چگونه لباس بر روی سلامتی تاثیر می گذارد ؟

چگونه لباس بر روی سلامتی تاثیر می گذارد ؟

چگونه لباس بر روی سلامتی تاثیر می گذارد ؟

لباس عنصر ضروری زندگی انسان است و بیش از اینکه یک وسیله برای پوشاندن بدن ما باشد ، راهی برای بیان مد محسوب می شود. ازین رو لباس هایی که می پوشیم می تواند تاثیرات مهمی بر سلامتی ، راحتی و رفاه کلی ما داشته باشد. اما راز انتخاب لباسی که علاوه بر زیبا بودن ، باعث سلامتی و راحتی فرد باشد ، چیست ؟ در ادامه به دنیای لباس های سالم ، مزایای مواد طبیعی ، اهمیت تناسب اندام و راحتی در لباس می پردازیم.

لباس مناسب و تاثیر آن بر روی سلامت بدن

لباس مناسب تاثیر قابل توجهی بر سلامت بدن و حتی سلامت روح انسان دارد و می تواند در افزایش گردش خون ، تخلیه الکتریسیته ساکن ، قابلیت تنفس پذیری نظیر لباسهای پنبه ای ، آرامش بخش همچون لباسهای ابریشمی ، جذب رطوبت مانند لباس های کتان ، تنظیم دمای بدن نظیر لباس های پشمی ، کاهش تعریق ، شادابی و سلامت سلولهای پوست و بدن و ... موثر باشد. بدین منظور از فاکتورهایی که بر سلامت انسان تاثیر می گذارد و در انتخاب لباس باید به این موارد دقت کنیم ، جنس لباس ، سایز مناسب ، رنگ لباس ، تمیز بودن لباس ، شکل و فرم لباس می باشد.

جنس لباس چه تاثیری بر روی سلامتی دارد ؟

جنس لباس از مهم ترین عوامل انتخاب لباس سالم می باشد و بطور کل تحقیقات نشان داده که مواد طبیعی نظیر پشم ، ابریشم ، کتان و پنبه بسیار بهتر و مناسب تر از لباسهایی با جنس مواد مصنوعی هستند چرا که پارچه های طبیعی از منابع گیاهی و حیوانی گرفته شده و لذا فواید زیادی برای بدن دارند.

لباس پنبه ای

لباس های پنبه علاوه بر بادوام بودن دارای ویژگی تنفس پذیری بوده که هوا را در لباس به گردش در می آورد و از تجمع رطوبت و عرق در لباس جلوگیری می کند. بدین ترتیب افراد با پوست حساس یا افرادی که در آب و هوای گرم و مرطوب زندگی می کنند می توانند از لباس های پنبه ای برای پیشگیری از تعریق بیش از حد استفاده کنند. بعلاوه لباس های پنبه ای نرم و لطیف بوده و بر خلاف الیاف مصنوعی ایجاد ناراحتی و خارش پوستی نمی کند ، لذا بهترین انتخاب برای افرادی است که به دنبال لباس نرم و راحت هستند تا در آن به آرامش برسند.

لباس ابریشمی

لباس های ابریشمی هم یک ماده لوکس بوده که در آب و هوای گرم رطوبت را به راحتی در خود جذب می کند و در فصل تابستان بسیار مناسب و کاربردی است. همچنین به دلیل لطیف بودن و کیفیت بالای پارچه ابریشمی طرفداران بسیاری دارد. از سوی دیگر لباس ابریشمی به دلیل ساختار پروتئینی طبیعی که دارد ، جزو مواد ضد حساسیت و ضد قارچ محسوب شده و از تجمع گرد و غبار هم جلوگیری می کند ، ازین رو در کاهش اثرات اگزما و آسم موثر بوده و برای افراد با پوست حساس انتخابی عالی است.

بیشتر بخوانید : خرید لباس ابریشمی

لباس های کتان

در مورد لباس های کتان نیز باید گفت که پارچه کتان از گیاه کتان تولید شده و بسیار قابل تنفس است و علاوه بر خواص طبیعی ضد باکتری بودن ، دارای ویژگی های تنظیم دمای بدن می باشد ، لذا در تابستان بدن را خنک و در زمستان گرم نگه می دارد. مورد بعدی لباس پشمی است که بسیار بادوام و در برابر آتش مقاوم بوده و اغلب از این نوع لباس در زمستان استفاده می شود چرا که دارای خواص تنظیم کننده حرارت در بدن است ، بدین معنی که در تابستان شما را خنک کرده و در زمستان باعث گرم شدن شما می شود.

لباس با مواد مصنوعی : بدترین انتخاب برای جنس لباس

اگرچه لباس از جنس مواد مصنوعی همچون نایلون و یا پلی استر ممکنست ارزانتر و یا حتی با دوام تر باشد ، اما عموما رطوبت و گرما را در خود نگه می دارد و منجر به مشکلات بعدی و ناراحتی پوستی ، اگزما و خارش و ... می شود. از سوی دیگر برخی از این مواد مصنوعی می توانند دارای مواد شیمیایی مضری باشد که توسط پوست جذب شده و به پوست و بدن آسیب بزند که حتی در مواردی می تواند به قلب و ریه نیز آسیب برساند. از سوی دیگر پوشیدن لباس نایلونی می تواند باعث افزایش تعریق در بدن و کاهش آب بدن شده و در نتیجه در اثر کمبود آب ایجاد سردرد نماید.

تناسب و راحتی لباس

از دیگر موارد مهم در انتخاب لباس متناسب بودن لباس و راحت بودن در آن می باشد به دلیل اینکه لباس نا مناسب می تواند منجر به ناراحتی و درد ، محدودیت در حرکت دادن اندام های بدن و حتی منجر به مشکلات سلامتی گردد. بدین جهت لباس های تنگ باعث ایجاد مشکلات چروکیدگی پوست ، مشکلات تنفسی و مشکلات گردش خون می شود و در مقابل لباس های بسیار گشاد هم ممکنست به بروز حوادث فیزیکی نظیر زمین خوردن کمک کند.

بنابراین تناسب کامل در لباس به معنای لباسی است که در آن راحت باشید ، ابعاد بدن شما را در خود بطور مناسب جای دهد و دامنه حرکتی کامل داشته باشد. ازین رو هرگز نباید راحتی را فدای استایل کرد و در عین حال لباسی که هم شیک باشد و هم راحت می تواند علاوه بر رفاه ذهنی به افزایش اعتماد بنفس نیز کمک کند.

مقالات بیشتر : لباس های تنگ چه تاثیری بر سلامتی دارند ؟

دیگر عوامل موثر بر سلامتی با انتخاب لباس

جالب است بدانید که انتخاب لباس به طور غیر مستقیم می تواند بر سلامت بدن تاثیر بگذارد که برای نمونه لباس های تیره را مثال می زنیم که با جذب گرمای بیشتر مناسب هوای سرد پاییز و زمستان است و لباس های رنگ روشن بدلیل منعکس کردن گرما ، می تواند گزینه مناسبی برای انتخاب لباس و خنک ماندن در روزهای گرم تابستان باشد. یا در موارد دیگر لباس مثلا پیراهن آستین بلند و یا شلوار بلند می تواند از بدن در برابر عوامل محیطی نظیر آلودگی ، آفتاب سوختگی و یا نیش حشرات موذی محافظت کند ، تا جائیکه برخی لباسها با فاکتور محافظت در برابر اشعه فرابنفش خورشید طراحی شده اند.

تاثیرات مستقیم لباس بر سلامت بدن چیست ؟

محافظت از بدن : اولین تاثیر لباس ، محافظت از بدن در برابر خطرات محیطی نظیر اشعه فرابنفش خورشید ، هوای سرد ، مواد حساسیت زا ، نیش حشرات ، عفونت ها ، مشاغل سخت و ... می باشد. بدین جهت لباس مناسب با کیفیت خوب می تواند از پوست در برابر عوامل مضر خارجی محافظت کرده و سلامت کلی بدن را ارتقا دهد.

تنظیم دمای بدن : لباس در حفظ دمای بدن موثر بوده و بدن را از گرمازدگی در هوای گرم و سرمازگی در هوای خیلی سرد محافظت می کند که بدین جهت لایه بندی لباس در تنظیم دمای بدن و سازگاری با شرایط محیطی مختلف کمک بسزایی می کند.

راحتی و حس خوب : لباس بطور قابل توجهی بر اعتماد بنفس ، خلق و خو و سطح استرس افراد تاثیر می گذارد. لذا با پوشیدن لباس راحت می توان به احساس خوب و بهبود سلامت روان دست یافت اما در مقابل پوشیدن لباس های نامناسب نظیر لباس های تنگ می تواند باعث استرس بیشتر و حس نا امنی شود.

جلوگیری از بیماری های پوستی : از آنجا که پوشیدن لباس های تنگ یا لباس هایی از جنس مواد مصنوعی همچون نایلون به علت تعریق بیش از اندازه منجر به تحریک پوست ، ایجاد حساسیت و یا حتی بروز آکنه ، درماتیت و یا عفونت گردد. لذا باید از لباس های نخی ، پنبه ای ، کتان و یا ابریشم و همچنین مناسب سایز بدن استفاده کرد تا از بروز چنین مشکلات پوستی پیشگیری شود.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.