چگونه لباس بر روحیه تاثیر گذار است ؟

چگونه لباس بر روحیه تاثیر گذار است ؟

چگونه لباس بر روحیه تاثیر گذار است ؟

گذشته از آنکه لباس بخش مهمی از زندگی ما بوده و ما با پوشیدن لباس از بدن خود در برابر عوامل بیرونی از جمله آلودگی و احتمال آسیب مراقبت می کنیم و یا استایل شخصی و حتی شخصیت خاص خود را به دیگران معرفی می کنیم ، اما جالب است بدانید که لباس تاثیر مهم تری هم داشته و انواع لباس مختلف نقش مهمی در تاثیر بر روی روحیه و اخلاق ما ایفا می کنند که از آن جمله می توان به رنگ لباس اشاره کرد که در برخی افراد رنگهای تیره تاثیر منفی بر روحیه شان می گذارد.

تاثیر لباس پوشیدن بر روحیه

متخصصان ارتباط تنگاتنگی بین نوع لباس پوشیدن و روحیه افراد را بیان می کنند. بدین ترتیب لباس پوشیدن با تغییر در روحیه حتی باعث بهبود اخلاق و افزایش اعتماد به نفس در افراد می شود و ازین رو باید برای انتخاب لباس به رنگ لباس ، مدل لباس و حتی جزییات بکار رفته در لباس توجه کافی داشته باشیم تا بتوانیم از طریق لباس پوشیدن بر روحیه خود تاثیر مثبت بگذاریم.

بدین جهت بهتر است با پوشیدن لباس هایی که به ما احساس خوبی می دهند به بهبود روحیه و اخلاق خود کمک کنیم که در این صورت احساس قدرت و تسلط بیشتر در کار و زندگی خود پیدا می کنیم و از پوشیدن لباس هایی که باعث تضعیف روحیه ما می شود اجتناب کنیم. در نتیجه تاثیر لباس بر روحیه ، اعتماد بنفس ، احساس ، عملکرد روانی ، تاثیرات اجتماعی و اعتراضی و موفقیت را باور کنید و لباس خوب بپوشید تا موفق تر و با روحیه بهتر دیده شوید.

در ادامه به توضیح درباره تاثیر لباس بر روحیه افراد با بررسی جوانب مختلف می پردازیم :

1- افزایش اعتماد بنفس :

پوشیدن لباس مناسب که به شخصیت و ذوق فرد می پردازد می تواند باعث افزایش اعتماد بنفس شود چرا که زمانی که فرد احساس می کند لباس هایش به او شکلی مناسب ، زیبا و راحت و قابل قبول می دهد ، این موضوع می تواند تاثیر مستقیم بر بالا رفتن اعتماد بنفس وی داشته باشد. از طرفی پوشیدن لباس هایی که با احساسات و ارزشهای فرد هماهنگ است می تواند تاثیر مثبتی بر تصویر شخصی وی بر جای بگذارد.

2- انعطاف پذیری احساسی :

انعطاف پذیری احساسی در لباس پوشیدن به معنای توانایی شخص در تطابق با احساست و حالتهای مختلف می باشد که این مفهوم نشان دهنده قابلیت انتخاب و پوشیدن لباس هایی است که با حالات مختلف فرد باید هماهنگی داشته باشد و یا اینکه احساسات و انگیزه های وی را بازگو کند. از آنجا که لباس ها می توانند تاثیرات متنوع بر روی احساسات افراد داشته باشد ، لذا باید توجه کافی به رنگ ، الگو ، جزئیات انتخاب استایل داشته باشیم به دلیل اینکه هر کدام احساسات مختلفی در ما ایجاد می کنند ، از شادی و افزایش انرژی گرفته تا آرامش و القا جذابیت.

3- انرژی و فعالیت :

پوشیدن لباس هایی که انسان را بطور خودکار به سمت حرکت و فعالیت سوق می دهد می تواند انگیزه بیشتری در انسان برای تحرک و فعالیت در جهت کارهای خود ایجاد کند. ازین روست که لباسهای راحت و مناسب که در فعالیت های ورزشی استفاده می شود باعث تاثیرات مثبت در ورزشکاران می گردد. از سوی دیگر پوشیدن لباس های رنگارنگ و پویا تاثیر مثبتی بر بالا رفتن انرژی و بهبود حالت روحی فرد می گذارد و بدین ترتیب می توان با پوشیدن لباس های متناسب با فعالیت روزمره خود و دیگران را به حرکت و فعالیت ترغیب کرد.

بیشتر بخوانید : رازهای خوشتیپ بودن

4- تاثیرات اجتماعی :

لباس ها می توانند تاثیر قابل توجهی بر تصویر اجتماعی فرد داشته باشند. چنانچه لباس مناسب و مرتب در ارتقا تصویر شخصیتی افراد در محیط اجتماعی و حرفه ای اثرگذار است. از ویژگی های لباس در تعاملات اجتماعی می توان به تعیین هویت فردی ، تاثیر در ارتباطات ، پذیرش اجتماعی ، تاثیر بر تعاملات حرفه ای ، تاثیر فرهنگی ، تاثیر بر احترام و ... اشاره کرد. بعنوان مثال با انتخاب لباس بر اساس سلیقه شخصی هویت خود را به دیگران معرفی می کنیم و یا پوشیدن لباسهای مناسب می توانیم باعث قابل قبول تر شدن و پذیرش خود در اجتماع شویم.

5- تاثیرات روانشناختی :

لباس به مانند هویت فردی عمل کرده و پوشیدن لباس های با ارزش می تواند تاثیرات مثبتی بر تعادل روانی و احساس رضایت ذاتی شخص داشته باشد. ازین رو تاثیرات رونشناختی لباس می تواند در حوزه های مختلف زندگی وی تاثیر گذار باشد که در حدود رفتارها ، احساسات ، اعتقادات و حتی عملکرد شخصیتی می تواند تغییراتی ایجاد کند. حتی لباس مناسب می تواند در تصمیم گیری های فرد نیز تاثیر خوبی بگذارد تا بتواند تصمیمات درست تر و بهتری برای کار و زندگی خود بگیرد.

6- احساس قدرت :

تحقیقات نشان داده که لباس مناسب باعث القای حس قدرت به فرد شده و باعث درک ما توسط دیگران می شود و همچنین بر نحوه رفتار ما با دیگران تاثیر می گذارد. بدین منظور تحقیقی بر روی گروهی از بانوان و آقایان که در بخش تجاری مشغول به کار بودند نشان داد که پوشیدن لباس رسمی نظیر کت و شلوار باعث افزایش احساس قدرت و اعتماد به نفس در کار و تصمیمات آنها می شود و بدین جهت می توانند با احساس قدرت بیشتر ، بیش از پیش به نتایج خوب برسند.

7- روحیه شاد :

لباس تاثیر زیادی بر روحیه افراد داشته و می تواند باعث ایجاد روحیه شاد و انرژی دهنده شود و به بهبود حالت روحی و افزایش حس خوبی کمک بسزایی کند. بدین منظور برای القای روحیه شاد می توانید از رنگهای روشن نظیر زرد و نارنجی ، صورتی یا سبز روشن کمک بگیرید تا باعث افزایش انرژی و شادابی و بهبود حالات روحی شما شود. همچنین انتخاب الگوها و طرهای شاد و رنگارنگ یا حتی طرح های خنده دار در لباسها ، انتخاب لباس راحت برای فعالیت روزمره به منظور احساس آرامش و راحتی و ... نیز در ایجاد روحیه شاد و خوشحال کمک کننده است.

مطالب بیشتر : روانشناسی رنگها در فشن

سخن آخر

بطور کل لباس به عنوان یک وسیله انعکاس و ابراز هویت فردی شخص در اجتماع تاثیر زیادی بر روحیه و احساسات وی دارد. بنابراین انتخاب هوشمندانه و هماهنگ با احساسات شخصی فرد می توان در بهبود کلیت حالت روحی وی تاثیر زیاد بگذارد.

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.