همه چیز درباره دنیای استایلینگ

همه چیز درباره دنیای استایلینگ

همه چیز درباره دنیای استایلینگ

اگر هنرجوی رشته مد هستید و یا علاقه به این رشته دارید و می خواهید با اهداف این رشته آشنا شوید و یا حتی فردی هستید که به یک استایلیست نیاز دارید ، این مقاله مناسب شماست!

استایلینگ چیست؟ و استایلیست چه کسی است ؟

در ابتدا با مفهوم استایلینگ آشنا می شویم. در لغت استایلینگ به معنای ساختن ، استایل کردن و فرم دادن است. استایلینگ از کلمه style به معنای روش و سبک گرفته شده است و در اصل استایلینگ روشی است برای چیدمان و هماهنگ کردن لباس و آکسسوار به شیوه ای جذاب و چشمگیر برای نوایش مطلوب به منظور فروش و یا استفاده درست از آنها که این روند می تواند شامل انتخاب لوازم ( کمربند ، کفش و جواهرات ) برای هماهنگی یا تکمیل لباس و ست کردن آنها باشد. روند استایلینگ شامل انتخاب و امتحان کردن پوشاک مختلف و متنوعی برای ست کردن است و استایلیست کسی است که هماهنگی و رسیدن به ترکیب ایده ال و عالی را پیدا می کند.

نخستین استایلیست ها چه کسانی بودند؟

نخستین استایلیست ها <ویراستاران مد> بودند که مشخصا برای مجلات مد کار می کردند که در واقع آنها صفحات مد را ویرایش می کردند و برای این منظور طراحان مد را انتخاب کرده تا در مجلات معرفی کنند. در اصل در طول دهه ۱۹۶۰ مرسوم بود که مدلها خودشان آرایش و گریم و وسایل مورد نیازشان را برای عکاسی انتخاب کنند و به همراه خود بیاورند ، اما بعدها در طی دهه ۱۹۸۰ اولین استایلیست های مستقل پای به عرصه مد گذاشتند.

اولین استایلیست کیست؟

 «ری پتری» که بسیاری او را اولین استایلیست می دانند ، در دهه ۱۹۸۰ با طراحی استایل «بوفالو» شناخته شد. این استایل ترکیبی از لباس شهری ، لباس ورزشی ، لباس محلی و لباس الامد بود که نام یک مجموعه ای هنری و خلاقانه است که پتری هم در آن حضور داشت و در کتابی به همین نام منتشر شد. استفاده از افراد عادی سیاه پوست و دو رگه برای عکاسی کارهایش بجای مدلهای آن دوره یک حرکت جسورانه و مورد توجه بود. امروزه حتی پس از مرگ پتری همچنان جز سخت کوش ترین نسل استایلیست ها به شمار می رود و همچنان پادشاه این قلمرو به حساب می رود.

نقش های یک استایلینگ چیست؟

استایلیست ها در بخش های مختلفی مانند

۱. ویرستاری در مجلات

۲. استایلینگ برای تبلیغات و آگاهی ها

۳. انتخاب لباس و یا حتی دکور- رنگ- موسیقی و ... برای رویداد ها

۴. یا حتی استایلیست شخصی برای مشتریان.

به همین منظور استایلیست ها القاب مختلفی دارند ممکن است به عنوان استایلیست لباس شناخته شوند ؛ در یک مجله و یا روزنامه به عنوان استایلیست مطبوعاتی شناخته شوند و یا در فروشگاهای مد احتمال دارد نام دستیار مد را همراه داشته باشند. ازین رو اگر تصمیم دارید به عنوان یک استایلیست مد کار و فعالیت کنید ، باید به خاطر داشته باشید که فقط مهارت عملی شما مورد بررسی قرار نمی گیرد ، بلکه نگرش ، سلیقه ، روش فکر کردن شما هم مورد توجه است و مهم است.

استایلینگ مطبوعاتی چیست؟

جاذبه ای که حرفه استایلینگ در نظر مردم دارد باعث پیشبرد برنامه های تلویزیونی مربوط به مد مقالات مجلات و دوره های دانشگاهی شده است و در این بین استایلینگ مطبوعاتی به خاطر محبوبیت خاص خود عرصه بسیار رقابتی محسوب می شود. امروزه با توجه رشد بسیار مجلات آنلاین و وبلاگ ها فرصت بسیاری برای حرفه استایلینگ ایجاد کرده است و استایلیست مطبوعاتی موظف است تا با توجه به موضوعی که تیم برای عکاسی و معرفی به او سپرده ، سناریویی مرتبط با آن شامل مدل و مکان عکاسی ، میکاپ ، مدل مو و ... بچیند.

استایلینگ تبلیغاتی چیست؟

استایلینگ تبلیغاتی برای فروش محصولات و خدمات مد برای فروشندگان خاص استفاده می شود که در آن تصاویر تبلیغاتی تولید شده از طریق رسانه های تبلیغاتی مثل تلویزیون یا فروشگاه ها ، ایستگاه های قطار ، بیلبورد های بین جاده ای و مجلات و کاتالوگ ها ، ارايه می شود. تیم استایلینگ تبلیغاتی متشکل از عکاس ، طراح لباس ، طراح مو و آرایش و البته استایلیست می باشد که در تبلیغات بانک ، محصولات ، خوراکی و ... فعالیت می کنند. اغلب گروهی که در استایلینگ تبلیغاتی فعالند ، بزرگتر از استایلینگ مطبوعاتی است اما با وجود اینکه استایلیست مطبوعاتی آزادی عمل بیشتری نسبت به استایلیست تبلیغاتی دارد؛ اما درامد مالی از پروژه های تبلیغاتی بیشتر است.

وظایف استایلیست تبلیغاتی چیست؟

استایلیست تبلیغاتی در واقع با مشتریان و پروژه های زیادی کار می کند و در واقع مشتری ستون اصلی این پروژه تبلیغاتی است. از این رو استایلیست باید مشتری مدار باشد و تمرکز خود را برای جلب توجه ی مشتری بگذارد.

استایلینگ طبیعت بیجان چیست؟

عوامل موثر برای موفقیت اقتصادی و تجاری دنیای مد صرفا وابسته به لباس نیست. از این رو برندها برای تبلیغات خود به فروش عطر و ادکلن و کیف و کفش و زیورات و.. می پردازند چرا که این موارد بخش جدا ناپذیر از صنعت مد است و این موضوع برای برندها و استایلیست ها اهمیت ویژه ای دارد.

بیشتر بخوانید : آشنایی با انواع استایل

استایلیست شخصی چه کسی است؟

استایلینگ شخصی عبارت است از مشاوره برای انتخاب عکس ، رنگ ، طراحی شخصی ، راهنمای خرید به مشتریان خصوصی یا توصیه های استایلینگ برای عموم. یک استایلیست میبایست رویاها و خواسته های مشتری ، ویژگی های فردی و نقاط ضعف او را بشناسد و بداند برای ایجاد بهترین و زیبا ترین وجه در او اطلاعات را چگونه پردازش کند  و لباس ها را چگونه به کار ببرد. یک استایلیست شخصی موفق می بایست راهنمایی های مناسب و قاطعی در مورد مدیریت مجموعه لباسها و مدیریت کمد و تصمیم راجب سبک مناسب مشتری را به درستی ارایه بدهد.

افراد معروف مانند خواننده ها و یا سلبریتی ها کسانی هستند که برای بهتر دیده شدن به استایلیست نیاز دارند. بدون تردید در سالهای اخیر این حوزه از استایلینگ بسیار شهرت پیدا کرده است.

استایلیست شخصی باید به چه مواردی دقت کند؟

  • سبک زندگی : اولین گزینه سبک زندگی مشتری است. لباس و پوشاکی که انتخاب می کنیم باید متناسب با سبک زندگی روزمره مشتری باشد. به ویژه برای کار ، موقعیت های خاص ، تعطیلات و ... باید بتواند یک کمد مناسب فصل را برای مشتری خود بچیند و باید پیشنهادها و راه حل های عملی و کاربردی را به مشتری خود معرفی کند.
  • بودجه : پیشنهادهای استایلیست باید بر مبنای بودجه مشتری باشد و این نیازمند اطلاعات خوب و مهارتهای تحقیق راجع به فروشگاها و محصولات است.
  • فرم بدن و سن : برای کمک به مشتری در انتخاب لباس متناسب و لوازم جانبی استایلشان استایلیست باید قد ، فرم بدن و اندام و صورت مشتری را در نظر بگیرد. البته با توجه به سن نیز نیازهای افراد تغییر خواهد کرد و یک استایلیست می تواند به موازات افزایش سن مشتریان به درک آنها از ظاهر خود کمک کند تا لباسهای مناسب سنشان را تهیه کنند. استایلیست همچنین می تواند با توجه به رنگ چشم پوست و نوع موی مشتری خود لباس مناسبشان را پیشنهاد دهد.
  • حذف برخی لباس ها : استایلیست شخصی غالبا برخی لباس های مشتریانش را در کمد لباس حذف می کند تا بتواند جایگزین بهتری با توجه به نیاز مشتری پیدا و تهیه کند. غالبا این لباسها ، لباسهای کهنه و یا نامناسبی هستند که مشتری به آنها نیازی ندارد و بجای آنها لباسهای جدید با توجه به فرم و شکل فرد تهیه خواهد کرد.

استایلیست باید آگاه به مد باشد

مد و لباس فشن تاریخی ریشه دار و طولانی دارد و انتظار می رود کسی که در این صنعت کار می کند مخصوصا طراحان لباس و استالیست ها دست کم طراحان زیادی را در این حوزه بشناسند و با نوآوری آنها آشنا باشند. شما به عنوان یک استایلیست موظف به  آگاه شدن راجع به ترندهای روز طراحان و سبک کار بقیه استایلیست ها هستید. بنابراین باید سبکهای مختلف را بشناسید و با توجه به نیازهای مختلف پیش بروید ، به عبارتی به نیازهای یک جامعه و یا فرد آگاه باشید و باید در نظر داشته باشید که مد از کجا منشا گرفته و قرار است تا کجا پیش رود.

سخن پایانی

استایلیست ها به شکل فزاینده ای به چشم و گوش طراحان مد تبدیل شده اند و با عوامل و ابزارهای پنهان در جست و جوی مطالب و منابع جالب در خیابان ها هستند ، خواه یقه لباسی فاخر یا اثری از هنرمندان گمنام.                                   تامسین بلانچارد

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/clinic.zibai.alma

STYLIST: Bahar Ghanadiof

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.