سرگذشت روسری از مصر باستان تا دنیای امروز

سرگذشت روسری از مصر باستان تا دنیای امروز

سرگذشت روسری از مصر باستان تا دنیای امروز

مانند بسیاری از لباس در دنیای مد و فشن ، خاستگاه اولیه روسری هم به تمدن های مختلف برمی گردد و مصر باستان اولین کشوری است که قدیمی ترین روسری ها در 1350 سال قبل از میلاد به آن تعلق دارد که در آن زمان ملکه نفرتیتی روسری بافتنی بر سر گذاشته بود. همچنین در دهه 1200 از روسری به عنوان کمربندی برای رقص شکم کمک می گرفتند که بر روی باسن آویزان می شد تا بر حرکات بدن تاکید کند. همچنین در روم باستان روسری بیشتر توسط مردان پوشیده می شد که بصورت پارچه های عرق گیر در کارهای روزمره استفاده می کردند.

پس از آن در کشورهای مختلف از روسری استفاده های متفاوتی می شد که برای مثال در چین برای مشخص شدن درجه درباریان آن را به بازوی خود می بستند. افزون بر این در کشور کرواسی در قرن 17 افسران عالی رتبه روسری ابریشم و رده های پایینتر روسری پنبه می پوشیدند. بطور مشابه در اوایل نیوانگلند ، روسری ها به عنوان یک احترام تلقی می شد که از طرف خانواده عزادار به عنوان تشکر به شرکت کنندگان در مراسم تشییع جنازه هدیه داده می شد که این سنت از جمله مواردی بود که به عنوان اسراف تلقی شده و ممنوع اعلام شد.

طراحی و فروش لباس

ورود روسری به دنیای مد و فشن

جالب است بدانید که روسری برای اولین بار در دهه 1920 وارد دنیای فشن شد و تا قبل از آن زنان از شال به عنوان سر پوش استفاده می کردند. تاریخچه روسری های مربعی یا 4 گوش با ظهور پارچه ابریشم و ورود آن به غرب آغاز شد و با آغاز انقلاب صنعتی برندهای بیشتری شروع به تولید این سرپوش زیبا کردند. فروشگاه لیبرتی واقع در شهر لندن به عنوان اولین تولید کننده پارچه های ابریشمی پر نقش و نگار شناخته می شود که پس از جنگ جهانی با وجود مشکلات اقتصادی مردم ، با استقبال بی نظیری مواجه شد.

ورود روسری به ایران 

همزمان با تمدن های بزرگ دیگر در دوران باستان ، هرگز برهنگی در میان مردم جایی نداشته و همواره هم زنان و هم مردان از لباس کامل برای پوشش بدن خود استفاده می کردند. در این میان پوشش سر در ایران به زمان قبل از اسلام بر می گردد ، چنانچه زنان زرتشتی در ایران هنگام عبادت پارچه های سفید چهار گوشی را سر می کردند که از نظر ظاهری کاملا شبیه به روسری های امروزی است در نتیجه می توان به حضور روسری قبل از ورود اسلام به ایران اشاره کرد که با نام چارق یا چارقد در ایران باستان شناخته می شد.

شایان ذکر است که مورخان نوشته اند که روسری را در میان بانوان با درجه اجتماعی بالا دیده می شد و در مقابل کنیزان و رقصندگان از پوشش کمتری استفاده می کردند. از طرفی از روسری در گذشته بعنوان محافظی در برابر باران ، گرد و خاک ، سرما و دیگر عوامل محیطی استفاده می شد که البته از سالهای بعد جنبه مد و فشن هم داشته است. از دیگر دلایل پوشیدن روسری می توان به عوامل فرهنگی و مذهبی در ایران اشاره کرد خصوصا با ورود اسلام به ایران بعنوان حجاب از روسری بعنوان پوشش سر استفاده می شد.

روسری در دنیای امروز

روسری در دنیای امروز کاربردهای دیگری هم دارد چرا که این آیتم همیشه با تغییر مد پیش می رود و تنها به پوشش سر محدود نمی شود خصوصا روسری در دنیای فشن از جایگاهی چند بعدی برخوردار است و از بستن مو به شکل توربان گرفته تا استفاده از آن به عنوان کمربند و وصل شدن آن به دسته های کیف و بروز کردن آنها و ... .

مقالات دیگر : کلاه در طول تاریخ

آشنایی با انواع روسری

روسری ابریشمی

روسری ابریشمی
 

روسری های ابریشمی به دلیل ظرافت و براقیتشان یک اکسسوری زیبا برای خود نمایی محسوب می شوند. این نوع روسری معروفیت خود را مدیون ستاره هایی همچون آدری هپبورن و گریس کلی هستند که با استفاده از آن در جشن های مجلل و میهمانی های روزمره ، این اکسسوری زیبا را بیش از گذشته به مردم دنیا معرفی کردند. ازین رو روسری ابریشمی خیلی زودتر از آن چیزی که فکرش را بکنید به سمبل شکوه ، قدرت و استقلال زنان در سراسر دنیا تبدیل شد. آدری هپبورن معتقد بود هنگامی که روسری ابریشمی به سر می کند ، بیش از همیشه حس می کند یک زن زیبا است .

روسری های کابیل

روسری کابیل

کابیل ها روسری های بسیار بلندی هستند که بعضا طول آنها به چهار الی هشت متر می رسد و این روسری مختص عشایر صحرای بزرگ آفریقاست که آن را برای محافظت در برابر آفتاب شدید و گرد و خاک دور سر می پیچانند. معروف ترین کابیل ها به رنگ آبی نیلی هستند که در اعیاد و جشن ها مورد استفاده مردم بومی آفریقا قرار می گیرد.

بیشتر بدانید : قیمت روسری ابریشمی

روسری هرمس

امیلیو پوچی یکی از طراحان لباس بنام دنیای مد شروع به طراحی روسری های خاص خود می کند و مجموعه ای از روسری ها و دستمال گردن های شیک در طرح ها و رنگ های متفاوت روانه بازار می کند. بدین ترتیب روسری هایی که امیلیو پوچی طراحی می کرد منطبق با ذائقه روز و با نگاهی نو گرایانه تولید می شد و این طراح لباس سرشناس یک جان تازه به روسری ابریشم بخشید و طراحان دیگر را با خود همسو ساخت. روسری های هرمس و ورساچه به طرح های خلاقانه شان معروف اند. چنانچه گریس کلی یکی از بازیگران و ستاره های آمریکایی با پوشیدن روسری ، انگیزه ای برای توجه به روسری در همگان ایجاد کرد و او شیفتگی خود به روسری را در ظاهرش به نمایش می گذاشت و با پوشیدن روسری با وقار و ظرافت تمام ، در ارتقاء ارزش زیبایی شناسانه آنها در زمان حیاتش نقش بسزایی داشت.

طراحی و فروش لباس

تاریخچه روسری این اکسسوری جذاب سرشار از سنت و هیجان در برابر ماست . در دنیای امروز بسیاری از آیتم های غیر اصلی و جانبی همچون روسری در زندگی ما به جزیی جدایی ناپذیر تبدیل شده و به صورت روزانه مورد استفاده قرار می گیرند. بدین منظور روسری ها ، شال ها ، دستمال گردن ها با توجه به شرایط جغرافیایی و سنت ها و دین ، جایگاه قابل توجه ای در کمد لباس هایمان را به خود اختصاص داده اند به طوری که اگر روزی از آنها استفاده نکنیم ممکن است کمبودشان را در استایلمان متوجه شویم.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.