آشنایی با انواع کفش و تاریخچه آن

آشنایی با انواع کفش و تاریخچه آن

آشنایی با انواع کفش و تاریخچه آن

کفش پوششی برای پاست که معمولا از جنس چرم با کف و پاشنه سفت و ضخیم بوده که آن را از چکمه متمایز کرده و به بالاتر از مچ نمی رسد و بطور عموم برای محافظت از پا پوشیده می شود که البته جنبه مد و زیبایی هم دارد. کفش دارای دو قسمت رویه و زیره بوده که رویه کفش نازک تر و انعطاف پذیرتر است تا پا در آن احساس راحتی داشته باشد و قسمت زیره کفش از جنس مقاوم تر ساخته می شود تا از پا محافظت کند.

تاریخچه کفش

شواهد نشان داده که از حدود 50000 سال قبل بیشتر مردم با پوشیدن کفش از پاهای خود در برابر هوای سرد و احتمال آسیب محافظت می کردند. همچنین در 40000 سال قبل هم از کفش هایی با کفی قابل توجه استفاده می کردند که از روی تغییر در شکل پا و استحکام انگشتان این موضوع تشخیص داده شد. در عین حال اولین نمونه های کفش واقعی بصورت یک جفت صندل در کالیفرنیا در امریکا پیدا شده که به حدود 9000 سال قبل بر می گردد.

آشنایی با انواع کفش و تاریخچه آن

در دوره کاسی ها یعنی 1600 تا 1200 سال قبل از میلاد در بین النهرین ، مردم کوهستانی در مرز ایران کفش های نرم می پوشیدند که در آن زمان ایرانیان بر بابل حکومت می کردند. این کفش اولین نوع کفشهای چرمی با روکش ساده بوده که ساختار اصلی آن مقرنس بوده که با بندهایی از پوست خام بر روی پا نگه داشته می شد. از سوی دیگر اگرچه زنان یونانی پا برهنه می رفتند و یا از صندل استفاده می کردند اما در منزل کفش های نرم و بسته می پوشیدند که در دوره هلنیستی لوکس شد و بیشتر در رنگهای سفید یا قرمز انتخاب می شد.

کفش از قرون وسطی تا قرن 18

در سراسر قرون وسطی کفش ها بطور کلی ساده بوده و در ابتدا انواع کفش از چرم دباغی شده می پوشیدند و بعدا به شکل کماندار و یا به دور مچ پا بسته می شد. در قرن 14 و 15 میلادی کفش ها بسیار بلند و نوک تیز شدند و در پایان قرن 15 کفش های نوک تیز جای خود را به نوع گرد دادند. چنانچه در قرن 16 میلادی کفش های مردانه پنجه های بسیار پهنی داشتند که به شکل منقار اردک بود و پس از آن طراحی کفش تنوع یافت و به صورت کفش هایی با زیره های چرمی یا چوب پنبه ای و رویه مخمل یا ابریشم و یا چرم دیده می شود. همچنین در آن زمان بریدن کفش ها مانند لباس به منظور نمایان شدن آستری با رنگ متفاوت ترند بود. کفش های زنانه هم مشابه کفش های مردانه بودند اما به علت پوشیدن لباس های حجیم کمتر به چشم می آمدند.

در قرن 17 میلادی در اروپا از چکمه استفاده می شد و کفش هایی با پاشنه های نسبتا بلند پوشیده می شد که اغلب با گل رز توری و روبان تزیین می شدند. از طرفی در امریکا مردان و زنان کفش چرمی محکم با پاشنه نسبتا متوسط به پا می کردند که در قرن 18 کفش ها را با سگک طلایی و نقره ای و نیز سنگهای قیمتی اصل یا بدلی تزیین می کردند. همچنین کفش مجلسی زنانه در امریکا نمونه کپی شده فرانسوی و انگلیسی بود که از پارچه ابریشمی ساخته می شد و پاشنه فرانسوی داشت.

کفش از 1760 تا به امروز

در سال 1760 میلادی اولین کارخانه تولید کننده کفش در ماساچوست امریکا شروع به کار کرد که در آن کفش به تعداد بالا تولید می شد و کم کم در قرن 19 میلادی با ظهور ماشین آلات نظیر چرخ خیاطی ، کفش ها با سرعت بالا دوخته می شدند. در قرن بیستم هم کفش ها با طرح ها و سبک های متفاوت در رنگهای مختلف تولید شد.

طراحی و فروش لباس

جنس کفش

از زمان های بسیار دور ، جنس کفش ها اغلب از چرم بود و چرم لوکس گوساله برای دوختن بهترین کفش های مردانه و زنانه استفاده می شد. اما چند منظوره ترین چرم که برای دوختن بسیاری از کفش ها بکار می رود چرم ساید یا پهلو است که از پوست گاو تولید شده و به دلیل اینکه پوست بزرگ از وسط به دوطرف برای جابجایی بریده می شود به این اسم نامگذاری شده است. همچنین چرم پوست بز در تولید کفش مجلسی زنانه و دمپایی مردانه بکار برده می شود و از پوست گوسفند هم در آستر و دمپایی استفاده می شود.

افزون بر این چرم  خزندگانی همچون تمساح ، مارمولک و مار در انواع کفش های زنانه و مردانه بکار می رود و کوردوان ( لایه ماهیچه ای کوچک تولید شده از پوست اسب ) هم چرم سنگین مخصوص کفش های مردانه است. نوع دیگر چرم لاکی از پوست گاو تولید شده و سطحی سخت و براق دارد و جیر هم از چندین نوع چرم پوست گوساله یا گاو تولید می شود و با صاف کردن سطح داخلی با ایجاد یک روکش چرم ساخته شده و در تولید کفش های زیبای مردانه و زنانه کاربرد دارد.

اگرچه جنس چرم در تولید کفش ارجحیت دارد و غالب است ، اما کفش هایی با جنس پلاستیک ، الیاف و ترکیبات مصنوعی هم تولید می شود ، خصوصا در پاشنه ها و سایر اجزای کفش کاربرد بسیاری دارد. همچنین آسترها و رویه ها ممکنست پارچه های طبیعی و یا روکش دار از جمله کتان ، ساتن و ابریشم باشند و اکثر زیره های داخلی و خارجی عموما غیر چرمی هستند. با توجه به اینکه مواد مدرن همچون پارچه با پوشش شیمیایی که در بافت ها و طرح های مختلف شبیه سازی می شود و جیر مصنوعی و چرم مصنوعی در ساخت کفش بکار می رود ، هزینه کمتری را در تولید کفش در بر دارد.

برای خرید کفش کلینیک کنید.

آشنایی با انواع کفش و تاریخچه آن

کفش در ایران

حوالی کرمانشاه که بر اساس اسناد تاریخی اولین زیستگاه انسان بوده ، مردم پاپوشی از جنس پارچه و دارای بند که به دور مچ پا بسته می شد ، می پوشیدند که این نوع کفش بعدها بنا به مرتبه اجتماعی به کفش مخصوص طبقه مردم و طبقه اشراف تبدیل شد. از زمان قدرت گیری امپراتوری های بزرگ در قبل از میلاد مسیح ، کفش ها شکوه پادشاهی در آن دوران را نشان می دادند و افراد رده بالا کفش های مرغوب پارچه ای می پوشیدند که دارای سه ردیف بند در جلو بود ، اما سربازان در دوران مادها و پارسی از کفش دارای بند بلند به دور ساق پا استفاده می کردند.

ایران پس از اسلام هم کفش های مردانه و زنانه با جزئیات بیشتر به صورت نوک تیز نظیر عربها بود و در قرون بعد در دوران صفویان کفش ایرانی به مرحله جدیدی از زیبایی و هنر ورود یافت.

طراحی و فروش لباس

انواع کفش زنانه

صندل

از صندل عموما در تابستان در روزهای گرم سال توسط خانمها و آقایان به علت خنک بودن و جلوگیری از تعریق بیش از حد پا استفاده می شود که دارای طرح ها و رنگ های متنوعی بوده و برخی مانند کفش پاشنه بلند ، پاها را کشیده تر و زیباتر نشان می دهد و در نزد بانوان بسیار محبوب و دوست داشتنی است.

کفش پاشنه بلند

کفش پاشنه بلند هم به نوبه خود از پرطرفدارترین نوع کفش ها بوده که با پوشیدن این کفش ها با توجه به قد بلندتر نشان دادن شما ، باعث ایجاد اعتماد بنفس بیشتر در شما می گردد. ازین رو پیشنهاد می کنیم در صورتی که در مجالس ، مهمانی ، عروسی و قرارهای کاری مهم از کفش پاشنه بلند استفاده کنید و توصیه می شود که به دلیل آسیب احتمالی به کمر و پا بطور مداوم کفش پاشنه بلند به پا نکنید.

آشنایی با انواع کفش و تاریخچه آن

کفش اسپرت

کفش اسپرت هم از دیگر مدل های پرطرفدار کفش در بانوان است که در بسیاری از فعالیت ها نظیر محل کار ، باشگاه ورزشی ، کوهنوردی ، پیاده روی ، دویدن و ... کاربرد دارد و به دلیل راحتی به انتخاب روزمره بانوان تبدیل شده است چرا که به سادگی با انواع سبک ها و استایل ها ست می شود.

کفش مجلسی

کفش های زنانه مجلسی هم از انواع خاص ، زیبا و بسیار شیک و در رنگها و مدلهای متفاوت تولید می شود تا در مجالس و مهمانی های مختلف بتوان پوشید و در مقایسه با انواع کفش های زنانه بسیار بلندتر است.

آشنایی با انواع کفش و تاریخچه آن

کفش روزمره

کفش روزمره نظیر کفش اسپرت بسیار راحت و مناسب بوده و در تمام طول روز بدون خستگی می توان این نوع کفش را به پا کرد ، به محل کار رفت ، خرید کرد چرا که راحتی شرط اول در طراحی یک کفش روزمره می باشد که برندهای معروفی همچون اسیکس ، الترا ، اسکیچرز و کاترپیلار به تولید این نوع کفش می پردازند.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.