آشنایی با استایل وینتیج

آشنایی با استایل وینتیج

آشنایی با استایل وینتیج

استایل وینتیج نوعی سبک لباس مربوط به گذشته است که در آن طراحان مد و فشن از لباسهای قدیمی و نوستالژیک الهام می گیرند و لباسهای جدید معادل با آن زمان با الهام از طرح ها و جزییات و پارچه ها و دیگر موارد زمان گذشته طراحی می کنند که به آن مد قدیمی گفته می شود یعنی لباسهایی که در دوره های قبلی تولید شده و قدمت آن حداقل به 20 سال قبل می رسد.

معرفی استایل وینتیج

کلمه وینتیج Vintage در انگلیسی به معنی قدیمی است و استایل وینتیج یک سبک مد معاصر است که از سبک های قدیمی دهه های 1920 تا 1980 الهام گرفته است ، خصوصا سبک لباس دهه های 1950 ، 1960 و 1970 در استایل وینتیج خیلی بکار گرفته می شود. امروزه سبک لباسهای قدیمی به دلیل منحصر به فرد بودن ارزش بالایی دارد چرا که لباس های وینتیج توسط طراحان لباس مشهور گذشته طراحی شده و بسیار گران قیمت هستند. لباس های قدیمی می توانند دست دوز یا کارخانه ای باشند.

جالب است بدانید که مد بصورت چرخه ای عمل می کند و بسیاری از مدلهایی که در گذشته های دور و نزدیک مد بوده دوباره مطابق با ذائقه مدرن جامعه امروزی احیا و بازسازی می شود اما این مد قدیمی نبوده بلکه دارای عناصر مد قدیمی شامل پارچه ، الگو و جزئیات طراحی است که با سبک مدرن ساخته می شود. بدین معنا که برخی لباسها به گونه ای طراحی و تولید می شوند که شبیه لباس هایی که در گذشته مد بود باشند یعنی کپی لباس های قدیمی.

مقالات دیگر : استایل بوهو

اصطلاح دیگری برای استایل وینتیج Vintage Inspired ( به معنای الهام گرفته از قدیم ) بکار می رود ، به نام مد یکپارچه سازی با سیستم عامل می باشد. لازم به ذکر است که لباس های تولید شده 100 سال به بالا را به عنوان عتیقه می نامند اما لباس های کمتر از صد سال لباسهای قدیمی می باشند که عناصر آنها در استایل وینتیج کاربرد دارند.

عموما عشق به سبک قدیمی و استایل وینتیج را می توان در فیلم های کلاسیک دهه های 1940 تا 1970 جستجو کرد که با هنرپیشگان قدیمی با آن سبک خاص و زیبایشان نظیر پیچیدگی گریس کلی و یا ظرافت آدری هپبورن ارتباط دارد.

لباسهای دهه های 1950 تا 1970

  1. لباس های دهه 1950 شامل شلوار فاق بلند ، دامن های خطی A ، عینک آفتابی چشم گربه ای ، پیراهن ، گردن بند مروارید ، طرح های خال خالی ، طرح جینگام ، دامن حجیم و کت می باشد.
  2. لباس های دهه 1960 ، لباس شیفت ، دامن کوتاه ، کت و شنل شیفت ، شلوار ، ژاکت یقه پشت ، هدبند ، اکسسوری های سر ،  چکمه های رنگی و طرح های پررنگ مد بود.
  3. لباس های دهه 1970 اعم از شلوار جین گشاد ، لباس های یقه گشاد ، کت و جلیقه جین ، لباس مد دیسکو نظیر کت و شلوار پولک دوزی شده ، طرح های پررنگ و با رنگهای شاد و زنده ، پارچه های متالیک ، جزئیات جیر و حاشیه دوزی و  کفش پلتفرم می باشد.

لباس هایی که با استایل وینتیج احیا شده اند :

  1. لباس دورکمر با پولک پیچیده برگرفته از دهه 1920 میلادی
  2. کلاه کلوش و کت بلند از دهه 1930 میلادی
  3. صندل گلادیاتوری از دهه 1940
  4. لباس خال خالی با تزئينات لباس زنانه الهام گرفته از دهه 1945 میلادی
  5. لباس شیفت کوتاه طرح دار و گلدار برگرفته از دهه 1950 میلادی
  6. کش موی بزرگ ، عینک آفتابی بزرگ ، لباس مهمانی با طرح گل پر پفی ، لباس بدون آستین و تا سر زانو و دامن کوتاه از 1960 میلادی

تفاوت سبک رترو و استایل وینتیج چیست ؟

سبک رترو همان سبک جدید استایل وینتیج است بدین معنا که هر دو سبک به طراحی لباس دوران گذشته می پردازند با این تفاوت که استایل رترو به طراحی و تولید لباسهای دو تا سه دهه اخیر تمرکز دارد  ، اما استایل وینتیج مربوط به دهه های 1920 تا 1970 میلادی می باشد. از برندهای معروفی که به تولید استایل رترو می پردازند می توان به Vintage & Colletif اشاره کرد.

مقالات دیگر : استایل کژوال

چرا استایل وینتیج محبوب شده است ؟

در دنیای امروز که لباس بصورت انبوه تولید می شود ، الهام گرفتن از لباس های قدیمی جانی تازه به لباس های امروزی می دهد چرا که منحصر به فرد بوده و عموما بهتر تولید می شوند. همچنین با لباس های وینتیج می توان شخصیت خود را بیان کرد. از دلایلی که استایل وینتیج محبوب شده می توان به این موارد اشاره کرد :

  1. عامل نوستالژی و حس تاریخی که با سبک معاصر قابل دسترسی نیست گویی می توانید به زمان و مکانی متفاوت متصل شوید.
  2. منحصر به فرد بودن و متمایز بودن از بقیه بطوریکه هیچ دو تکه دقیقا شبیه به هم نبوده و شما در استایل وینتیج بی همتا بنظر می رسید.
  3. پایدار بودن : مهم ترین علت محبوبیت استایل وینتیج پایدار بودن آن است چرا که بر روی لباسهایی سرمایه گذاری می کنید که در سالهای قبل تولید شده و امتحان خود را پس داده اند ، لذا ماندگار و پایدار می باشد و می توانید در سالهای آینده نیز لباسهای استایل وینتیج خود را بپوشید.
  4. مقرون به صرفه بودن : اگرچه برخی لباسها به سبک قدیمی می توانند خیلی گران می باشند اما می توان لباسهای مقرون به صرفه تری هم در استایل وینتیج پیدا کرد.

جالب است بدانید که سالهای سال است که مد برای پاسخگویی به نیازهای هر دوره زمانی تغییر یافته و تکامل می یابد اما تاثیر استایل وینتیج ثابت و ماندگار است به این علت که سبکهای قدیمی همیشه محبوب بوده و هستند و هرگز از مد نمی افتند. بدین جهت هر نوع لباسی از استایل وینتیج چه لباس برای مراسم چه برای پوشش روزانه و ... می تواند انتخاب خوب و مناسبی بنظر برسد.

اگر به دنبال یک استایل نوستالژیک ، منحصر به فرد و پایدار هستید باید استایل وینتیج را انتخاب کنید اما نکات زیر را باید در بکار گیری استایل وینتیج در نظر بگیرید :

  1. خلاق باشید و از ترکیب و تطبیق قطعات مختلف لباس های قدیمی نترسید.
  2. از آزمایش کردن نترسید و از انواع استایل وینتیج در داخل خانه ، در تفریح و گردش و ... استفاده کنید.

طراحی و فروش لباس ارخالق

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.