برندینگ از گذشته تا به امروز

برندینگ از گذشته تا به امروز

برندینگ از گذشته تا به امروز

اصلیت کلمه برند به دوران نورس باستان ( کشورهای اسکاندیناوی شامل سوئد ، نروژ ، دانمارک امروزی ) بر می گردد که زبان باستانی شمال آلمان و زبانهای اسکاندیناوی مدرن از آن ریشه گرفته شده اند. کلمه برند در قدیم به معنای یک تکه چوب در حال سوختن بوده و تا مدتها معنای خاصی نداشت تا اینکه در زبان انگلیسی معنای علامت دار کردن دائمی با آهن گداخته پیدا کرد و در قرن هفدهم به معنای مارک مالکیت شناخته شد.

برندینگ در گذر زمان

در گذشته حتی قبل از پیدایش کلمه برندینگ از این کار برای شناسایی دام ها و دیوار نوشته روی غارها در عصر سنگی استفاده می شد و انسانها در آن زمان توسط رنگ و قیر دام ها را علامت گذاری می کردند. در آن زمان از برندینگ برای شناسایی کالاها کمک می گرفتند ، برای مثال سفالگران هند ، یونان ، رم از حکاکی های متفاوتی استفاده می کردند تا به کمک آن علامت ها سازنده کالا ها شناسایی شود.

بررسی تاریخچه اشیا نشان دهنده این است که نه تنها سفالگران از برندینگ استفاده می کردند بلکه سنگ تراشان نیز در گذشته نمادهای برندینگ را بکار می بردند تا از آن طریق کار آنها از سایر سنگ تراشان متمایز شده و بتوانند دستمزد خوبی دریافت کنند.

ظهور برندینگ در تبلیغات و بازاریابی

پس از گذشت سالها در عصر رنسانس مایکل آنجلو روش جدیدی در برندینگ شخصی بکار برد و به جای استفاده از اشکال و نمادهای خاص بر روی اجسام نام خود را روی آثارشان امضا کرد. در آن زمان تبلیغات هنوز مرسوم نشده بود اما شخصی به نام جیمز والتر تامپسون این شرایط را تغییر داد او یک واحد مخصوص طراحی تبلیغات راه اندازی کرد و در سال 1889 شرکت وی با انتشار یک آگهی مدعی شد که 80 درصد تبلیغات انجام شده در ایالات متحده جی والتر در نیویورک صورت گرفته است.

جی والتر در سال 1901 کتابی با عنوان آبی و قرمز بازاریابی تامسون منتشر کرد که در آن از نحوه بازاریابی و نحوه فروش و شناخت تبلیغات در تمامی بازارها ذکر شده بود. کتاب پیشنهادات تامسون در بهترین زمان ممکن منتشر شده بود و از آن پس شرکت ها علاوه بر تبلیغ محصول شروع به نوشتن متن هایی کوتاه و یا شعارهایی کردند. در سال 1941   بلووا اولین تبلیغ را به صورت برنامه ی تلویزیونی منتشر کرد که در زمان خود در 4000 دستگاه تلویزیون نمایش داده شد و تا سال 1952 تبلیغات تلویزیون عایدات فروش آگهی های مجلات و رادیو را رد کرد به این ترتیب دوره طلایی تبلیغات از راه رسید.

بیشتر بخوانید : آشنایی با انواع برند لباس زنانه

دیجیتال برندینگ در دنیای امروز

بطور کل برند به ویژگی های یک مجموعه شامل نام ، لوگو ، طراحی ، عبارت تبلیغاتی و ... گفته می شود که هر مجموعه یا شرکت را از دیگر سازمانها جدا می سازد. از طرفی برندینگ فرایندی برای هویت دادن به یک برند و به کار گرفتن ویژگیهای مشخص یک مجموعه یا دپارتمان برای ارتباط برند آن با مشتری یا همان جلب مشتری می باشد. از آنجا که برندینگ در بازاریابی امروزی از راهبردهای مهمی بشمار می رود که اگر پایه خوبی داشته باشد ، نشان دهنده ثبات آن برند است ، در نتیجه باعث جلب اعتماد مشتری می گردد. از طرفی برندسازی در دنیای مجازی و در عصر اینترنت با انفجار شبکه های اجتماعی و رونق کسب و کارهای آنلاین تکامل یافت. چنانچه در برندسازی دیجیتال هدف برند کاربران آنلاین و یا مشتریان آنلاین است که باعث تقویت جریان برندینگ می شود.

برندینگ قوی در دنیای دیجیتال از خود اثر مثبتی به جا می گذارد و احساس ثبات داشتن و مورد اعتماد بودن را در بین مشتریانی که به دنبال اعتبار یک محصول هستند ، برقرار می کند.  برندینگ باعث شناخت یک کمپانی یا برند در بین مشتریان شده و با استفاده از عناصر به روز ، لوگو ، رنگ ها ، به شکل گیری هویتی متفاوت از سایر محصولات و خدمات مشابه در بازار و همچنین به موفقیت برند در بین رقیبان کمک می کند. ازین رو امروزه فروشندگان با بهره گیری از برندینگ و تکنیک های برند سازی می توانند انتظارات مشتریان را مدیریت کنند و با استفاده از این تکنیک تمایزی بین برند خود و سایر رقیبان ایجاد کنند.

اجزاء یک برند مانند لوگو ، اسم تجاری ، وب سایت ، بسته بندی در واقع کانال ارتباطی بین یک برند و مخاطب بوده و برندینگ یک فاکتور مهم در تصمیم گیری خرید مصرف کنندگان است و طبق نظر سنجی ای که در سال 2015 انجام شد ، بیش از 60 درصد افراد از برند هایی خریداری می کنند که آنها را می شناسند و 21 درصد از خریداران صرفا به دلیل علاقه به یک برند از آن خرید می کنند. در واقع برندینگ به کسب و کار هویت می بخشد و این هویت دامنه ای گسترده تر از محصول و خدماتی که فروشنده ارائه می دهد را شامل می شود و در حقیقت برندینگ این امکان را به مشتری می دهد تا با برند ارتباط برقرار کند.

جالب است بدانید که بر خلاف تصور عموم ، شرکتها ، محصولات خود را نمی فروشند ، بلکه آنها احساسات ، ایدئولوژی ها و تجربیات طراح برند خود را بفروش می رسانند. کسب و کارهایی با مارک های شگفت انگیز همچون کوکاکولا بطور دقیق می داند که مشتریان هنگام خرید می خواهد چه تجربه ای داشته باشند و توانایی کنترل تجربه خرید در این سطح ، قدرت برندسازی در کار است.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.