آشنایی با انواع یقه و نقش آنها در لباس

آشنایی با انواع یقه و نقش آنها در لباس

آشنایی با انواع یقه و نقش آنها در لباس

یقه لباس جزئی از لباس است که در قسمت بالایی لباس به آن دوخته می شود و به عنوان نقطه کانونی لباس کاربرد دارد تا توجه دیگران را به سمت خود جلب کند. یقه لباس در قسمت گردن به آن نصب می شود و می تواند نقش زینتی داشته باشد اما اغلب یقه ها نقش محافظ داشته و عایقی در برابر سرما به حساب می آیند. یقه ها از قرن ها پیش وجود داشتند و بخشی از مد و سبک لباس به شمار می آیند.

یقه ها از انواع مختلفی برخوردارند که هر یک کاربردی جداگانه دارد. جالب است بدانید که با وجود تنوع زیاد در انواع یقه ها ، سه نوع یقه اصلی وجود دارد که شامل یقه ایستاده ، یقه تخت و یقه رول می شوند.

انواع یقه پایه

  1. یقه رول : یقه رول نوعی یقه ساده است که در اکثر پیراهن های غیر رسمی استفاده می شود. این نوع یقه حالت ایستاده دارد که تا می شود. 
  2. یقه تخت : بسیاری از مدل های یقه زیر مجموعه یقه تخت هستند که به صورت صاف بر روی پیراهن قرار می گیرند.
  3. یقه ایستاده : این نوع یقه همانطور که از نامش پیداست به صورت ایستاده در دور گردن قرار می گیرد.

حال به زیر مجموعه های این یقه ها می پردازیم که بسیار متنوع هستند.

یقه برتا : این نوع یقه حالتی بزرگ و پهن دارد که به صورت صاف بر روی لباس قرار می گیرد. یقه برتا حالت V  دارد و می تواند دارای لبه های گرد یا تیز باشد. یقه های برتا اغلب از پارچه ی توری تشکیل شده و اکثراً در لباس هایی که مناسب دور همی هستند استفاده می شود.

یقه بیب یا دیکی : یقه بیب نوعی یقه کاذب است که در قسمت جلویی لباس دوخته شده و قابلیت جدا شدن از لباس را دارد.

یقه پاپیون : یقه پاپیون اغلب دارای یک بند بلند است که در قسمت یقه به صورت پاپیون آن را گره می زنند و یا به صورت پاپیون دوخته شده بر روی یقه در قسمت جلویی لباس قرار می گیرد.

یقه دکمه پایین : در این نوع یقه ، آن را با دکمه به پیراهن می چسبانند و عموما از پارچه ضخیم و بادوام مانند آکسفورد ( در اصل اسکاتلندی و خشن است ) دوخته می شود.

مقالات دیگر : استایل با انواع جلیقه

یقه آبشاری : یقه آبشاری در برش پارچه به صورت یک دایره بریده می شود و در قسمت وسطی جلوی یقه به صورت شل قرار میگیرد . برای این نوع یقه ها از پارچه های لطیفی همچون ابریشم استفاده می شود.

یقه چلسی : یقه چلسی نوعی یقه پهن به شمار می آید که در قسمت انتهایی به صورت مربع به یک یقه V  شکل متصل می شود.

یقه قایقی : یک یقه زنانه است که از سر شانه ها حالت باز به خود گرفته و این نوع یقه بیشتر در لباس های مجلسی مورد استفاده قرار می گیرد.

خرید لباس مجلسی یقه قایقی

یقه خدمه : یک یقه گرد و کوتاه است که به دور گردن پیچیده می شود و گاهی با تزئیناتی همراه است.

یقه جدا : یقه هایی مانند پیتر پن و امثال آن ها قابلیت جدا شدن از لباس را دارند و گاهی فقط برای جلوه بیشتر لباس ، بر روی آن بسته می شوند. این نوع یقه ها را اکثراً بر روی پالتو ها می توانید ببینید که یک یقه از جنس خز با قابلیت جدا شدن بر روی یقه دارند.

یقه جابوت : این نوع یقه ها معمولا از تور و یا پارچه های لخت دوخته می شوند تا در قسمت جلویی لباس حالت شل و تزئینی  داشته باشند.

یقه ماندارین : یقه ای با حالت ایستاده که در قسمت جلوی آن یک شکاف با لبه های خمیده وجود دارد.

یقه برگردان : یقه ای است که از تا شدن پارچه در جلوی کت تشکیل می شود.

یقه بریده : یقه بریده از لحاظ ظاهری کاملا شبیه به یقه برگردان است با این تفاوت که قسمت جلوی آن حالت مثلثی ندارد و نوک آن کشیده است.

یقه پیتر پن : یک یقه زنانه است که به صورت جداگانه بر روی لباس قرار می گیرد. این یقه در قسمت لبه ها ، حالتی خمیده دارد و یک یقه ظریف و کوچک به حساب می آید.

یقه رافل : نوعی یقه است که حالت پلیسه و جمع شده دارد و از چند لایه پارچه در کار هم تشکیل شده و معمولا از جنس لباس و یا برای نمای بیشتر ، از جنسی متفاوت دوخته می شود. این نوع یقه علاوه بر افزایش زیبایی و ظرافت به لباس ، باعث گرم شدن در فصل سرما می گردد. یقه رافل در قرن هفدهم میلادی و دوره رنسانس بسیار محبوب بود.

مقالات دیگر : استایل ویمسیکال چیست ؟

یقه ملوانی : یقه ملوانی یک یقه تخت است که از پانلی با حالت مربعی ساخته می شود که از قسمت گردن به سمت پایین کشیده می شود. این سبک از یقه در دوران ویکتوریا ، برای لباس های کودکانه رایج شد.

یقه شال : این نوع یقه که پهن و مسطح بوده و گردن را می پوشاند و تا سینه و شانه ها امتداد دارد ، در کت و شلوار مردانه دوخته می شود و از آنجا که ظاهر آن شبیه به پیچیده شدن و دور تا دور مانند شال دارد به این یقه معروف شده است. معمولا جنس پارچه ای که با آن یقه شال را می دوزند پشم ، پلی استر و یا ئنبه می باشد.

یقه لاک پشتی : این نوع یقه از انواع یقه ایستاده بوده و در فصل سرما بسیار کاربردی است چرا که در هوای خنک گردن را می پوشاند و مانند گردن لاک پشت خنده دار و بامزه است. اگرچه در دهه 90 میلادی یقه لاک پشتی بسیار پوشیده می شود اما امروزه تنها توسط افراد کمی در جامعه اعم از بانکداران یا پزشکان استفاده می شود.

طراحی و فروش لباس ارخالق

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.