آشنایی با عوارض استفاده از کفش های نامناسب

آشنایی با عوارض استفاده از کفش های نامناسب

آشنایی با عوارض استفاده از کفش های نامناسب

شاید شنیده باشید که پا قلب دوم انسان است و باید نهایت مراقبت را از آن بعمل آورد. به این علت که در پا دریچه ای قرار دارد که خون را به سمت قلب هدایت کرده و مانع از بازگشت خون به سمت پایین می شود ، از این رو پاها و محافظت از آنها از اهمیت بالایی برخوردارند. چرا که با ضعیف شدن این دریچه ها ، پا یا بهتر بگوییم قلب دوم در خون غرق شده و خون در سیاهرگ یا ورید جمع می گردد که در این صورت مشکلاتی همچون رگ های عنکبوتی ، رگ های واریسی و نارسایی وریدی را ایجاد می کند.

استفاده از کفش های نامناسب هم از جمله مواردی است که می تواند بر روی سلامت پاها تاثیر بگذارد و با ایجاد تاول ، زخم و ... ، در آینده مشکلات جدی تری را برایتان به وجود آورند.

تاثیر پوشیدن کفش نامناسب بر روی پاها

ما هر روزه افرادی را می بینیم که مشکلاتی در پای خود دارند و می دانیم که سلامتی از پاها شروع می شود ، چنانچه مطالعات نشان داده که بیش از 30 درصد از افراد کفش های نامناسب می پوشند که می تواند عوارض متعددی برای آنها ایجاد کند. بدین ترتیب پاهای دردناک و متورم در صورت عدم مراقبت صحیح می تواند زندگی روزمره شما را مختل کند و منجر به ایجاد عوارض جدی شود.

درد و تورم

درد پا یکی از اولین نشانه های کفش نامناسب است که شما را متوجه خود می کند. کفشی که سایز پاهایتان باشد بغیر از احساس راحتی ، از ایجاد فشار بر روی پاها جلوگیری می کند. اما بسیاری از مردم در سراسر جهان با دردهایی دست و پنجه نرم می کنند که ناشی از انتخاب کفش نامناسب است. همچنین کفش های تنگ می توانند باعث ایجاد تورم در قسمت پنجه پاها و احساس درد در پاشنه پاها شوند و نیز کفش هایی که در قسمت مچ پا تنگ باشند می توانند باعث ایجاد تورم و کاهش گردش خون گردند.

مقالات دیگر : آشنایی با انواع کفش و تاریخچه آن

ایجاد فرم نامناسب و بد شکل در پاها : میخچه ها

میخچه ها مشکلاتی در پا هستند که عموما در صورت استفاده افراد از کفش های تنگ ایجاد می شوند و از طریق فشار و سایش ناشی از انگشتان پا که دائما از یک جفت کفش تنگ استفاده می کنند ، ناشی می شود که باعث سفت شدن پوست ناحیه پا می گردد. از طرفی با توجه به اینکه پا باید هم راستا با بقیه بدن باشد و وزن ما بطور مساوی بر روی پاها تقسیم شود بطوریکه تعادل ایجاد نماید ، اما در صورتی که این تعادل برهم بخورد ، فشار ناشی از این عدم تعادل به ایجاد میخچه منجر می شود. اگرچه ممکنست میخچه دلایل بیومکانیکی داشته باشد ، اما بیشتر بعلت استفاده از کفش های نامناسب است.

جالب اینکه پوشیدن کفش های گشاد نیز می تواند چنین مشکلی ایجاد کند ، چرا که هر لحظه در حال سایش با کفش بوده و پوست آن سفت شده و میخچه شکل می گیرد.

ایجاد فرم نامناسب و بد شکل در پاها : پینه ها

پینه پا زمانی ایجاد می شود که شست پا به سمت انگشت دوم فشار آورده و شکل پا را از یک راستا خارج کند که در این صورت بیرون زدگی استخوانی ، درد و ناراحتی را به همراه دارد. اگرچه شکل و ساختار پا از والدین به ارث می رسد ، اما در صورتی که مستعد ابتلا به پینه پا باشید ، استفاده از کفش های نامناسب از جمله کفش های خیلی تنگ ، خیلی کوچک و نوک تیز می تواند آنها را بدتر کند. همچنین کفش های زنانه پاشنه بلند که اغلب نوک کفش ها به صورت باریک و تیز هستند ، باعث فرم نامناسب ، بد شکلی پاها و انگشتان پا می شوند که در صورت ادامه این وضعیت باید توسط جراحان ارتوپد درمان شود.

بیشتر بدانید : خرید کفش

ناهماهنگی در راه رفتن

کفش های تنگ به دلیل اینکه فضای کافی برای قرار گیری پا در خود ندارند می توانند باعث راه رفتن غیر طبیعی در شما شوند و اگر به صورت مداوم از آنها استفاده نمایید ، هم ترازی کلی بدنتان را دچار تغییر می کنند. بدین ترتیب وضعیت قرار گیری هم ترازی باعث تغییراتی در ستون فقرات شما شده که در نهایت به درد حاد کمر و لگن می انجامد. شایان ذکر است که حتی کفش های گشاد نیز باعث عدم تعادل و راه رفتن غیر طبیعی در افراد می گردد ، به دلیل اینکه پا در کفش گشاد نیز در وضعیت مناسب و متعادل قرار ندارد.

مورتون نوروما

Morton neuroma در واقع کیست خوش خیم بین انگشتان سوم و چهارم در کف پا شکل می گیرد و در عین حال که قابل دیدن نیست اما می توانید یک توده را در این ناحیه از پا حس کنید که در صورت استفاده از کفش های نامناسب شامل کفش های تنگ در قسمت جلو و پاشنه بلند رخ می دهد. در صورتی که پوشیدن این کفش ها را ادامه دهید ، مورتون نوروما تشدید شده و ناراحتی زیادی به همراه فشار در قسمت پا و انگشتان پا ایجاد می کند.

ناخن های فرو رفته در پا

ناخن های فرو رفته که خیلی هم دردناک است ، زمانی اتفاق می افتد که انگشت پا شروع به ساییدگی روی قسمت داخلی کفش جدید می کند که مواردی مانند اصطکاک ، تعریق و نامناسب بودن کفش می تواند منجر به انحنای ناخن ها و رشد ناخن ها به سمت داخل پوست اطراف شود که تورم و التهاب به همراه دارد. همچنین ناخن های فرورفته که بیشتر در اثر پوشیدن کفش تنگ رخ می دهد ، راه رفتن را بسیار مشکل می سازد و در صورت عدم درمان می تواند منجر به عفونت و از دست دادن ناخن های پا گردد.

نوروپاتی محیطی

نوروپاتی به عنوان پای دیابتی شناخته می شود و این مشکل در افرادی که به دیابت و یا مشکلات گردش خون مبتلا هستند ، اتفاق می افتد. از آنجا که افراد مبتلا به دیابت اغلب از آسیب به اعصاب پا و سایر اندام ها رنج می برند ، لذا پوشیدن کفش تنگ باعث ایجاد زخم فشاری یا زخم پای دیابتی در پای این افراد می شود که به سختی قابل درمان است.

تاول

تاول در پاها زمانی ایجاد می شود که پاها بطور مداوم با کفش برخورد داشته و در حالت سایش بیش از حد با جوراب و کفش قرار بگیرد که در این صورت با کشیده شدن پوست و پارگی آن تاولهایی شکل می گیرد که داخل آن پر از مایع است که این وضعیت در صورت استفاده از کفش های خیلی تنگ و یا خیلی گشاد در نواحی حساس پا رخ می دهد.

مقالات دیگر : آیا پوشیدن لباس تنگ برای سلامتی مضر است ؟

هنگام خرید کفش به چه نکاتی باید توجه کنیم ؟

یک کفش مناسب کمک می کند که در تمام طول روز احساس خوبی داشته باشد ، اما در مقابل کفش های نامناسب حتی می تواند بر روی ستون فقرات نیز تاثیر منفی بگذارد و باعث عدم تعادل و ناهماهنگی گردد.

* در هنگام خرید کفش توجه کافی داشته باشد و از پای خود حمایت کنید تا به درستی راه برود. بدین منظور کفشی انتخاب کنید که آنقدر تنگ نباشد تا فشار بر نواحی خاصی از پا ایجاد نکند و آنقدر گشاد هم نباشد که پا در آن بطرفین بچرخد.

* کفش های مناسب کفش هایی هستند که حین استفاده از آنها دچار مشکلات و ناراحتی ای در پا نشوید. هنگام خرید کفش حتما آنها را به پا کنید و با آنها قدم بردارید تا از راحتی آن ها اطمینان یابید.

* حین خرید دقت داشته باشید که سایز دو پا باهم متفاوت اند سعی کنید بنا را روی پای بزرگتر بگذارید و از کفشی که مناسب پای بزرگتر است استفاده نمایید.

* کفش ها را در عصر و یا شب خرید کنید چرا که پاهای شما بر اثر راه رفتن کمی متورم می شوند.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.