تفاوت کت و بلیزر

تفاوت کت و بلیزر

تفاوت کت و بلیزر

کت و شلوار ، کت اسپرت ، کت کلاسیک ، کت بلیزر و ... بسیاری از این لباسها را در کمد لباس خود و دیگران داریم اما آیا تفاوت بین آنها را می دانیم. شاید بگویید فرقی نمی کند ! اما بهتر است که تفاوت بین لباسها از جمله کت و بلیزر را بدانیم تا راحت تر لباس مناسب خود را انتخاب کنیم.

تفاوت کت و بلیزر

کت و بلیزر هر دو از لباس های بیرونی هستند که در جنس پارچه ، سبک و کاربرد تفاوت دارند. کت عموما لباس بیرونی سنگین تر و یا بلندتر است که محافظ خوبی در برای آلودگی و سرما ایجاد می کند و از جنس پشم ، الیاف طبیعی ، الیاف مصنوعی و یا ترمه تهیه می شود. همچنین کت می تواند ویژگی هایی مانند زیپ ، جیب و ... داشته باشد و بر روی لباسهای دیگر نظیر لباسهای غیر رسمی یا کت و شلوار پوشیده شود.

خرید کت بلیزر

در مقابل بلیزر یک ژاکت یا کت رسمی تر و سبک تر است که از ساختاری ظریف تر دارد و از جنس پنبه و پشم و یا ترکیبی دوخته می شود. از ویژگی های بلیزر می توان به برگردان نازک ، دو دکمه بودن ، طرح تک سینه و ... اشاره کرد. بلیزر با شلوار یا دامن و یا پیراهن و کراوات بعنوان لباس غیر رسمی شیک یا تجاری بخوبی استایل می شود.

  1. وزن : کت وزن سنگین تری نسبت به بلیزر دارد.
  2. کاربرد : کت بعنوان عایق گرما پوشیده می شود ، در حالیکه بلیزر رسمی تر بوده و بعنوان لباس مجلسی و یا در موقعیت های تجاری بکار برده می شود.
  3. سبک سفارشی : کت ها معمولا از بافت ها و پارچه های بافت دار دوخته می شوند و دارای الگوهای متنوعی هستند نظیر ترنچ کت ، کت دورو و ... . در مقابل بلیزر در دو سبک دو دکمه و یا شش دکمه تهیه می شود که می تواند جیب پچ نیز داشته باشد.
  4. شانه : کت معمولا شانه یا اپل نداشته و احساس راحتی و سبکی بر روی بدن ایجاد می کند اما بلیزر دارای شانه یا اپل بوده و نظیر پیراهن دوخته می شود و پارچه اضافی در زیر شانه قرار می گیرد تا شکل طبیعی به شانه بدهد. بطور کل بلیزرها نرم تر از کت ها هستند.
  5.  هدف از پوشیدن : عموما کت برای محافظت در برابر سرما پوشیده می شود و در گذشته تنها در سبکهای خاص مانند یقه فلاپی و در رنگهای محدود دوخته می شد اما با روی کار آمدن استایل خیابانی کت ها در طرح ها و رنگهای مختلف تهیه می شود تا به راحتی بتوانید با لباسهایتان ست کنید. در مقابل پوشیدن کت بلیزر نشان دهنده این است که فرد بخشی از یک سازمان ، مدرسه ، باشگاه و ... می باشد. بطور کل کت بلیزر نسبت به کت دارای جذابیت بیشتری می باشد.
  6.  استایل  : برای استایل با کت به راحتی می توانید با شلوار رسمی یا جین استایل کنید اما کت بلیزر کمی فرق می  کند و با شلوار خاکی و پارچه فلانل قابل ست کردن است. همچنین در فضای باز کت بلیزر با شلوار جین استایل می شود که حتی می توانید از جین های رنگی نظیر جین سفید کمک بگیرید که در کنار بلیزر ظاهری باکلاس و شیک به شما می بخشد. از سوی دیگر زیر کت بلیزر ، یک تی شرت سفید معمولی یا کلاسیک دکمه دار شیک بنظر می رسد.

مقالات دیگر : تفاوت بلوز و پیراهن

کت چیست ؟

کت یک بالاپوش یا یک ژاکت یا لباس برای بیرون از منزل است که از پارچه و یا بافت های سنگین مختلف همچون پشم یا ترمه و یا پر دوخته می شود و در فصل پاییز و زمستان در برابر سرما و باد و باران محافظ خوبی بشمار می رود. کت را می توان در سبک ها و طرح ها و رنگ های مختلف برای مناسبت ها و مکان های مختلف پوشید که یکی از انواع کت ها که بسیار محبوب است ، ترنچ کت می باشد.

انواع کت

ترنچ کت

جالب است بدانید که ترنچ کت در ابتدا در طول جنگ جهانی اول برای سربازان انگلیسی دوخته می شد که کت بلند تا زیر زانو با قسمت جلویی دو سینه ، یقه پهن و کمربند که قابل جداشدن است ، می باشد. جنس ترنچ کت ها از مواد مقاوم در برابر آب نظیر گاباردین پنبه ای یا پلی استر تولید می شود و در هوای بارانی ، فرد را خشک و گرم نگه می دارد. ترنچ کت ها از جمله لباسهای بیرونی است که باید در کمد هر شخصی باشد تا بتوان در مواقع مختلف از آنها استفاده کرد.

کت نخودی

کت نخودی، کت کوتاه ، دوسینه ، یقه پهن ، دکمه های بزرگ و کلاسیک و جاودانه است که در ابتدا توسط ملوانان پوشیده می شود. جنس کت نخودی از پشم سنگین بوده و دارای آستر لحافی می باشد تا گرما را در خود حفظ کند و در فصل زمستان کاربرد دارد.

کت پارکا

پارکا ، کتی بلند از جنس نایلون و یا پلی استر بوده که در آب و هوای سر یک محافظ گرما بشمار می رود و دارای جیب بزرگ و کمربند می باشند.

کت دافل

کت دافل لباس کلاسیک زمستانی و عایق گرما است که از جنس پشم سنگین تولید می شود و دارای خز ، جیب پچ بزرگ و دکمه های مخروطی شکل شبیه گیره های چوبی می باشد که ظاهری روستایی دارد و در فعالیت های غیر رسمی در بیرون نظیر پیاده روی و کمپینگ کاربرد خوبی دارد. کت دافل نیز در ابتدا توسط نیروی دریایی سلطنتی انگلستان پوشیده می شد.

مقالات دیگر : تفاوت تی شرت آستین بلند و سویشرت

کت پفکی

کت پفکی یا پافر دارای وزن کم از جنس نایلون یا پلی استر با عایق مصنوعی برای حفظ گرما در فصل سرد زمستان است. از کاربردهای کت پفکی می توان به استایل لایه بندی با تی شرت و ژاکت و یا برای فعالیت در خارج از منزل به منظور حفظ گرما و در عین حال آزادی حرکت ، استایل غیر رسمی نظیر گردش روزانه یا دویدن و خرید کردن ، بعنوان لباس سفر و ... اشاره کرد.

بلیزر چیست ؟

بلیزر اولین بار در سال 1825 در تعریف بلیزرهای قرمز در باشگاه قایقرانی کالج سنت جان کمبریج توسط اعضای باشگاه قایق بانو مارگارت استفاده شد که به دلیل پارچه قرمز روشنی که برای دوخت این ژاکت ها استفاده می شد ، آن را بلیزر نامگذاری کردند و پس از آن برای کت در هر رنگی بکار گرفته شد.

طراحی و فروش لباس ارخالق

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.