چگونه لباس مناسب برای کمپینگ و پیاده روی انتخاب کنیم ؟

چگونه لباس مناسب برای کمپینگ و پیاده روی انتخاب کنیم ؟

چگونه لباس مناسب برای کمپینگ و پیاده روی انتخاب کنیم ؟

پوشیدن لباس مناسب در پیاده روی و یا کمپینگ می تواند تفاوت در سپری کردن زمانی خوب و یا اوج بدشانسی باشد چرا که در صورت پوشیدن لباس نامناسب ، احساس سرما و خیس شدن لباس و یا حتی گرمای بیش از حد شما را در زمان کمپینگ یا پیاده روی کلافه خواهد کرد. در ادامه به توضیح درباره بهترین لباس برای پیاده روی و کمپینگ می پردازیم.

بهترین  لباس برای کمپینگ و پیاده روی

در انتخاب لباس برای کمپینگ و پیاده روی جالب است بدانید که ممکنست لباسی که برای شما در کمپینگ مناسب باشد ، برای فرد دیگر لزوما بهترین لباس بنظر نرسد. شما باید قبل از انتخاب بهترین لباس برای کمپینگ و پیاده روی در ابتدا به نیازهای منحصر به فرد خود که در ادامه آمده دقت کنید :

  1. بررسی شرایط آب و هوایی فعلی و یا در آینده در زمان کمپینگ یا پیاده روی نظیر برف ، باران و یا بررسی دمای هوا
  2. هر چند وقت یکبار پیاده روی یا کمپینگ می روید ؟ یک یا دو بار و یا بیشتر
  3. عموما چقدر سرما احساس می کنید ؟ در صورتی که همیشه احساس سرما می کنید باید گرم ترین لباس ها را انتهاب کنید.
  4. آیا ساعت ها قدم می زنید و دنبال ماجراجویی هستید ؟
  5. دوست دارید لباستان تا چند سال دوام داشته باشد ؟

راهنمای خرید لباس پیاده روی و کمپینگ

لایه بندی لباس کمپینگ و پیاده روی 

شما باید لایه لایه لباس بپوشید تا بتوانید به موقع برای تنظیم دمای بدن خود لباسها را کم و زیاد کنید. جالب است بدانید که هر لایه لباس هدف خاصی را دنبال می کند. در ابتدا لایه پایه باید لایه حرارتی باشد که با توجه به اینکه در کنار پوست قرار می گیرد باید از جنسی باشد که عرق و رطوبت را از بدن شما دور کند تا پوستتان خشک بماند تا بدین ترتیب از رطوبت و عرق که باعث احساس سرما می شود و نیز از خارج شدن گرمای بدن توسط عرق کردن ، جلوگیری کند.

مقالات دیگر : انتخاب بهترین لباس برای فصل سرما

لایه میانی لباس کمپینگ و پیاده روی شما باید مانند یک عایق عمل کند تا بتواند شما را بخوبی گرم کند و از خروج گرما از بدن شما جلوگیری کند. این عایق می تواند از جنس پشم طبیعی باشد. لایه بعدی باید کاپشن یا کت و شلوار مقاوم در برابر آب انتخاب کنید و در نهایت در لایه بیرونی از لباسی که شما را در برابر باران و برف و سرما محافظت می کند ، استفاده کنید تا بتوانید خشک و گرم بمانید. عموما لباس های صد در صد ضد آب دارای درزهای مهر و موم شده باشند.

بدین ترتیب با انتخاب و پوشش لایه در زمان کمپینگ و پیاده روی به راحتی می توانید همزمان و یا هر ترکیبی از لایه ها را برای پوشیدن انتخاب کنید و یا در صورت گرم شدن هوا یکی دو لایه را کم کنید و در صورت سردتر شدن هوا دوباره آنها را بپوشید.

ضخامت لایه های لباس کمپینگ و پیاده روی

از آنجا که میزان گرمای لایه عایق لباس پیاده روی شما به ضخامت مواد حرارتی آن بستگی دارد ، لذا کت ، کاپشن و شلوار لایه بیرونی باید متناسب با آب و هوایی باشد که با آن مواجه می شوید. بعنوان مثال در هوای سرد باید مواد حرارتی سنگین باشد و تمام طول دست شامل بازو و پا را فرا بگیرد و شلوار باید بخوبی شما را در سرمای باد و باران گرم نگه دارد. همچنین در هوای گرم و یا معتدل باید مواد حرارتی سبک وزن و ضد آب باشد تا بیش از حد شما را گرم نکند و یا در هوای گرم و ورزش باد از لباس آستین کوتاه و کت نازک و شلوارهای با زیپ پایین که به شلوارک تبدیل می شوند استفاده کنید.

در آب و هوای مرطوب که باران یا برف  شروع به باریدن می کند باید کاپشن شما 100% ضد آب باشد که درزهای مهر  و موم شده داشته باشد و آب نتواند از درزهای آن عبور کند. همچنین زیپ های دوخته شده در کاپشن نیز باید ضد آب باشد.

مقالات دیگر : 7 مدل پالتوی زمستانی

جنس پارچه لایه های لباس کمپینگ و پیاده روی

پارچه ای که لباس کمپینگ و پیاده روی از آن ساخته شده تعیین کننده گرم ، خشک یا راحت بودن شما در کمپینگ است که می تواند از جنس طبیعی ، مصنوعی یا ترکیبی از هر دو باشد. در لایه پایه پارچه های مصنوعی نظیر پلی استر یا پلی پروپیلن می تواند به سرعت شما را گرم و خشک کند اما به دلیل ترکیبات مصنوعی آن بوی بدن به آن نفوذ کرده و باعث بدبو شدن آن می شود که می توانید از پارچه های ضد باکتری استفاده کنید. پشم مرینوس طبیعی است که قابلیت تنفس پذیری داشته و نرم و لطیف است و دمانی بدن را در هوای سرد یا گرم بخوبی نگه می دارد و همچنین رطوبت را جذب کرده اما بوی بدن را جذب نکرده و بدبو نمی شود. تنها نکته این پشم طبیعی در دیرتر خشک شدن آن نسبت به پارچه های مصنوعی می باشد.

از سوی دیگر پارچه های پنبه ای به دلیل جذب بیش از حد رطوبت در زمان پیاده روی توصیه نمی شود چرا که با احساس خیسی و سرما مواجه می شوید. در این صورت ترکیب پلی پروپیلن و پشم می تواند پارچه مناسبی باشد که همزمان گرما ، تنفس پذیری و خشکی را به شما می دهد. در هوای گرم پارچه ترمال مناسب کمپینگ و پیاده روی است و حتی می توانید از پارچه های با UPF50+ به منظور محافظت در برابر نور خورشید استفاده کنید.

برای لایه میانی که لایه عایق بشمار می رود که باعث گرم نگهداشتن شما می شود و می توانید بدین منظور از پارچه های پشم مصنوعی سبک وزن یا با روکش پشم گوسفند استفاده کنید تا در صورت خیس شدن به سرعت خشک شوند اما ضد آب نیستند. از سوی دیگر جامپرها و جوراب شلواری ها در صورتی که از پلی استر یا اکریلیک تولید شده باشند ، عایق هستند اما در اثر جذب بوی بدن ، بد بو شوند اما نوع ضد باکتری آن کمک کننده است. بدین منظور پارچه هایی از جنس پشم مرینوس ( قابل تنفس ، گرم ، قابلیت رفع رطوبت و تعریق و بوی بد ، نرم و سبک ) و ترکیب پشم و اکریلیک بسیار گرم و مناسب است.

در هوای گرم پارچه پنبه مناسب ترین گزینه کمپینگ و پیاده روی است که در هوای سرد و مرطوب مناسب نیست چرا که آب را در خود نگه می دارد و سنگین تر است و به میزان پشم گوسفند گرم نیست. همچنین بوها را بعد از شستشو حفظ کرده اما قابلیت تنفس پذیری بالایی دارد و رطوبت را از خود خارج می کند. بدین ترتیب کاپشن از جنس پنبه بسیار سبک و راحت بوده اما در صورت خیس شدن ، شما را گرم نگه نمی دارد. در نهایت جنس پارچه لایه بیرونی لباس کمپینگ یا پیاده روی ، باید شما را از باد و باران و برف و سرما حفظ کند تا گرم و خشک باشید.

طراحی و فروش لباس ارخالق

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.