بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست ؟

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست ؟

بلک فرایدی یا جمعه سیاه چیست ؟

روز بعد از تعطیلات شکرگزاری در چهارمین یا آخرین جمعه ماه نوامبر هر سال در امریکا ، بلک فرایدی یا جمعه سیاه نامیده می شود که روز تخفیفات ویژه و شروع فصل خرید تعطیلات کریسمس است. در بلک فرایدی فروشگاه های بزرگ تخفیفات قابل توجهی بر روی لباس ، اسباب بازی ، لوازم الکترونیکی و ... می گذارند. جالب است بدانید که اقتصاد دانان ارقام فروش در بلک فرایدی را نشانه سلامتی کلی اقتصاد کشور می دانند ، ازین رو ارقام فروش پایین نشان دهنده رشد اقتصادی کندتر می باشد.

بلک فرایدی

در حقیقت بلک فرایدی یا جمعه سیاه یک روز تعطیل نبوده ، اما بسیاری از افراد این روز را مرخصی می گیرند تا به خرید بپردازند که یکی از شلوغ ترین روزهای خرید در کشور می باشد. جالب اینکه فروش بلک فرایدی تنها مختص روز جمعه نبوده و تا مدت معین ( عموما تا دوشنبه سایبری و یا یک هفته بعد از آن ) اجناس با تخفیف به فروش می رسند.
 

علت نامگذاری بلک فرایدی ؟

بسیاری بر این باورند که این روز به دلیل زیان مالی کسب و کارها در اثر تخفیفات ، جمعه سیاه نامیده شد اما با توجه به فروش انبوهی که فروشگاه ها در این روز دارند ، لذا در نهایت به سود می رسند ، در نتیجه این باور درست نیست. واقعیت امر این است که اصطلاح جمعه سیاه به اوایل دهه 1960 مربوط می شود که در شهر فیلادلفیا تعدادی زیادی از گردشگران روز بعد از شکرگزاری برای خرید تعطیلات کریمس از اطراف به شهر آمده بودند و افسران پلیس برای توصیف شلوغی و هرج و مرج آن روز از عبارت بلک فرایدی یا جمعه سیاه استفاده کردند.

بلک فرایدی

به این علت که ازدحام جمعیت باعث دردسر برای پلیس می شد و باید شیفت های طولانی تری را کار می کردند و با مشکلات جامعه نظیر تصادفات ، راهبندان ، دزدی و ... مبارزه می کردند. از آنجا که در گذشته صفت سیاه برای روزهای مصیبت بار استفاده می شد ، لذا شیفت های طولانی پلیس ها در این روز ، به سیاهی شباهت دارد.
 

قابل ذکر است که افزایش فروش در جمعه سیاه تا اواخر دهه 1980 رخ نداد ، اما زمانی که بازرگانان شروع به گسترش سود قرمز به سیاه کردند ، جمعه سیاه به روز سودآوری سالیانه فروشگاه ها تبدیل شد و این روز بزرگترین روز خرید در امریکا محسوب می شود چرا که بیشترین فروش فروشگاه ها و سودآوری آنها در بلک فرایدی می باشد.

مقالات دیگر : ده مدل لباس زمستانی

اصطلاح درب باز در بلک فرایدی

فروشگاه ها ممکنست یکسال تمام برای فروش بلک فرایدی خود برنامه ریزی کنند تا موجودی مازاد خود را به فروش برسانند ، لذا بدین منظور تخفیفات خوبی ارائه می دهند. حتی اصلاحی به نام درب باز وجود دارد که شامل لوازم بزرگ نظیر تلویزیون و لوازم الکترونیکی و دستگاه های هوشمند است که این نوع فروشگاه ها امید دارند که مشتریان پس از ورود ، اجناس دیگری با سود بالاتر نیز خریداری کنند.

بلک فرایدی

رقابت بین خریداران در بلک فرایدی

رقابت بین خریداران به جهت خرید کالایی با تخفیف بیشتر آنقدر زیاد است که حتی منجر به دعوا ، خشونت و آسیب نیز می شود که یک نمونه از آن در بلک فرایدی سال 1983 رخ داد و مشتریان در فروشگاه های امریکا برای خرید عروسک Cabbage patch kids ، با یکدیگر درگیر شدند چرا که در آن زمان این عروسک به اندازه کافی در فروشگاه ها موجود نبود. و یا حتی در روز جمعه سیاه سال 2008 یک کارگر پس از باز کردن درب فروشگاه بزرگ در زیر پاهای خریداران تا حد مرگ لگد مال شد به دلیل اینکه خریداران زیادی با هجوم وارد این فروشگاه شدند.
 

مقالات دیگر : رنگ لباس مناسب پوست گندمی

پنج شنبه سیاه

والمارت یک شرکت خرده فروشی امریکایی با بیشترین شبکه فروشگاه های زنجیره ای در زمینه مواد غذایی است که اولین رتبه را در بین بزرگترین شرکت های دنیا کسب کرده است ، برای اولین بار اقدام به باز کردن فروشگاه های خود در عصر روز شکرگزاری یعنی آخرین پنجشنبه ماه نوامبر نمود. همچنین کی مارت دیگر فروشگاه زنجیره ای ، شعبات خود را در روز شکرگزاری افتتاح کرد که این شعبات سالهای متمادی در روز شکرگزاری باز بودند تا از بار ترافیکی روز جمعه سیاه کاسته شود و خریداران به موقع برای شام به منزل برگردند.

بلک فرایدی

بدین ترتیب فروشگاه های دیگر هم از روند کی مارت استقبال کردند و از روز شکرگزاری ، فروش بلک فرایدی خود را آغاز نمودند ، در نتیجه روز شکرگزاری به نام پنجشنبه سیاه معروف شد که البته فروش موقفی نداشت و فروش کلی 11 درصد نسبت به سالهای قبل کاهش پیدا کرد.
 

شایسته است بدانید که جمعه سیاه در اکثر کشورهای سراسر دنیا حتی کشور های عربی و ایران برگزار می شود که در ادامه ایالت متحده را مورد بررسی قرار می دهیم.

طراحی و فروش لباس

جمعه سیاه در ایالات متحده آمریکا :

جمعه سیاه در امریکا تعطیل رسمی نیست ، اما در کالیفرنیا و برخی از ایالات های دیگر روز پس از شکر گزاری را به عنوان تعطیلات برای کارمندان دولتی برگزار می کنند و حتی بسیاری از مدارس هم روز پس از شکر گزاری یعنی بلک فرایدی را تعطیل هستند. با توجه به اینکه جمعه سیاه به دلایل مختلفی روز خرید است ، لذا بسیاری از کارفرمایان به عنوان بخشی از تعطیلات آخر هفته روز شکر گزاری ، به کارمندان خود این روز را مرخصی می دهند تا به خرید بپردازند. به منظور استفاده از این مزیت بسیاری از خرده فروشان در کشور فروش های ویژه ای را با عنوان (Door Buster)  می گذارند که این عنوان به معنی تخفیف ویژه در فروشگاه ها است که باعث صف طولانی مردم پشت در این مغازه ها می شود.

چند سالی است که بلک فرایدی در ایران نیز باب شده و اکثر مغازه داران و یا فروشگاه های آنلاین تخفیفاتی را بر روی محصولات خود می گذارند که یک گزینه عالی برای فروش بیشتر و سود خوب است.

طراحی و فروش لباس ارخالق

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.