تاریخچه شلوار مردانه

تاریخچه شلوار مردانه

تاریخچه شلوار مردانه 

شلوار از زمان های قدیم در دنیا توسط مردان پوشیده شده و در حال حاضر رایج ترین نوع لباس پایین تنه برای مردان می باشد و به دلیل راحتی هم برای آقایان و هم برای بانوان قابل استفاده است و دارای جنس های مختلفی از جمله جین و کتان یا پارچه ای می باشد. اولین بار شلوار در کشور ایران به این دلیل اختراع شد که پوشیدن لباس بر روی اسب ناراحت کننده بود. بدین ترتیب کسانی که به جنگ می رفتند و از شلوار استفاده می کردند ، نسبت به دیگران برتری داشتند.

انواع شلوار مردانه از گذشته تا به امروز

اولین گزارش های ثبت شده توسط جغرافی دانان یونان قرن ششم قبل از میلاد نشان داد که اسب سواران ایرانی اولین کسانی بودند که شلوار مردانه می پوشیدند. همچنین بر روی سرامیک های باستان تصاویری از سوارکاران با شلوار مردانه دیده می شود. اگرچه یونانیان باستان شلوار را مضحک می دانستند و به آن لقب کیسه داده بودند و رومیان نیز به تقلید از یونانیان ، پوشیدن شلوار را رد کردند و آن را لباس بربرها می دانستند ، اما پس از آن با گسترش امپراتوری در تمام تمدن های سراسر جهان از شلوار مردانه برای زنده ماندن در جنگ استفاده می شود.

تغییر شکل شلوار مردانه

شلوار مردانه در ابتدا یک لباس نظامی بشمار می رفت و به شکل کوتاه یا شلوارهای گشادی بود تا قوزک پا بسته می شد. در اواخر قرن 14 شلوارهایی با ظاهر شلنگی و تنگ با پوشش پا استفاده می شد که شوالیه ها زیر زره می پوشیدند و تا سال 1500 شلوارهای مردانه حجیم تر شد و روی رانها بصورت بادکنک می شد و در مچ پا فرو می رفت که از پارچه های تزئینی دارای خطوط بریده برای نمایان شدن آستر رنگارنگ در زیر آن می دوختند. در نهایت این شلوار مردانه به یک شلوار ساده تبدیل شد که بر روی زانو بسته می شد اما بعدها این شلوارها به نفع طبقه کارگر کنار گذاشته شد.

در قرن 19 شلوارهایی مد شد که امروزه می پوشیم که البته گشادتر بودند. ادوارد هفتم پسر ارشد ملکه ویکتوریا مد شلوار مردانه امروزی را رایج کرد و در حقیقت او فردی بود که چین های شلوار مردانه را وارد جریان اصلی نمود.

مقالات دیگر : آموزش استایل با شلوار بگ و دمپا

شلوار مردانه در دهه 1960 میلادی

مدل های لباس دهه 1960 برش هایی به سبک ایتالیایی می پوشیدند که در آن شلوارها بسیار تنگ بودند. ازین رو یکی از ترندهای شلوار مردانه در دهه 1960 میلادی ، شلوارهایی است که در قسمت باسن و بالای ران بسیار تنگ بوده و به لطف این تناسب ، چین های شلوار از مد افتادند. این نوع شلوار مردانه تا اواخر دهه 60 میلادی تا دهه ۷۰ هم محبوب بود. مهمترین تغییر شلوار مردانه در دهه 60 میلادی که امروز هم وجود دارد ، کوتاه شدن فاق های شلوار است که در این میان بسیاری از خانه های مد و طراحان لباس و تولید کنندگان با الهام از جنبش های ضد فرهنگ پوشیدن شلوار جین که قبلا لباس کار بود ، شروع به طراحی مدل های دیگری از شلوار با فاق کوتاه به عنوان پوشاک روزمره کردند.

اما شلوارهایی که با کت پوشیده می شد ، به اندازه شلوارهای دیگر فاق کوتاه نبودند و تا ارتفاع ناف قرار می گرفتند. در این دهه بسیاری این شلوارها را با کمربند می پوشیدند اما افراد شیک پوش از تنظیم کننده های جانبی استفاده می کردند.

شلوار مردانه در دهه 1970 میلادی

در دهه 70 میلادی شلوار مردانه مخمل کبریتی مورد توجه طراحان لباس قرار گرفت که پارچه مخمل را عموما از ابریشم ، پنبه یا پشم و کتان می سازند که در آن زمان جزو پارچه های لوکس محسوب می شد و از نوع ساده پارچه مخمل برای دوخت پیراهن مجلسی زنانه و پارچه مخمل کبریتی برای دوخت کت ، مانتو و شلوار مردانه بکار می رفت که از این نوع شلوار مردانه در فیلم سینمایی ایندیانا جونز استفاده شد و بدین ترتیب این نوع شلوار در بین آقایان محبوب شد. علاوه بر ظاهر متفاوت و زیبایی شلوار مردانه مخمل کبریتی ، بدلیل ایجاد گرما ، مناسب فصل خنک پاییز و بهار می باشد که با یک کفش چرم مردانه مشکی یا قهوه ای و پیراهن چهارخانه ست می کردند.

شلوار مردانه در دهه 1980 میلادی

شلوار مردانه جین شسته شده از مدهای شلوارهای دهه 1980 است که رنگ اصلی جین با استفاده از مواد شیمیایی کمرنگ می شود و به اصطلاح شلوار جین شسته شده گفته می شد که در آن سبک های سفید شده ، جین های برفی ، کار کرده و حتی زاپ دار در دهه 80 ترند بود که ارتفاع این شلوارها تا مچ پا بود. شلوار مردانه جین را با انواع لباس از جمله کاپشن و پیراهن جین می پوشیدند. لازم به ذکر است که در سالهای اخیر نام این نوع شلوارهای جین به سنگشور تغییر یافته است.

مقالات دیگر : نکاتی درباره لباس پوشیدن که همه باید بدانند

شلوار مردانه در دهه 1990 میلادی

شلوار جین بگی از جمله شلوارهای مردانه در دهه 90 بود که این شلوارهای جین گشاد و بلند بودند و روی کفش را کاملا پوشانده و پاچه های شلوار بر روی زمین می افتادند و آب باران را به خودشان می گرفتند اما با تمام این مشکلات ، شلوار جین بگی مورد توجه و علاقه مردان دهه 90 بود. در این میان برخی از هنرمندان هیپ هاپ هم به این شلوارها علاقمند شدند. این روزها می بینیم که دوباره شلوار مردانه جین گشاد ترند شده اما به اندازه دهه 90 شدید نیست.

شلوارهای نواردار از دیگر ترندهای شلوار مردانه در دهه 90 بود که مناسب وزرش بوده و به دور آن نواری در قسمت بغل شلوار دوخته می شود که تا بالای ران می رسید و در چند مدل با نوارهای رنگی متفاوت وجود داشت. از دیگر شلوار مردانه های دهه ۹۰ شلوارهای کارگو را می توان نام برد که بسیار کاربردی و راحت و شیک بودند.

شلوار مردانه در دهه 2000 میلادی

دهه اول 2000 آغاز قرنی جدید با آزادی طلبی در نوع پوشش و سرکشی عجیب در نوع پوشش بود که حتی در اکسسوری ها هم نسبت به دیگر سالها تفاوت داشت. شلوار مردانه فوق العاده فاق کوتاه در دهه اول 2000 بسیار مشهور است که باعث می شود که ناحیه شکم و کمر آشکار شود که نمایان کردن شکم یکی از ترندهای جذابیت در اوایل دهه 2000 بود و هرچه کمر و فاق شلوار کوتاه تر بود ، در بین عموم محبوب تر می شد و این نوع شلوار را با بلوزهای کوتاه و کمربندهای ضخیم و رنگی ست می کردند.

شلوار مردانه در دهه 2010 میلادی

پس از گذشت دهه اول قرن 21 ، تغییرات در دنیای مد شکل معقولانه تری بخود گرفت و بجای آن همه ناهماهنگی در ترکیب لباس و اکسسوری و ... ، هیجانات افراد فروکش کرد و ترندهای جدید با راحتی بیشتر در دنیای مد جایگزین شد. بدین جهت طراحی ها بر اساس راحتی لباس شکل گرفتند و دیگر شلوار مردانه فاق کوتاه آزاد دهنده مد نبود. همچنین شلوار مردانه جین گشاد یا شلوار مام استایل از دهه 80 و 90 میلادی دوباره مد شدند.

انواع شلوار مردانه در ایران

شلوارهای مردانه معروف در دهه 50 همان شلوارهای دمپا گشاد بودند که کم کم در دهه 60 که اساس آن بر پایه سادگی و ساده گرایی بود جای خود را به شلوارهای گشاد مردانه تک رنگ و عموما به رنگ قهوه ای داد که در این دهه خبری از مد و فشن و تقلید از غرب نبود اما در جای خود یک مد محسوب می شد و امروزه استایل افراد در آن روزها به نوعی نوستالژی تبدیل شده است. اما جالب اینجاست که شلوار پارچه ای با کتانی سفید که با دیدن عکسهای آن روزها حسابی می خندیدیم ، امروزه تبدیل به مد شده است.

مقالات دیگر : شلوار زنانه از گذشته تا به امروز

شلوار مردانه در دهه 60

شلوارهای گشاد مردانه که در دهه 60 به دلیل وجود پیلی های زیاد به شلوارهای 6 پلیسه معروف بود ، بجای شلوارهای جذب و دمپا گشاد دوران پیش از انقلاب که سوغات از فرنگ برگشته ها بود ، تبدیل به مد در ایران شد که بسیار هم راحت بودند و آنقدر گشاد بودند که اگر هر دو پا را در یک لنگه شلوار می کردی باز هم جا اضافه بود و صد البته به اندازه چند شلوار پارچه نیز داشت. شلوارهای مردانه گشاد یا دست به گریبان با باد در اوایل با تمسخر بسیاری روبه رو شد چنانچه خیلی ها می گفتند این شلوارهای مردانه آمده اند تا هر روز با باد دست به یقه شوند که این موضوع در زمان سوار شدن بر روی موتور گازی بسیار مشخص می شد که پاچه های شلوار مثل بادکنک می شدند و انگار در باد می رقصیدند.

شلوار مردانه دهه ۷۰ تا 90 شمسی

در دهه 70 دوباره صنعت مد و فشن در ایران شروع به کار کرد و شلوار مردانه جین جایگزین شلوار ساده و گشاد مردانه شد. همچنین با پیشرفت تکنولوژی و ظهور اینترنت در آغاز دهه 80 مد و فشن جهانی در ایران تاثیر بیشتری گذاشت ولی در دهه 90 با حضور طراحان لباس ایرانی علاوه بر مد جهان طراحی لباس از جمله شلوار مردانه به فرهنگ ایرانی نزدیک شد.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.