معرفی استایل رترو

معرفی استایل رترو

معرفی استایل رترو

خیلی از ما عاشق لباسهای قدیمی هستیم چرا که ما را به یاد دوران کودکی مان می اندازند ، شاید یک لباس یا یک جفت کفش یا لباس شب مادربزرگتان و ... که همه این موارد حس نوستالژی دارد که طراحان مدرن لباس و فشن از آن استفاده می کنند تا در صنعت مد یک تعادل آشنا ایجاد شود. بدین جهت استایل رترو یک نوع سبک لباس پوشیدن مربوط به گذشته می باشد که در ادامه درباره آن توضیح می دهیم.

استایل رترو

رترو Retro از کلمه Retrospective گرفته شده که به معنای نگاه کردن به گذشته است و استایل رترو به معنای لباس های مربوط به سبک دوره زمانی قبل است که در آن طراحان مد و فشن از موسیقی ، رنگها ، الگوها ، خانه و مبلمان دوران گذشته استفاده می کنند و به طراحی لباس می پردازند تا حس نوستالژیک را دوباره بازسازی کنند. بدین جهت استایل رترو به هر نوع لباس اشاره دارد که می تواند عناصر طراحی و زیبایی شناسی و احساس کلی دوران قبل را تکرار کند حتی اگر مربوط به گذشته خیلی دور هم نباشد.

بدین جهت استایل رترو طراحی لباس مربوط به 20 تا 30 سال اخیر را تداعی می کند یعنی گذشته ای بسیار نزدیک و به اصطلاح یکپارچه سازی با سیستم عامل هم مشهور است.

جالب است بدانید که اصطلاح رترو  مربوط به گرایش های سبکی در موسیقی و فیلم و مد است که در دهه 1990 میلادی استفاده می شد و استایل رترو اواخر دهه 1960 از عبارت رترو شیک توسعه پیدا کرد و از هنر آوانگارد پاریس که هنری هنجارشکنانه است و مفهومی نو از هنر در بر دارد ، سرچشمه می گیرد. بدین جهت رتروشیک یک سبک سود آور و تجاری است که در میان عموم به عنوان صنعت نوستالژی در دنیای مد شناخته شد.

تفاوت استایل رترو و وینتیج چیست ؟

استایل وینتیج هم مانند استایل رترو مربوط به دوران گذشته است و بیشتر از سبک لباس پوشیدن دهه 1920 تا 1980 خصوصا دهه های 50 تا 70 میلادی الهام گرفته شده است یعنی در حدود 20 تا 100 سال قبل و البته جزو لباس های خیلی گران محسوب می شوند به گونه ای که از عناصر مد قدیمی نظیر پارچه ، رنگ ، الگو و جزئیات دهه های قبل برای طراحی لباس با سبک مدرن استفاده می شود.

جالب است بدانید که وینتیج در ابتدا در صنعت شراب برای نشان دادن یک ساله بودن محصول یا محصول یک انگور خاص استفاده می شد اما در دنیای امروز مربوط به لباس و طراحی داخلی و یا حتی مبلمان بکار می رود. اما استایل رترو تنها بر طراحی لباس های دو تا سه دهه اخیر متمرکز است. بدین ترتیب پوشیدن لباس هایی از دهه 40 یا 60 حس تخیل را بالا می برد ، یعنی با استایل وینتیج حس پوشیدن لباسهایی که قبلا هیچوقت در زندگی تجربه نکرده ایم یعنی مربوط به دوران قبل از تولد ما.

در مقابل با استایل رترو خاطراتی را که قبلا در 20 تا 30 قبل تجربه پوشیدن این لباسها را داشتیم ، زنده می کنیم تا طراحی گذشته را با سبک مدرن امروزی ترکیب نماییم. بعنوان مثال فرض کنید لباسی که مربوط به سبک دهه 20 میلادی طراحی شده اما در دهه 50 تولید شده است ، استایل رترو محسوب می شود. البته می تواند به دلیل قدمت آن استایل وینتیج نیز باشد. از طرفی لباسهایی که در دهه 80 و 90 تولید شده اند و دوباره امروز با سبک مدرن ساخته می شوند مربوط به استایل وینتیج است.

مثال دیگر در دهه 50 لباس های عروسکی مد بود و در دهه 80 میلادی دوباره مد شد که این مد مربوط به استایل رترو می باشد. لباسهای دور کمر هم مربوط به دهه 20 میلادی بود که در دهه 80 میلادی دوباره ظاهر شدند که استایل وینتیج بشمار می رود اگرچه این لباسها در دهه 50 نیز مد شده بود که در آن سال استایل رترو محسوب می شد. بدین ترتیب ممکنست لباسی هم استایل رترو باشد و هم وینتیج و عموما این دو استایل با هم کار می کنند تا جنبه های مد الهام گرفته از دهه های قبل را به تصویر بکشد و هم نوستالژی و هم سبک معاصر را در بر بگیرد.
بیشتر بدانید : استایل وینتیج

تفاوت استایل کلاسیک و استایل رترو

استایل کلاسیک نظیر استایل رترو مربوط به دوران گذشته است با این تفاوت که اگر مطابق مد پیش نمی روید ولی دوست دارید استایلی پیشرو داشته باشید می توانید از استایل کلاسیک کمک بگیرید چرا که این استایل هیچگاه از مد نمی رود و پای ثابت صنعت مد است. به بیان دیگر استایل کلاسیک یک مد ماندگار یا استایل ثابت می باشد که می توانید لباسهای این استایل را برای سالها بپوشید و لذت ببرید.

اگرچه استایل کلاسیک می تواند ظاهری خشک و رسمی بسازد اما در ترکیب با لباسهای مدرن بسیار زیبا می شود. همچنین در این استایل باید به کیفیت بالای لباس ، رنگ لباس و الگوها و ... دقت کافی کنید. در مقابل استایل رترو که از سبک گذشته در دو تا سه دهه اخیر الهام می گیرد و ممکنست برای مدتی مد باشد و دوباره از مد بیفتد.

اطلاعا بیشتر در استایل کلاسیک

بعنوان مثال شلوار جین در دهه 1940 میلادی لباس کار محسوب می شد اما کم کم به کمد لباس زنانه راه پیدا کرد و حتی جزء اصلی لباسهای روزمره شد. جالب است بدانید اگرچه الگوهای شلوار جین بطور معمول تغییر می کند اما پارچه آن هم بصورت استایل رترو و هم جدید یافت می شود.

طراحی و فروش لباس ارخالق

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.