برندهای لباس چند کالکشن ارایه میدهند؟

برندهای لباس چند کالکشن ارایه میدهند؟

برندهای لباس چند کالکشن ارایه میدهند؟

اگر دنبال کننده ی فشن شو ها و یا طراح لباس و یا هر کسی که به دنیای مد علاقه دارد هستنید به طبع اسم های مختلفی از کالکشن هارا شنیده اید.

 زمانی که یک برند معروف کالکشنی را ارایه میدهد بر اساس یک بستر ان کالکشن را به دنیا معرفی میکند و با توجه به اینکه چه کالکشنی است کیفیت متریال- زمان دوخت -زمان طراحی و... هر چیزی که به برای اماده شدن ان کالکشن نیاز است متغییر است.

معرفی انواع کالکشن ها در دنیای مد

ممکن است اسم های مختلفی مثل کالکشن کوتور - کالکشن ready to wear – کالکشن کروز – کالکشن هالیدی و... شنیده باشید. در این مقاله قرار است تمام این کالکشن ها را معرفی و مورد بررسی قرار دهیم.

  • کالکشن اوت کوتور haute coutureیا high fashion  چیست؟

 به کاکشن های اوت کوتور haute couture : مد سطح بالا high fashion نیز میگویند.

اوت کوتور haute couture  یک اصطلاح فرانسوی است. Houte  به معنای سطح بالا- ویژه و لاکچری است و couture  به معنای دوخت لباس و دوزندگی است.

در این نوع کالکشن از بهترین متریال – بهترین  و مرغوب ترین پارچه  ها - بهترین دوزنده ها هستند که به صورت سفارشی با توجه به اندام مشتری خود برای انها میدوزند  لباسها کاملا دست دوز هستند که ممکن است هفته ها و شاید ماه ها طول بکشد که لباس کاملا اجرا شود.

معادل کلمه ی اوت کوتور high fashion  است یعنی مد سطح بالا و کاملا کلمه ی مناسبی است.

  • اولین کسی که اصطلاح اوت کوتور را وارد دنیای مد کرد چه کسی بود؟

چارلز فردریک ورث : اولین کس که به صورت رسمی اصطلاح اوت کوتور را وارد دنیای مد کرد این طراح انگلیسی-فرانسوی بود. این طراح در نیمه ی دوم قرن ۱۹ ام صنعت مد را در دست داشت

  • خانه ی طراحی مد اوت کوتور چه قوانینی دارد؟

شاید بسیار دیده باشید افراد مختلفی را که سبک برند خود را اوت کوتور یا مد سطح بالا می نامد اما باید بدانید به عنوان یک برند یک سری قوانین وجود دارد که شما را به خانه ی مد اوت کوتور تبدیل میکنند. این قوانین بر اساس اتحادیه پوشاک اوت کوتور فرانسه هستنش:

  •  طراحی خاص با توجه به سلیقه و اندام و سبک و... مشتری و تحویل آن.
  • داشتن اتلیه و کارگاهی در پاریس با حداقل ۱۵  کارمند به صورت تمام وقت.
  • داشتن اتلیه ای با حداقل ۲۰ کارمند متخصص و فنی در زمینه ی مد و فشن.
  • ارایه ی دو کالکشن در سال با حداقل ۵۰ طرح لباس مناسب لباس های شب و روز

همانطور که تا اینجای مقاله خواندین یکی از خاص ترین کارها و لباسها را در کالکشن های کوتور برندها میتوانید ببینید

  • کالکشن ready to wear   یا امادی پوشیدن چیست؟

اگر فشن شوهای مختلف را دنبال میکنید و یا به کالکشن ارایه شده از برند محبوبتان نگاه کنید میبینید کالکشن را بر اساس یک اسم خاصی ارایه میدهند . ممکن است اسم کالکشن ready to wear  را شنیده باشید.  با روی اوردن دنیا به سمت صنعت یا با گسترش صنعت ؛ دنیای فشن نیز دستخوش تغییرات شد و به طبع زمان تولید لباس ها پایین امد و در ادامه ی این روند قیمت لباسها هم کمتر شد  و با توجه دنیا به سمت مصرف گرایی پیش رفت کرد همین امر باعث شد که مدیران برند ها به فکر کمتر کردن هزینه ی لباسها باشند.

کالکشن ready to wear  میتوان گفت قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارند و این نوع کالکشن برای علاقمندان به فشن و برندها برای مشتریان خود خلق کردند چونکه لباسهای اوت کوتور قیمت خیلی بالایی دارند ممکن بود برندها نتوانند همه ی مشتریان خود را راضی نگه دارند به همین دلیل این نوع کالکشن خلق شد.

  • چگونه لباس های ready to wear  را اماده میکنند؟

این لباس ها تفاوت چندانی با اوت کوتور ندارند اما از نظر متزیال به کار برده شده و جنس پارچه متفاوت هستند و لباسهای تولید شده در این کالکشن بر اساس یک الگوی استاندارد و سایزهای استاندارد تولید و وارد بازار میشوند.

روش هایی برای تولید لباسهای این کالکشن وجود دارد: ۱. لباسهایی هستند که در کالکشنی محدود با توجه به یک سری الگو های استاندارد تولید مشوند ۲. کالکشنی که لباسها به صورت انبوه با دوخت های صنعتی تولید و وارد بازار میشوند.

  • زمان ارایه کالکشن ready to wear

اوصولا زمان ارایه و لانچ شدن این کالکشن دو بار در سال است و طی هفته های اصلی مد وارد بازار میشوند.

•           کالکشن ریزورت-هالیدی-کروز  چیست:

شاید بسیار دیده باشید که در چند سال اخیر برندهای بزرگ و امروزه برندهای کوچک کالکشن هایی به  نام های مختلف را وارد بازار میکنند. کالکشن ریزورت یا هالیدی و یا کروز همه به یک منظور وارد بازار میشوند و جدا از اسمهای مختلفی که دارند هدف یکسانی برای مشتریان به وجود می اورند. این کالکشن ها بین کالکشن اصلی یا بعد از کالکشن اصلی یعنی کالکشن بهار- تابستان وارد بازار میشوند. در این کالکشن لباسها برای مسافرت های مختلف طراحی شده اند مخصوصا برای مسافرت های  مناطق گرم سیری.

      معنای دقیق کالکشن کروز و کالکشن ریزورت  وpre-spring  چیست؟

Crous:   در این کالکشن لباسهایی که مناسب سفر هستند برای شما طراحی میشود. مانند لباس های ساحلی مثل مایو- کلاه و.. و علت اصلی نامگذاری کروز هم به همین علت است که مناسب سفرحای ساحلی باشد. کروز به معنای سفر دریایی است.

Resort:    در این کالکشن لباسهایی برای فصل بهار و میان فصل به شما ارایه میشود

Pre-spring:   در این کالکشن لباسهای ارايه شده بین فصل بهار و تابستان مناسب هستند و بین این فصل به بازار عرصه میشودند.

در حالت کلی این ها یک مفهوم اصلی دارند و به یک منظور یعنی تعطیلات تابستانه ارایه میشوند. برندها سعی دارند که مشتریان خود را راضی نگه دارند و در هر فصلی یک لباس مناسب را به انها پیشنهاد دهند و مشتریان میتوانند در این کالکشن های بین فصلی نیاز خود را پیدا کنند

         کالکشن های بین فصلی دارای چه ویژگی هایی هستند؟

در این کالکشن ها اغلب بر خلاف کالکشن های اصلی لباسهای کمتری ارايه میشود و همچنین در این کالکشن ها برند ها سعی دارند لباسی که مشتری نیاز بیشتری دارد را طراحی کنند یعنی با توجه به نیاز اصلی مشتری طراحی میشود.

در کالکشن های میان فصلی استفاده از پارچه های نرم تر سبک تر  و اغلب ساده تر بیشتر هستند.

    • دلیل وجود کت ها و لباسهای گرم در کالکشن ها ریزورت چیست؟

شاید هنگام نگاه کردن به کالکشن های ریزورت برند های مختلف به وجود کت ها و یا لباسهای گرم پی برده باشید. گفتیم یکی از هدف اصلی برند های مختلف پی بردن به نیا مشتریانش است و رفع کردن ان نیاز ها و برندها میدانند که ممکن است مشریانش در تعطیلات تابستانی و یا بهاره به سفر های سرد سیری بروند و یا به عنوان مثال شعبه هایی در مناطق سرد سیر مثل روسیه داشته باشند پس در این کالکشن این لباسهای گرم را طراحی میکنند که تمام مشتریان خود را با هر سلیقه ای راضی نگه دارند.

    • زمان ارایه ی کالکشن های بین فصلی pre-collection چه موقع است؟

زمان ارایه این کالکشن ها با توجه به کشور متفوت است اما از ماه دسامبر در امریکا شروع میشوند ممکن است در بقیه کشور ها ماه های فوریه دسامبر و تا حتی فوریه نیز در تغییر باشند. اغلب در قبل تعطیلات سال نو و یا عید شکر کذاری لانچ میشوند.

نت پایانی:

تمام این کالکشن هایی که نام برده شد بر اساس دو فصل اصلی وارد بازار میشوند.

           کالکشن بهار-تابستان و کالکشن پاییز- زمستان:

همانطور که میدانید تمام برند های بزرگ و کوچک در جهان دارای دو کالکشن اصلی به نام کالکشن بهار و تابستان و پاییز و زمستان هستند. در این کالکشن ها بر اساس فصلی که انتخاب میشود لباس های مختلف اکسسوری ها مانند کیف و کفش و زیورالات مناسب ان فصل را ارایه میدهند.

writer: bahar ghanadiof

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.