تاریخچه پرفراز و نشیب کت و شلوار

تاریخچه پرفراز و نشیب کت و شلوار

تاریخچه پرفراز و نشیب کت و شلوار

کت و شلوار مردانه برای قرن ها نماد قدرت و پیچیدگی بوده و هست و می توان آن را در قرون وسطی ردیابی کرد که از آن زمان تاکنون دستخوش تغییرات بسیاری شده است. از کت و شلوار تاکسیدو گرفته تا پاور ، کت و شلوار مردانه نقش مهمی در شکل دادن به دنیای مد داشته است و همانطور که صنعت مد همچنان در حال تغییر است ، کت و شلوار مردانه نیز به تکامل خود ادامه می دهد.

کت و شلوار نماد شیک پوشی

کت و شلوار مردانه یکی از ماندگارترین و نمادین ترین لباسهای مردانه در تاریخ مد است که قدمت آن به قرن ها می رسد و نماد پیچیدگی ، قدرت و سبک بوده است. کت و شلوار یک ست همسان شامل کت ، شلوار و گاهی جلیقه است که معمولا از یک نوع پارچه همرنگ با یک جنس مشترک دوخته می شود و در محافل رسمی اغلب همراه با پیراهن یقه دار و گاها کراوات پوشیده می شود. اصطلاح کت و شلوار که به Suit  نیز معروف است از اصطلاح فرانسوی Suivre به معنای پیروی کردن گرفته شده چرا که در این نوع لباس کت از شلوار پیروی می کند و شلوار از کت.

کت و شلوار از زمان پیدایش خود راه درازی را پیموده و با تغییر روندها و سبکها همگام شده و تبدیل به لباسی شیک و همه کاره شده است. چنانچه از قرون وسطی تا به امروز ، کت و شلوار پای ثابت لباس مردانه بوده که ارزشها و نگرش ها و سلیقه های هر دوره را معکوس می کند و برای مراسم رسمی و غیر رسمی ویژگی های یک مرد را ارائه می دهد.

خاستگاه اولیه کت و شلوار

بسیاری از کارشناسان مد و زیبایی دهه 1660 را منشا خلق کت و شلوار می دانند و آن را به چارلز دوم پادشاه انگلستان نسبت می دهند به این دلیل که در آن زمان چارلز دوم پوشش جلیقه را به همراه کت و شلوار باب کرد و با تجارت پشم انگلیسی مد انگلیس را از مد فرانسه جدا نمود. جلیقه ای که برای چارلز دوم دوخته شده بود تنگ و پشمی بود و قد این جلیقه بلند و نسبتا تا روی زانو بوده و با جلیقه های توری که مردان آن زمان در زیر کت به تن می کردند تفاوت داشت. اما جالب است بدانید که دلیل محبوبیت کت و شلوار چارلز نبود بلکه فردی به نام بو برومل بود.

بو برومل مرد شیک پوش انگلیسی در قرن هجدهم که با مد پیش نمی رفت بلکه خود خالق مد بود و با ایده های بسیار جذابی لباس می پوشید و بسیاری بو برومل را خالق کت و شلوار مدرن می دانند. پیش از بو برومل لباس های مردانه تحت تاثیر و تبعیت شدید دربار فرانسه بود و از پارچه های گلدوزی شده و یا مخمل برای کت و شلوار ها استفاده می کردند و قد شلوار ها تا زانو بود و برای ساق پا از جوراب های ساق بلند استفاده می کردند.

مقالات دیگر : تاریخچه شلوار مردانه

دهه 1810 تا 1820 کت و شلوار های ساده مد شدند :

در این دهه با توجه به سبک بو برومل کت و شلوارهای ساده با جنس های پشمی در رنگ های آبی و مشکی ترند شدند. یقه کت ها صاف و گاها منحنی بود و جلوی کت ها قدی کوتاه تر نسبت به پشت داشت و با شلواری پوشیده می شد که هم رنگ کت نباشد.

کت و شلوار بین سالهای 1830 تا 1900 :

در دوران ویکتوریا از سال 1837 الی 1901 ، مهم ترین لباس آقایان کت و شلوار بود و کت های آن دوره در قسمت کمر باریک بودند و همانند اور کت ها قدشان تا روی زانو بود. همچنین قسمت پشتی کت دارای چاک و دو دکمه بود تا راحت تر بر روی اسب بنشینند و مدل این نوع کت ها فراک نام داشت و بیشتر از پارچه هایی با رنگ های تیره برای دوخت آنها استفاده می شد.

کت و شلوار در بین سالهای 1900 تا 1950

در اوایل سالهای 1900 ، کت و شلوار مردانه با تمرکز بر ظاهری تمیز و ساده ، پیچیدگی خاصی پیدا کرد. بدین منظور کت و شلوار مردانه کوتاه تر و متناسب تر شد. در سالهای 1950 کت و شلوار مردانه با معرفی ظاهر نمادین GREASER تغییر چشمگیری کرده و با کت های چرمی تنگ و شلوارهای تنگ مشخص می شد.

مقالات دیگر : شلوار زنانه از گذشته تا به امروز

کت شلوار در ایران

در دوران قدیم ایرانیان باستان بالاپوش به تن کرده و علاوه بر آن از شلوار ، زیر پیراهن و جوراب استفاده می کردند ، اما با گذشت زمان کت جای بالاپوش ها را گرفت و آن را همراه با شلوار می پوشیدند. کت هایی که در آن دوره مورد استفاده قرار می گرفت کوتاه و جلو باز بود و دکمه هایی گرد داشت که روی سینه بسته می شد ، ازین رو در کتاب روت تر نویل کاکس در رابطه با تاریخچه کت و شلوار نوشته شده که ایرانیان منشا کت و شلوار امروزی هستند.

در آن دوره مردمان ایران به دلیل استفاده از شلوار مورد تمسخر یونانی ها قرار می گرفتند و با توجه به علاقه اسکندر خان به پوشیدن لباس های ایرانی ، یونانی ها از پوشیدن شلوار امتناع می کردند. تا اینکه در دوره اشکانیان پوشیدن شلوار به همراه بالاپوش در میان مردم جا افتاد و می توان گفت ایرانیان تنها افرادی بودند که شلوار به تن می کردند حتی گفته می شود که ایرانیان نوعی شلوار جذب از جنس چرم داشتند که هنگام سوارکاری به می پوشیدند.

ورود کت و شلوار غربی به ایران

کت و شلوار به سبک غربی در زمان رضا شاه وارد ایران شد و دلیل آن علاقه رضا شاه به نوگرایی در آن دوره بود. رضا شاه طی سفر های خود به اروپا سعی بر این داشت که پوششی همچون آنها داشته باشد و بدین ترتیب کت و شلوار های غربی وارد پوشش پادشاهان ایران شد. ایرانیان در آن زمان رنگ مشکی کت و شلوارها را رنگی رسمی می دانستند به همین دلیل اغلب کت و شلوارهایی که در آن دوره مورد استفاده قرار می گرفت مشکی بودند.

چنانچه در گذشته جنس کت و شلوارها ضخیم بوده و قد کت ها بلند و تک دگمه و آستر داشتند و جدای از بحث خوش تیپ بودن ، بیشتر مناسب فصول سرد سال بودند اما امروزه کت و شلوار ها تنوع بسیار بالایی دارند و در رنگ و طرح های مختلف عرضه می شوند و حتی طراحان لباس ، طراحی اختصاصی کت و شلوار برای افراد انجام می دهند.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.