022 بیشترین افزایش قیمت در تاریخ را داشته است اما در اواخر سال 2022 و نیز اوایل سال 2023 از قیمت آن کمی کاسته شد ولی با علی رغم تمامی این افزایش قیمت ، باز هم لباس پنبه ای جزو مقرون به صرفه ترین لباسها در دسته منسوجات طبیعی محسوب می شود. بطور مثال باید لباس پنبه ای را با لباس هایی از جنس پشم ، کنف یا لیوسل و یا ابریشم مقایسه کنیم که بسیار ارزان تر در دسترس افراد می باشد.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.