راهنمای سبک کت و کاپشن

راهنمای سبک کت و کاپشن

راهنمای سبک کت و کاپشن

ژاکت ( کلمه انگلیسی به معنی بالاپوش ) یا کاپشن ( کلمه روسی ) نوعی لباس بیرون است که برای گرم نگه داشتن بدن در هوای سرد از آن استفاده می شود و در واقع کاپشن ، ژاکت سنگین کلاه دار ( به دو صورت متصل یا جداشدنی ) است. ژاکت ها انواع مختلفی همچون پنبه ، پشم شیشه ، پشم طبیعی دارند که بر عایق بودن آنها تاثیر گذار است و باعث تغییراتی در ظاهر آنها می شود. کت ها معمولا بیشتر از خط کمر کشیده نمی شوند و در مدلهای مختلفی برای لباسهای زنانه و مردانه وجود دارند.

مشخصه های یک کاپشن یا ژاکت چیست ؟

مشخصه های زیادی از یک ژاکت یا کاپشن وجود دارد که هر کدام بمنظور خاصی بکار می روند. البته همه مشخصه ها در ژاکت ها یکسان نیست و ممکنست در ژاکت ها و کت های سفارشی شاهد تغییرات منحصر بفردی در طراحی کاپشن و ژاکت باشیم.

  1.  پوسته : به لایه بیرونی ژاکت پوسته می گویند که می تواند در رنگ ، جنس و مدل های متفاوتی عرضه شود و برخی از آنها ضد آب و برخی دیگر ساده هستند.
  2. آستر : آستر قسمت داخلی کاپشن بوده که لایه های بیرونی و داخلی را در کنار هم حفظ می کند.
  3. فیلینگ : فیلینگ ماده داخلی کاپشن بوده که بین آستر و پوسته قرار می گیرند و معمولا از پشم شیشه ، پشم طبیعی حیوانات یا پر تهیه می شوند.
  4. جیب : در سبک های خاصی از ژاکت ها جیب هایی در قسمت سینه ، جلو و یا در قسمت داخلی پایین یا بالای ژاکت یا کاپشن قرار می گیرد.
  5. کلاه : کلاه یک پوشش سر متصل به کاپشن است که در برخی از سبک ها وجود دارد.

در کت و کاپشن از چه موادی استفاده می شود ؟

پنبه : نوعی الیاف طبیعی که کرکی و نرم بوده و بعنوان عایقی عالی است که می تواند در رنگ های مختلف وجود داشته باشد اما در مقابل پنبه ضد آب نیست و محافظت خوبی در برابر باد ندارد.

چرم : چرم ها از انواع پوست حیوانات ساخته می شوند که در دو نوع طبیعی و مصنوعی موجود می باشند. جالب است بدانید که چرم ها عموما از نظر رنگ بسیار محدودند و بیشتر در رنگ های قهوه ای یا مشکی موجود هستند. از طرفی چرم طبیعی ضد آب نیست اما چرم های مصنوعی ساخته شده از پلاستیک ضد آب می باشند.

پشم : یک ماده گرم ، سنگین و سنتی است که آن را به یک انتخاب مناسب برای استفاده در کاپشن های زمستانی تبدیل می کند. البته امروزه ترکیبات پشمی را با مواد اکرولیک یا پلی استر ترکیب می کنند تا نرم تر و انعطاف پذیر تر شود.

پلی استر : پلی استر شبیه پشم بوده اما از جنس پلاستیک تولید می شود که این ماده مقاوم در برابر آب است و اغلب در بادگیرها استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: چند نکته ساده برای استایل کردن هودی

کت و کاپشن چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟

از آنجا که امروزه تنوع در لباس ها نظیر کت و کاپشن زیاد شده ، ممکنست کت با کاپشن اشتباه گرفته شوند ، در ادامه برای درک بیشتر به تفاوت های این دو می پردازیم :

قد : قد ژاکت یا کاپشن معمولا تا کمر یا باسن است مانند بامبر جکت ها که این روزها بسیار ترند شده است و یا کاپشن جین. در مقابل کت ها معمولا بلندتر بوده و تا وسط ران یا و یا تا زیر زانو امتداد می یابند مانند کت های بارانی ، ترنچ کت ها ، انواع پالتو و...

وزن : ژاکت یا کاپشن معمولا به گونه ای تولید می شوند که وزن کمتری داشته و قابل استفاده به عنوان یک لایه ساده باشند اما کت ها معمولا وزن بیشتری داشته تا در هوای سرد شما را گرم نگه دارند.

کاربرد : ژاکت یا کاپشن با توجه به وزن کم و طول کوتاهی که دارند ، عموما در فعالیت های شدید بدنی استفاده می شوند اما در مقابل وزن بیشتر کت ها در کنار بلندتر بودن آن برای زمستان و بعنوان لباس رسمی بکار می رود.

ژاکت یا کاپشن انواع مختلفی دارند که جنس و مدل آنها از یکدیگر متفاوت است که در ادامه چند مدل ژاکت ( کاپشن ) را با هم بررسی می کنیم.

  1. کاپشن بارانی : کاپشن بارانی از مواد ضد آب برای محافظت در برابر باران و برف ساخته شده است.
  2. بامبر جکت : بامبر جکت ها که امروزه خیلی ترند شده اند منشاء آنها در نیروی هوایی است و به عنوان ژاکت پرواز از آنها یاد می شود. بامبر جکت ها نوعی ژاکت معمولی با مچ و دور کمر کش بافت هستند و در جلوی آنها زیپ قرار دارد.
  3. ژاکت جین : کاپشن جین نوعی لباس غیر رسمی هستند که از نوعی پنبه با بافتی محکم ساخته شده است و معمولا در رنگ های آبی یخی ، مشکی و سرمه ای وجود دارند.
  4. کاپشن چرم : کاپشن چرم از چرم های طبیعی یا مصنوعی با زیپ جلو و یقه ایستاده ساخته شده اند و از آنها به عنوان ژاکت نظامی در جنگ جهانی دوم استفاده می شد و امروزه به عنوان کاپشن های همه کاره ای هستند که می توان از آنها به عنوان استایل رسمی و یا اسپرت استفاده کرد.

بیشتر بخوانید : لباس پنبه ای مناسب چه فصلی است ؟

برای انتخاب کت یا کاپشن چه مواردی را در نظر بگیریم ؟

نوع فعالیت : زمانی که می خواهید لباس بپوشید باید بررسی کنید که سطح فعالیتتان تا چه اندازه خواهد بود ؟ بعنوان مثال انجام فعالیت زیاد در فضای باز نیاز به کت قابل تنفس بپوشید که فعالیت و حرکت را برایتان امکانپذیر سازد.

آب و هوا : در صورتی که در مناطقی با آب و هوای سرد زندگی می کنید ، کاپشن به دلیل داشتن عایق می تواند گزینه مناسبی برای گرم نگه داشتن شما باشد. در مقابل در  مناطق با آب و هوای معتدل می توانید کت بپوشید.

تناسب : در زمان خرید کت یا کاپشن باید دقت کنید که فیت بدنتان باشد و از تناسب خوبی برخوردار باشد بدین معنا که خیلی گشاد و خیلی تنگ نباشد و در هنگام حرکت کردن بتوانید آزادانه دست ها و بدن خود را حرکت دهید.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.