آیا پوشیدن لباس های تنگ برای بدن ضرر دارد ؟

آیا پوشیدن لباس های تنگ برای بدن ضرر دارد ؟

آیا پوشیدن لباس های تنگ برای بدن ضرر دارد ؟

لباس های تنگ و یا خیلی جذب همیشه طرفداران خاص خود را بخصوص در جوانان دارد و یا بسیاری از افراد بنا به شرایط خود در میهمانی ها یا دور همی ها لباس های جذب را ترجیح می دهند. از طرفی لباس های مورد استفاده در مکان های ورزشی اکثرا جذب هستند البته مانعی هم ندارد و باعث احساس بهتری در انجام حرکات به ورزشکار می دهد ، اما لباس تنگ با لباس خیلی تنگ متفاوت است. در برخی شرایط ممکن است فقط لباس سایز بدنتان باشد و شما را در آغوش بگیرد اما برخی لباس ها بسیار تنگ هستند و باعث آزار مصرف کننده می شود و اثرات منفی ای بر سلامت فرد می گذارد.

در ادامه به چند نکته در رابطه با اثرات لباس های تنگ بر سلامتی افراد اشاره می کنیم که برای افزایش اطلاعات عمومی تان توصیه می کنیم حتما مطالعه کنید.

چگونه تشخیص دهیم که لباس بسیار تنگ است ؟

لباس ها می توانند بدن را در آغوش بگیرند و همچنان احساس راحتی داشته باشید اما زمانی که آنها شروع به ایجاد ناراحتی فیزیکی می کنند احتمالا به قلمرو بیش از حد تنگ رسیده اند. البته میزان تنگی یا گشادی لباس بسته به سلیقه افراد متفاوت است ، برای مثال ممکن است لباسی که به چشم شما تنگ است به چشم شخص دیگری اندازه به نظر برسد. اگر لباسی بیش از اندازه استاندارد خود تنگ باشد علائمی مانند قرمزی پوست ، فشار در برخی نواحی بدن ، تحریک پوست ، بی حسی پوست یا حس سوزن سوزن شدن ، مشکل در تنفس و حرکات محدود به همراه دارد که معمولا این علائم را در لباس های بیش از اندازه تنگ می توانید تجربه کنید که منجر به احساس ناراحتی و اثرات بالقوه بر سلامتی فرد می شود.

برخی از لباس هایی که تنگ بودنشان ممکن است افراد را آزار دهد عبارت اند از :

شلوار یا شلوار جین تنگ ، ساق های ورزشی تنگ ، کمربند ها ، سوتین های معمولی و یا اسپرت ، نیم تنه های ورزشی زنانه ، جوراب شلواری ها و...

مقالات دیگر : مزایای خواب خوب با لباس راحتی

آیا لباس های تنگ می توانند بر سلامتی تاثیر منفی داشته باشند ؟

مشکلات رایجی که هنگام استفاده از لباس های تنگ ظاهر می شود شامل سوزش و درد است و همچنین ممکن است متوجه علائمی همچون انقباض پوست و عضلات شوید. اما آیا لباس های تنگ می توانند مشکلات دیگری برای سلامتی ایجاد کنند ؟

* لباس های تنگ و مشکلات گوارشی :‌

در برخی موارد ممکن است مشکلات گوارشی ایجاد کند. میشل راوش متخصص تغذیه باور دارد که لباس های تنگ از جمله کراوات ها می توانند باعث اختلالات گوارشی و سندروم روده تحریک پذیر شوند. افزون بر این بیماری هایی همچون رفلاکس معده به مری و بیماری کرون می توانند بر اثر استفاده از لباس های تنگ تشدید شوند. میشل راوش باور دارد که لباس های تنگ و یا لباس های بسیار تنگ می توانند فشار بیشتری به معده و روده وارد کنند و این منجر به علائمی مانند رفلاکس اسید و سوزش سر دل شده و یا حتی این علائم را بدتر می کند. او اضافه می کند که در طولانی مدت رفلاکس مکرر اسید معده می تواند باعث ایجاد بیماری های جدی تری همچون ازوفاژیت شود که می تواند بلعیدن غذا را در بیمار دردناک کند.

راوش هشدار می دهد که اگر شرایطی دارید که باعث نفخ می شود مانند IBS ، لباس های تنگ ممکن است بر گوارش شما تاثیر منفی بگذارد و علائم را بدتر از گذشته کند.

مقالات دیگر : چگونه لباس بر روحیه تاثیرگذار است ؟

* لباس های تنگ و احتمال ایجاد عفونت های قارچی :

این نکته را حتما در نظر بگیرید که لباس های تنگ اغلب قابلیت تنفس کمی دارند در نتیجه اگر در لباس خود عرق می کنید و یا لباس ورزشی مرطوب و یا لباس شنا را به موقع عوض نمی کنید ، در واقع به پرورش قارچ ها و باکتری ها در آن محیط کمک می کنید. در صورتی که دچار عفونت قارچی شدید حتما به پزشک و یا داروخانه برای تجویز دارو مراجعه کنید چرا که عفونت های قارچی حتما باید تحت دارو درمانی قرار گیرند.

* لباس های تنگ و ناباروری در مردان :

پوشیدن لباس های تنگ همچون شلوار جین تنگ موجب ناباروری در مردان می شود. طی تحقیقاتی که در سال 2018 در یک مجله معتبر چاپ شد نشان می دهد که نوع لباس مورد استفاده مردان بر باروری آنها تاثیر گذار است. در این مطالعه آمده بود مردانی که از لباس زیر و شلوار تنگ استفاده می کنند در مقایسه با مردانی که از لباس های گشادتر استفاده می کنند ، کیفیت اسپرم پایین تری دارند. جدای از آن ، پوشیدن شلوار جین تنگ می تواند هماهنگی نرمال بین کمر و باسن را مختل کرده و تاثیر مخربی بر روی فرم بدنی افراد بگذارد.

* لباس های تنگ و گیر افتادن عصب :

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که لباس های تنگ بر روی عصب نخاعی meralgia paresthetica تاثیر منفی گذاشته و باعث فشرده شدن این عصب گردد که این وضعیت می تواند منجر به بی حس شدن ، ضعف عضلانی ، درد در کنار ران و سوزن سوزن شدن گردد. لازم به توضیح است که گیر افتادن عصب می تواند بر توانایی عصب در انجام کار تاثیر منفی گذاشته و ارسال و دریافت پیام از مغز را با مشکل مواجه سازد که شامل تورم ، کاهش جریان خون و آسیب به ساختارهای اطراف می باشد.

* لباس های تنگ و سرطان پستان ؟

در یک بررسی در سال 2016 مشخص شد بین پوشیدن سوتین تنگ برای ساعات طولانی روز با خطر بیشتر سرطان سینه مرتبط است اما این به معنی قطعیت نبوده و به عبارت دیگر هیچ مدرکی مبنی بر این که سوتین های تنگ منجر به سرطان سینه شوند ، وجود ندارد. در حقیقت انجمن سرطان امریکا بطور رسمی در یک منبع متبر اعلام کرد که سوتین تنگ باعث سرطان سینه نشده و حتی تاثیری بر ایجاد خطر سرطان سینه هم ندارند. البته در نظر داشته باشید که همشیه پوشیدن سوتین مناسب بهتر است چرا که پوشیدن سوتین خیلی تنگ می تواند منجر به ایجاد تحریک ، درد گردن و شانه و درد سینه شود.

مقالات دیگر : رابطه استایل و شخصیت

نکته :

* گاهی اوقات پوشیدن لباس های تنگ منجر به مشکلات سلامتی قابل توجهی نمی شود و اگر ظاهری متناسب را دوست دارید ، لازم نیست آن را رها کنید. گفته می شود که اگر بطور مداوم لباس های خیلی تنگ بپوشید که جریان خون و گوارش شما را محدود کند و یا بر عصب شما فشار آورد ، در نتیجه ممکنست با اثرات منی ماندگارتری همراه باشد. در نتیجه اگر لباس های تنگ خوش فرم را دوست دارید ، در صورتی که در آن احساس راحتی دارید ، مشکلی نیست ، اما در مقابل از پوشیدن لباس های خیلی تنگ که پوست شما فرو رود و باعث درد ، تحریک و ناراحتی شود ، خودداری کنید و این را در قوانین لباس پوشیدن خود رعایت نمایید.

نتایج یک مطالعه درباره پوشیدن لباس های تنگ

بر اساس یک مطالعه در سال 2020 که در دانشگاه تورنتو انجام شد ، مشخص شد که لباس ورزشی تنگ ، عملکرد ورزشی زنان را مختل می کند. در این تحقیق فرض شد که همه زنان در لباس های تنگ ورزشی راحت هستند که البته مطمئنا این مطلب درست نیست ، بعلاوه محققان به شرکت کنندگان وظایف شناختی برای انجام دادن ، دادند و نه کارهای ورزشی. در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که هیچ مشکلی با وسایل تمرینی در اثر پوشیدن لباس های تنگ ورزشی وجود ندارد اما ممکنست عملکرد ورزشی را افزایش ندهد.

به هر روی ، در صورتی که با لباس های ورزشی تنگ احساس راحتی می کنید ، مشکلی نیست. چنانچه در محیط های خاص نظیر کلاسهای یوگا ، پوشیدن لباس های گشاد هم در تمرین اختلال ایجاد می کند.

سخن پایانی

اگرچه پوشیدن لباس های تنگ که بدن شما را در آغوش می گیرد ، در افزایش اعتماد بنفس موثر بوده و ظاهری شیک ایجاد می کند و در ورزش توانایی حرکت آزادانه به شما می دهد ، اما با این حال بخاطر داشته باشید که لباس های تنگ می تواند باعث انقباض عضلانی ، آسیب عصبی ، مشکلات تنفسی ، بدتر شدن مشکلات پزشکی نظیر ریفلکس معده و ... گردد. بدین منظور هر از چند گاهی اسکن بدنی ذهنی انجام دهید تا ناراحتی و نشانه های لباس های تنگ همچون عدم تنفس کامل را بررسی کنید. ازین رو شاید زمان آن رسیده باشد که لباس های تنگ و خیلی تنگ خود را عوض کنید.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.