طراحان لباس چه کسانی هستند ؟

طراحان لباس چه کسانی هستند ؟

طراحان لباس چه کسانی هستند ؟

طراح لباس فردی است که ظاهر خاص هر لباس شامل شکل لباس ، جنس و رنگ پارچه ، تزئینات و ... را طراحی می کند و در ابتدا با یک ایده شروع کرده و سپس ایده را به طرح تبدیل می کند و همچنین همه مراحل چگونگی الگوسازی و تکمیل کردن و دوخت لباس را برای تبدیل کردن به یک لباس واقعی معین می سازد.

آشنایی با طراحان لباس

طراحان لباس جایگاه ویژه ای در دنیا دارند و استعداد و آگاهی این افراد نقش مهمی در ظاهر افراد ایفا می کند و حتی سهم زیادی در فرهنگ و اجتماع دارند. طراحان لباس افرادی هستند که در سطوح مختلف کسب و کار مد و لباس از طراحان معروف گرفته تا طراحان ناشناس کار می کنند و یا حتی طراحانی که تغییرات کمی در طرح های موجود ایجاد می کنند.

طراحان لباس چه مهارتی باید داشته باشند ؟

طراح لباس باید با مهارت ها و بینش خاص درباره پوشاندن نقایص بدن آشنا باشد بدین معنا که باید آشنایی کامل با انواع فرم بدنی داشته باشد و بتواند به راحتی برای افراد دارای بالاتنه پر و یا پایین تنه پر لباسی طراحی کند که این مشکلات فرم بدن افراد را بخوبی پوشش دهد. بعلاوه یک طراح لباس باید بتواند طرح ذهنی خود را بر روی تن مانکن پیاده کند. همچنین یک طراح لباس و مد موفق باید به دنبال نیاز بازار باشد تا بتواند هر گونه تغییری را با موفقیت پشت سر بگذارد و با فراز و فروهای بازار خود را هماهنگ کند.

مدرن ترین طراحی های لباس طراحان 2024 کدامند ؟

  1. شلوار های فاق کوتاه : شلوار های فاق کوتاه جزو ترند هایی هستند که در دنیای مد 2024 قرار است زیاد با آن روبرو شویم . شلوار های جین فاق کوتاه بر خلاف تصویر عموم به راحتی ست می شوند فقط کافیست نکته های ست کردن با آن را بدانید.
  2. دامن پلیسه : دامن های پلیسه دوباره محبوب شدند و امسال بیش از پیش شاهد آنها در بین طراحی های مدرن هستیم چرا که دامن های پلیسه جدای از راحت بودن ، بسیار سبک و شیک هستند و طراحان دامن های میدی بسیار از آنها الهام گرفته اند.
  3. پارچه های شفاف : پارچه های شفاف از دیگر آیتم هایی هستند که در طراحی های 2024 به وفور می بینیم و این نوع پارچه مصارف خاصی دارند و به تازگی بسیار در نظر عموم محبوب شده اند.
  4. دامن های کوتاه : دامن های کوتاه نیز از دیگر ترند های 2024 هستند که می توانند بسیار جذاب باشند و برای جذابیت بیشتر ، می توانید آنها را با کراپ ها ست کنید.
  5. جوراب شلواری : جوراب شلواری از دیگر مواردی است که امسال بسیار با آن ها روبرو می شویم که می توانید آنها را با بافت و یا شومیز های بلند ست کنید. البته همچون گذشته جوراب شلواری های تیره ترند نیستند و بیشتر جوراب های شفاف و شیشه ای مورد توجه قرار گرفته اند.

مقالات دیگر : طراحی لباس از برند سازی تا فروش اینترنتی

اولین طراح لباس که بود ؟

چارلز فردریک ورث اهل انگلیس اولین طراح لباس در جهان است که او را پدر مد لباس می دانند و خانه مد و طراحی لباس خود را در سال 1846 در شهر پاریس تاسیس کرد. جالب است بدانید که چارلز از اولین طراحان لباسی بود که جزو طراحان مد مدرن به شمار می آیند و دیگران همران وی در این عرصه می توان به خواهران کالون ، ژاک دوسه ، ژان لانوین و ژان پاکوین اشاره کرد. تا قبل جنگ جهانی دوم پاریس مرکز مد جهانی محسوب می شد و کشور فرانسه روند مد تمامی کشورهای اروپایی و امریکایی را تعیین می کرد اما پس از شروع جنگ موقعیت پاریس به عنوان رهبر مد جهان مختل شد و جای خود را به کشور امریکا داد.

بدین ترتیب طراحان امریکایی با شناخت جدی تر و بینش عمیق تر طراحی لباس را شروع کردند که یکی از این افراد پیشرو کلر مک کاردل است که به خالق نگاه امریکایی معروف است و لباسهایی با الهام از کارگران صنعتی و روستایی طراحی و تولید کرد. از دیگر طراحان لباس امریکایی ورا مکسول ، بانی کشین ، آن کلاین ، هتی کارنگی و تینا لسر را می توان نام برد که جزو طراحان حرفه ای محسوب می شدند و مشاغل پررونقی داشتند. این طراحان لباس امریکایی سبک زندگی معمولی امریکایی را بصورت توسعه و طراحی لباس های ورزشی انعکاس دادند.

تغییر نقش طراح لباس پس از جنگ جهانی

بعد از پایان یافتن جنگ جهانی ، اقتصاد رو به پیشرفت ، مد را به تجارتی بزرگ تبدیل کرد و در این میان نقش طراح لباس تغییر کرد بطوریکه طراحان لباس و مد ( خصوصا در امریکا ) با مشتریان فروشگاه ها و شناسایی نیازهای و سبک زندگی خریداران تعامل داشتند تا بدین ترتیب طراحی هایی با هدف مشتری خاص انجام دهند و این یک راهکار بازاریابی ساده و ارزان برای جذب مشتری می باشد. از طراحان لباس معروفی که این روش را ارائه کرد می توان به بیل بلاس اشاره کرد.

نقش طراح لباس در دهه های مختلف

در بین سالهای 1950تا 1980 اتاق طراحی لباس شامل طراحان لباس امریکایی ، دستیار طراح ، الگوساز ، پارچه پرداز ، تکمیل کننده نمونه کار طراحی شده ، بود که در این اتاق برای ارائه مجموعه هر فصل به کار طراحی و دوخت می پرداختند که در یک نمایش مد و لباس یا فشن شو در معرض دید عموم قرار داد می شد. از آنجا که هزینه اتاق طراحی بسیار زیاد است ، لذا تولیدات طراحان لباس عموما در خارج از کشور تولید می شود.

بدین صورت که در اوایل دهه 1200 طراحان ، دستیار طراح و طراح فنی به طراحی لباس که ایده اصلی طراح بود ، می پرداختند و سپس طراح فنی تمام جزئیات لباس را مشخص می کرد و دوباره طرح زده می شود. طرح نهایی به کارخانه هایی در کشورهایی با هزینه نیروی کار کم نظیر هند ، چین و هنگ کنگ و ... ارسال شده و در این کشورها طرح نهایی دوخت و تولید می شد.

مقالات دیگر : طراحی لباس از صفر تا صد

مدارس طراحی لباس

در سالهای 1896 مدرسه طراحی لباس پارسونز و در سال 1944 موسسه فناوری مد یا FIT به منظور آموزش طراحی لباس و دیگر متخصصان صنعت طراحی لباس و مد در شهر نیویورک افتتاح شدند. مدارس طراحی لباس و مد ، طراحی لباس ورزشی ، لباس شب ، لباس کودکان ، ، لباس کار ، لباس زیر ، لباس بافتنی و ... را آموزش می دادند و بغیر از امریکا در کشورهای دیگر نظیر بسیاری از شهرهای ایتالیا ، پاریس و لندن و حتی در چین و هند و سیر نقاط جهان مدرسه طراحی لباس تاسیس شد.

طراحان لباس و مد چگونه کالکشن هر فصل را طراحی می کنند ؟

طراحان لباس و مد برای هر فصل ، به شناسایی روندها ، تحقیق درباره پارچه ها ، رنگ ها و جستجوی الهام برای طراحی های جدید خود می پردازند و بر ایجاد کالکشن یا مجموعه ای متمرکز می شوند که برای مشتریان خاص خود جذاب باشد. جالب است بدانید روند مد کماکان از اروپا سرچشمه می گیرد و جالب تر آنکه بسیاری از طراحان مد و لباس برای الهام گرفتن برای طراحی های بعدی خود در کالکشن های جدید به خیابان و افراد در حال عبور و مرور از خیابان نگاه می کنند و ایده می گیرند.

حتی گرایش های مد نظیر پانک ، گرانج و هیپ هاپ یا چولو از صنعت فیلم و موسیقی الهام گرفته شده است ، بدین ترتیب طراحان لباس و مد هم خالق و هم ردیاب روند مد هستند.

آینده طراحان لباس

در قرن 21 طراحان لباس از فناوری های جدید نظیر اسکن بدن برای طراحی لباس سفارشی متناسب با بدن فرد استفاده می کنند و با فناوری های بافتنی لباس کامل می توانند یک لباس را تنها با فشار دادن یک دکمه دستگاه تولید کنند. این دو روش طراحی لباس را به سمت اتوماسیون و ماشینی کردن هدایت می کند که باعث تحول در صنعت مد خواهد شد.  

طراحی و فروش لباس ارخالق

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.