تفاوت بلوز و پیراهن

تفاوت بلوز و پیراهن

تفاوت بلوز و پیراهن  

از آنجا که اصطلاحات زیادی در دنیای مد زنان وجود دارد که می تواند گیج گننده باشد ، لذا بسیاری از مردم این اصطلاحات را به جای هم بکار می برند. زمانی که صحبت از پیراهن های مدرن است ، می توانید به پیراهن های مجلسی و یا حتی تیشرت زنانه فکر کنید اما تی شرت را نمی توان جزو پیراهن تلقی کرد. از طرفی ممکنست در یک کشور یک لباس خاص را پیراهن بمانند بعنوان مثال در امریکا اکثر تاپ ها را پیراهن می نامند در حالیکه در خیلی از کشورها پیراهن یک لباس دارای دکمه و یقه و سرآستین است.

تفاوت بین بلوز و پیراهن

اصطلاح بلوز به پیراهنی گفته می شود که خانم ها آن را به تن می کنند اما کلمه پیراهن برای بالا پوش های رسمی مردانه استفاده می شود و عموما به پیراهن دکمه دار معروف است. در گذشته کلمه بلوز برای لباس فرم کارگران فرانسوی استفاده می شد که در سال 1870 میلادی این کلمه برای اولین بار برای یک خانم جوان استفاده شد و رفته رفته آن را به عنوان لباسی برای بانوان شناختند.

در واقع هر دو لباس همان پیراهن هستند اما در غالب های متفاوت و تنها تفاوتی که بین این دو اصطلاح وجود دارد استفاده آنها توسط خانم ها و یا آقایان است چرا که این لباس ها از نظر ظاهری کاملا به یکدیگر شبیه هستند. جزئیاتی که در یک بلوز به کار برده می شود مختص اندام بانوان بوده و همچنین جزئیات یک پیراهن مناسب هیکل آقایان است که برای درک بهتر این موضوع می توانید به عرض شانه ها ، دور سینه و طول پیراهن در دو جنس خانم و آقا توجه کنید.

خرید آنلاین بلوز دخترانه

بلوز و پیراهن هر کدام چه ویژگی هایی دارند ؟

همانطور که در بالا گفته شد ، بلوز برای بانوان طراحی شده که از نظر سایزی دور اندازه سینه در آن پهن تر بوده ، قد آن نسبت به پیراهن مردانه کوتاه تر است و دکمه ها در سمت چپ آن قرار گرفته اند. همچنین بلوزها می توانند در قسمت کمر دارای چین روان یا شل بوده و با یقه و یا بدون یقه تهیه شود و جنس بلوزها می تواند از جنس های مختلف پارچه و حتی بافتنی دوخته شود. از سوی دیگر دکمه در بلوز می تواند بکار گرفته نشود و یا تنها یک تا سه دکمه تزئینی بکار برده شود.

در صورتی که پیراهن برای آقایان ساخته شده ، در قسمت سینه پارچه کمتری استفاده شده ، دکمه ها در سمت راست آن قرار دارند و قسمت شانه پهن تر است. همچنین پیراهن ها می توانند بدون آستین ، با آستین بلند و یا با آستین کوتاه مانند پیراهن کمپی و یقه دار دوخته شوند. از جمله پیراهن های معروف پیراهن آکسفور با لبه بلند و دوخته شده با پارچه آکسفورد و نیز پیراهن آستین بلند تاکسیدو و ... را می توان نام برد.

بلوز و پیراهن چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟

بلوز : معمولا بلوز های زنانه در قسمت جلو بدون دکمه هستند البته در مدل دکمه دار هم وجود دارند که حالت پیراهن مردانه هستند. برخی از آنها یقه دارند و از نظر جنس پارچه در مقایسه با پیراهن مردانه نرمتر و نازک تر هستند. برای قسمت آستین هیچ محدودیتی وجود ندارد و بنا به سلیقه می توانند طول های متفاوتی داشته باشند. بلوز ها متناسب با بدن بانوان دارای انحناهایی در قسمت کمر و سینه هستند تا ایستایی شیک تری داشته باشند.

پیراهن : پیراهن های مردانه دارای یقه هستند و در قسمت طولی پیراهن و آستین ها دکمه کار شده است. طول آستین ها می تواند متفاوت باشد و پارچه هایی که برای پیراهن ها استفاده می شود در مقایسه با بلوز کمی خشک تر و ضخیم تر هستند تا ایستایی بهتری داشته باشند. البته لازم به ذکر است که پیراهن صرفا برای آقایان نیست و نوعی لباس اسپرت است که امروزه بسیار مورد استقبال بانوان قرار گرفته است.

پیراهن های زنانه بیشتر به دلیل تطبیق پذیری خوبی که دارند معروف هستند و در مقایسه با بلوزها استایل راحت تر و بیسیک تری دارند. وجود پیراهن و بلوز در کمد لباس هر خانمی ضروری است چرا که با توجه به تفاوت های ظریفی که در طراحی آنها به کار برده شده ، هر کدام را مناسب یک سبک و استایل می سازد که با توجه به موقعیت های متفاوت می توانید از آنها استفاده نمایید.

مقالات دیگر : تفاوت تی شرت آستین بلند و سویشرت

نحوه انتخاب بین بلوز و پیراهن

هر دو لباس بلوز و پیراهن می توانند یک انتخاب شیک تر و زیباتر نسبت به یک تی شرت ساده باشند. اما یک پیراهن دکمه دار حالت رسمی تری دارد و با دامن ، شلوار و یا کت و شلوار بخوبی ست می شود. بیشتر افراد اعم از زن یا مرد در محیط کاری به دلیل رسمی بودن پیراهن می پوشند اما از آنجا که خیلی ها هنوز بلوز را یک لباس زنانه جنسیتی تلقی نمی کنند ، در نتیجه برخی زنان در محیط کار بعنوان لباس تجاری از بلوز استفاده می کنند.

  1. بلوز فلانل ، شلوار جین دخترانه ، بوت
  2. بلوز آستین دار ، شلوار گشاد ، پاشنه نوک تیز
  3. پیراهن مردانه ، شلوار جین تنگ ، چکمه
  4. پیراهنی که قد آن تا روی باسن می رسد ، دامن مدادی جین

با توجه به اینکه بلوز می تواند در قسمت کمر تنگ باشد و به سمت باسن سرازیر شود لذا می توانید لباسی متناسب تر انتخاب کنید که باعث عدم جلب توجه دیگران به قسمت کمر گردد و یا بطور کل لباس گشاد و راحت تر را انتخاب کنید. همچنین یقه هایی مانند یقه خدمه یا بدون یقه می تواند نگاه ها را به سمت قسمت بالاتنه شما منعطف کند.

از سوی دیگر برای انتخاب پیراهن می توانید از پیراهن های برش دار با خطوط تمیز و متعادل با القای حس زنانه استفاده کنید و یا برعکس پیراهنی گشادتر در قسمت شانه و کمر و باسن بپوشید.

چرا به پیراهن های زنانه بلوز می گویند ؟

تفاوت اصلی که بین بلوز و پیراهن واضح است ، نوع طراحی و کاربرد لباس است. بلوز معمولا به منزله یک لباس زنانه است که برای لباس های مردانه از این واژه استفاده نمی کنیم.

مقالات دیگر : استایل ویبرانت

چه عناصری در یک پیراهن وجود دارد که می تواند آن را در دسته بلوز طبقه بندی کند ؟

پیراهن ها را بر اساس نوع پارچه ای که در آن به کار برده شده ، جزئیات ظاهری ، برش ها و دوخت های ظریف و نوع طراحی آن، در دسته بلوز طبقه بندی کرد.

پیراهن بلوز به چه نوع لباس هایی گفته می شود ؟

پیراهن بلوز همانطور که از نامش پیداست یک اصطلاح ترکیبی است که برای توصیف یک پیراهن با ویژگی های زنانه که شامل طراحی لباس ، نوع پارچه و دوخت آن بوده ، استفاده می شود و تقریبا از لحاظ ظاهری به هر دوی آنها شباهت دارد.

آیا برای تیشرت از لفظ بلوز می توان استفاده کرد ؟

تیشرت یک بالا پوش غیر رسمی است که ظاهری اسپرت و تقریبا مردانه دارد اما بلوز یک بالا پوش رسمی مناسب بانوان شناخته می شود که می تواند از لباس اداری تا لباس های بیسیک و راحت را پوشش دهد.

طراحی و فروش لباس ارخالق

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.