روانشناسی رنگها در فشن

روانشناسی رنگها در فشن

روانشناسی رنگها در فشن

رنگها یکی از قوی ترین راه های ارتباطی بین ما انسان ها هستند و همچنین یکی از راه های خود شناسی و شناسایی رفتار دیگران می باشند. با رنگ های مختلف در لباس هایمان می توانیم به دیگران بگوییم که واقعا که هستیم و چه احساسی داریم و حتی استفاده از رنگها می تواند روشی باشد برای اینکه نشان دهیم دیگران چه حسی نسبت به ما داشته باشند.

روانشناسی رنگها

روانشناسی رنگ یعنی چه ؟  روانشناسی رنگ یا color psychology  یعنی شناسایی و تاثیر رنگ ها بر عملکرد شخص. به معنای دیگر روانشناسی رنگ را می توان به عنوان یک عامل تعیین کننده رفتار انسان ها تعریف کرد. رنگ ها دارای ویژگی هایی هستند که می توانند تاثیر متفاوتی بر روی انسانها بگذارند و یک روشی است برای بررسی شناخت و رفتار و خلق و خوی و یا حتی دانستن شخصیت یک فرد. ازین رو رنگ لباس به عنوان نشانه ای برای دیگران عمل می کند که ما چه کسی هستیم و هر روز صبح که لباس می پوشیم با انتخاب رنگ به عنوان یک جزء حیاتی به خود می گوییم که هدفمان اینست که چه کسی باشیم یا چه احساسی نسبت به اطراف یا دیگران داریم.

برای قرنها ، سعی نظریه پردازان بر این بوده تا معنای ارتباط رنگهای مختلف را درک کنند و در این میان قوانین زیادی در پوشیدن یا منع پوشیدن رنگ لباس خاص توسط یک عده خاص در کشورهای مختلف وضع شده است. به عنوان مثال پزشکان و پرستاران و کادر بیمارستان باید لباس فرم مخصوص در رنگهای مشخص شده را بپوشند که عموما رنگ لباس برای نشان دادن وضعیت بکار می رود.

روانشناسی رنگ ها در گذشته

اجداد ما اغلب از روانشناسی رنگ ها برای تراپی یا درمان استفاده می کردند. چنانچه محققان طبق تحقیقاتی دریافتند که این عمل از مصری های کهن و چینی های باستان رایج بوده است و از روش رنگ درمانی یا همان کروموتراپی استفاده می کردند تا این روش باعث افزایش و بهبود گردش خون و کمتر شدن ناراحتی های پوستی و تصفیه کردن بدن و تسکین بیماری استفاده گردد.

رنگ ها بر رفتار و احساسات تاثیر می گذارند

روانشناسی رنگ ها می گوید که رنگ ها در وجوه های مختلف زندگی تاثیرات ذهنی و احساسی بر روی مردم می گذارند ، حتی بعضی جاها ممکن است باعث تحریک پذیری و خشم شما شود ، در صورتی که هماهنگی رنگ ها برای فرد دیگری باعث آرامش یا شادی و حس خوب شود  و تمام اینها از تاثیرات رنگ ها هستند.

چرا روانشناسی رنگ در فروشگاه ها اهمیت دارد؟

طبق تحقیقاتی که انجام شده بیش از ۸۰٪ خریدهایی که مشتریان انجام می دهند ، تحت تاثیر رنگ ها می باشد. در واقع رنگ ها هستند که افراد را ترغیب به خرید کالا می کنند. به همین منظور است که برندهای بزرگ و یا فروشگاهای بزرگ که به فروش خود اهمیت می دهند ، برای افزایش مشتریهایشان و فروش کالاهای خود از استایلیست ها و طراحان لباس استفاده می کنند ، چرا که این دسته از افراد با علم رنگ شناسی و ترکیب رنگ ها آشنایی دارند و به همین جهت می توانند به فروش کالاها با توجه به تاثیر رنگها بر مشتری کمک کنند.

بیشتر بخوانید : دنیای استایلینگ چیست ؟

چگونه پالت رنگی خود را پیدا کنیم ؟

ابتدا برای پیدا کردن پالت رنگی مناسبمان باید تناژ پوستی خود را بدانیم که در مقاله شناخت تناژ پوستی به تفصیل آمده است. سپس بعد از شناخت تناژ پوستمان با ساده ترین دانش رنگها آشنا می شویم که رنگ های گرم در مقابل رنگ های سرد هستند و رنگهای خنثی در مقابل رنگهای پرجنب و جوش قرار دارند.

به کمد لباسی خود نگاه بندازید.

  • چه رنگهایی حس خوبی به شما می دهد؟
  • بیشتر از چه رنگهایی استفاده می کنید؟
  • در چه رنگهایی حس راحتی بیشتری دارید؟

ابتدا که به این سوالات جواب دادید و حس خود را پیدا کردید ، حالا نوبت به آن رسیده که بدانید رنگهای سبز و آبی که تناژ سرد دارند ، برای به دست آوردن آرامش کمک می کنند و برای محیط های آرام مناسب تر هستند و در مقابشان رنگهای قرمز و نارنجی تناژ گرم دارند یعنی به عبارتی رنگهای پر جنبش و جوش تری هستند ، پس می توانید در محیط های شلوغ و اماکنی که می خواهید مورد توجه قرار بگیرید ، از این رنگها استفاده کنید. البته فراموش نکنید که هر کدام از این رنگها اگر با رنگهای دیگری ترکیب شوند ، ممکن است معنا و مفهوم متفاوتی را به شما بدهند.

حال سراغ رنگهای خنثی می رویم ، سعی کنید این رنگها را با رنگهای پر جنب و جوش یا به اصطلاح رنگ های ( pop )  ترکیب کنید و سپس نگاه کنید با ترکیب کردن این رنگها چه احساسی به شما دست می دهد. بدین جهت سطح اعتماد به نفستان را بسنجید و در نهایت با این روش که رنگهای مختلف را از کمد لباسی خود خارج کنید و تست کنید ، می توانید پالت رنگی مناسب خود را پیدا کنید.

تاثیر رنگ ها در دنیای مد و فشن

1- رنگ مشکی :

نماد قدرت ، اعتبار و نفوذ و تسلط بوده و اگر دنبال راهی برای جلب توجه هستید ، اما همچنان می خواهید وقار و شخصیت خود را محکم و با نفوذ جلوه دهید ، بی شک رنگ مشکی مناسب شما است و البته شخص را لاغرتر نشان می دهد. اگرچه این رنگ خلا اولیه دارد اما همیشه باعث حس خوب در بقیه می گردد. از طرفی مشکی جز رنگ های خنثی قرار دارد ، لذا شما می توانید به راحتی با رنگهای مختلف ترکیب کنید ولی فراموش نکنید به علت کنتراستی که رنگ مشکی با بقیه رنگها ایجاد می کند ، باعث می شود که رنگهای دیگر بیشتر و بهتر دیده شوند.

*چه رنگهایی برای ست کردن با مشکی مناسب هستند؟

  • رنگ سفید>  ترکیب سفید و مشکی به شما استایلی کلاسیک و رایج می دهد ، اما فراموش نکنید در زیبایی خاصی که دارد ، باعث پیچیدگی در استایلتان هم می شود.
  • رنگ خاکستری>>> ترکیب خاکستری با رنگ مشکی به شما استایلی مدرن می دهد. بنابراین اگر در استایلتان نیازمند اضافه کردن یک رنگ به نسبت روشن هستید ، اما نمی خواهید به روشنی سفید باشد ، پس خاکستری ایده مناسبی برای شماست.
  • رنگ آبی>> تنالیته سرد رنگ آبی در ترکیب با مشکی باعث بیشتر دیده شدن نسبت به ترکیب رنگهای سرد می شود. به عنوان مثال می توانید با پارچه های دنیم یا جین استایل کنید که ترکیب به روزی به شما خواهد داد.

2- رنگ سفید :

نشانه نماد خلوص ، معصومیت و پاکی است. رنگ سفید را می توانیم جزو بهترین رنگ های تابستانی به حساب بیاوریم که برای رفلکت شدن یا انعکاس نور مناسب است. و خبر خوب اینکه اگر رنگ سفید را با هر رنگ دیگری ست کنید ، زیبا به نظر می رسید. اگر می خواهید در جمعی ساده ولی در عین حال شیک و معصوم به نظر برسید و حس خوب به اطرافیانتان بدهید ، در اینجا هم رنگ سفید بهترین گزینه است.

3- رنگ قرمز :

نشانه عشق ، هیجان ، شور است. رنگ قرمز اغلب یک رنگ متناقض است و تمایل دارد احساسات را قوی جلوه دهد و نشانه هیجان ، عشق ، جلب توجه و جذبه است. بنابراین این هاله رنگی از نظر احساسی شخص را فرا می گیرد. در حالت کلی می توان گفت رنگ قرمز رنگی است که احساسات را فوران کرده و باعث افزایش احساسات درونی می گردد. بدین ترتیب زمانی که می خواهید جسور دیده شوید ، رنگ قرمز بپوشید و اگر قراری دارید و یا می خواهید طرف مقابل را جذب کنید ، طوری که در ذهن او بمانید و در کنار آن حس قدرت را به طرف مقابلتان القا کنید ، به عنوان یک استایلیست ، استایلی با رنگ قرمز را به شما پیشنهاد می کنم.

۴- رنگ آبی :

نشانه آرامش ، صداقت و کمی غم است. آبی برای هر کسی نشانه صداقت ، قابل اعتماد بودن و متعهد شدن را می دهد و همچنین نشانگر آدمهای جنبشی و یا افرادی که حرکات بی اختیار انجام می دهند ، نبوده ، بلکه نشانه انسانی کاملاً پایدار ، ثابت قدم و درک شده است. اگر مصاحبه کاری نزدیکی دارد و می خواهید کار فرمای خود را تحت تاثیر قرار دهید ، رنگ آبی را پیشنهاد می کنم چرا که همانطور که اشاره شد ، اعتماد را به بیننده القا می کند.

۵- رنگ سبز :

نشانه شانس ، طبیعت ، امنیت و البته حسادت است. رنگ سبز از قدیم مظهر طراوت و شادی بوده و همچنین ساده ترین رنگ برای تقویت بصیرت و بینایی است. همچنین سبز نشانه سلامتی و امنیت است و از قدیم نشانه باروری ( حاصلخیزی ) و شانس بوده است. بدین جهت اگر می خواهید استوار جلوه کنید ، رنگ سبز بپوشید چرا که سبز رنگی عالی برای ملاقات با شخصی جدید است و بهترین رنگ برای شروع یک پروژه جدید و زندگی جدید است.

۶- رنگ نارنجی :

نشانه اشتیاق و توجه و شادی و انرژی است. نارنجی شما را انسانی شاد معنا می کند و به شما نماد یک انسان دوست داشتنی و پر انرژی را می دهد. ازین رو بهترین گزینه برای کمد لباسی در فصل پاییز است و در صورتی که می خواهید به عنوان یک انسان برونگرا دیده شوید ، نارنجی بهترین گزینه برای شما است. افزون بر این شما می توانید از رنگهای مکمل مثل زرد و یا قرمز استفاده کنید اما اگر انسانی جسور در استایل کردن هستید ، رنگهای نارنجی و آبی هم می توانید گزینه جالب و متفاوتی باشد.         

۷- رنگ زرد :

نشانه ی روشنایی ، توجه ، گرما و انرژی است. همانطور که می دانید زرد جز رنگهای گرم محسوب شده و نشانگر حس های خوب و تازه است. پس اگر می خواهید شادی را در آغوش بکشید ، رنگ زرد را انتخاب کنید. رنگ زرد بهترین انتخاب برای فصل بهار - تابستان بوده و اگردر استایلتان نیاز به توجه بیشتری دارید ، از رنگ زرد استفاده کنید. اما رنگ زرد را برای کسانی که تناژ پوستی سردی دارند ، پیشنهاد نمی کنیم و چنانچه می خواهید زرد بپوشید از رنگ زرد پاستیلی با ترکیب آبی پاستیلی استفاده کنید تا ترکیب رنگی متفاوت اما زیبا به شما بدهد.

۸- رنگ بنفش :

نشانه رمز و راز ، ثروت و حکمت است. از زمانهای قدیم رنگ بنفش نشانه ثروتمند بودن معنا شده چرا که در گذشته ترکیب و به دست آوردن این رنگ بسیار سخت و هزینه بر بود ، ازین رو تنها درباریان از این رنگ پر رمز و راز استفاده می کردند. بنابراین در صورتی که می خواهید استایلی اصیل داشته باشید ، رنگ بنفش رنگی مناسب برای شماست. لازم به ذکر است که ترکیب رنگی بنفش اصولا آسان است اما به خاطر بیاورید بنفش جز رنگ های سرد محسوب شده و برای افراد با تناژ پوستی گرمی توصیه نمی شود.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.