کت و شلوار زنانه در طول تاریخ

کت و شلوار زنانه در طول تاریخ

کت و شلوار زنانه

اگرچه قدمت کت و شلوار زنانه ممکنست به دهه 1600 نرسد اما تاریخچه ای رنگارنگ دارد و اولین حضور قابل توجه زنی در کت و شلوار مردانه در سال 1870 بود که سارا برنهارت نام داشت و بازیگر بوده و شروع به پوشیدن لباس های پسرانه در ملا عام نمود. در آن زمان زنی که کت و شلوار مردانه می پوشید ، وجه خوبی نداشت ، اما این جنجال او را از چالش بیشتر باز نداشت و در سال 1899 در فیلم هملت نقش اول را بازی کرد.

آشنایی با تاریخچه کت و شلوار زنانه

اگر طراحان لباس شروع به طراحی های جدید و تغییرات در لباس زنان نکرده بودند ، هنوز هم در کشورهای غربی باید زنان با لباس تافته به محل کار خود و یا در خیابان برای خرید رفت و آمد می کردند. اگرچه این تغییرات در لباس پوشیدن زنان زمان زیادی برد و بسیاری با این تغییرات مقاومت کردند اما بالاخره به موفقیت به پایان رسید.

طراحی و فروش لباس

در سال 1910 با شروع جنبش حق رای زنان ، بانوان جسورتر و فعال تری روی کار آمدند تا محدودیت های قدیمی دهه 1800 را از میان بردارند و پوشیدن کت و شلوار که نقطه مقابل کت و دامن مد رایج آن زمان بود را انتخاب کردند. از طرفی کت و شلوار سوفراژت مشخصه زنان مترقی و الهام گرفته از نماد و مد بزرگ کوکو شنل بود. شنل که احتمالا مشهورترین طراح کت و شلوار زنانه بوده است و در طول جنگ جهانی اول محبوبیت پیدا کرد ، اولین تولید کننده کت و شلوار زنانه به معنای مدرن شناخته می شد و برخلاف مدل های قبلی ، کت و شلوار شانل حس زرق و برق و زنانگی را حفظ کرده بود.

مقالات دیگر : تاریخچه پر فراز و نشیب کت و شلوار

کت و شلوار زنانه در دهه 1920 تا 1930

در دوره جاز در طی دهه 1920 ، آزادی زنان بطور گسترده با طناب زدن و پوشیدن شلوار برای انواع فعالیتها همچون تنیس ، سوارکاری و دوچرخه سواری ادامه یافت که تا قبل از آن پوشیدن شلوار توسط زنان ، اغلب جرم محسوب می شد. در سال 1933 زنی به نام النور روزولت که در دوران ریاست جمهوری همسرش بانوی اول امریکا بود ، در یک مراسم رسمی کت و شلوار پوشید. در سال 1932 طراح لباسی به نام مارسل روچاس با اولین طراحی اختصاصی شلوار برای زنان ( شلوار پشمی خاکستری ) و کتی با شانه های برجسته به عنوان دومین فرد در انقلاب پوشش زنان اروپایی معرفی شد.

مارلن دیتریش هم در فیلم های مراکش 1930 ، زهره بلوند 1932 و هفت گناهکار کت و شلوار به تن کرد. حمایت عمومی دیتریش از کت و شلوار زنانه در زندگی حرفه ای و شخصی وی با طراح لباس مارسل روچاس همزمان شد که اولین کت و شلوار زنانه آماده را تولید کرد. از طرفی مجله مد و فشن vogue اولین تصاویر خود شامل زنانی با پوشش شلوار را منتشر کرد. در دهه چهل میلادی ، هنرپیشه مشهور کاترین هپبورن با پوشیدن شلوار در تبلیغات خود در استحکام بخشیدن شلوار به عنوان بخشی از کمد روزمره زنان کمک کرد.

در خلال جنگ جهانی دوم در دهه 1940 ، از آنجا که مردان درگیر جنگیدن بودند و زنان بجای آنها کار می کردند ، بدین جهت کت و دامن و کت و شلوار در آن دوران ترند شد ، چرا که این نوع لباسها برای کار کردن بسیار راحت بودند. جالب است بدانید که قبل از شروع جنگ جهانی دوم در سال 1935 ، لویس طرحی از شلوار زنانه ارائه داده بود که استقبال نشده بود اما با شروع جنگ ، وی توانست شلوار زنانه خود را تولید کرده و بفروشد.

مقالات دیگر : شلوار زنانه از گذشته تا به امروز

کت و شلوار زنانه در دهه 1960

پس از جنگ جهانی دوم ، کت و شلوار زنانه محبوبیت خود را از دست داد چرا که بسیاری به دنبال بازگشت به نقش های سنتی پس از هجوم گسترده زنان به نیروی کار زمان جنگ بودند. اما در دهه 1960 کت و شلوار زنانه دوباره محبوب شد چرا که 40 درصد از زنان به نیروی کار پیوستند. در این دهه اقدامات زیادی از جمله در سال 1963 قانون پرداخت حقوق برابر ، قانون حقوق در سال 1964 و قانون ریاست جمهوری مبنی بر ممنوعیت تبعیض جنسیتی در سال 1967 صورت گرفت.

جالب است بدانید که در سال 1967 زنی به نام کاترین سوئیتزر در دوی ماراتن شرکت کرد در حالیکه شلوار پوشیده بود که در اواسط مسابقه یکی از مقامات به هویتش پی برده و خواست تا مانع ادامه کارش شود اما دیگران از وی حمایت کردند و وی توانست مسابقه را به اتمام برساند. عکس وی در حال دویدن و فرد حمله کننده در تاریخ ماندگار شده است.

طراحی و فروش لباس

کت و شلوار زنانه در دهه 1970 تا به امروز

دهه 70 میلادی شاهد ظهور لباس های تک جنسیتی در فرهنگ جوانان و اضافه شدن اصلاحیه آموزشی بود که به دختران اجازه می داد که در مدارس دولتی شلوار بپوشند. در دهه 1980 نیروی کار زنان به بیش از 50 درصد افزایش یافت و این دهه با نماد کت و شلوار قدرت شناخته شد. از طرفی در طی سالهای 1980 تا 1987 علی رغم انتقادات زیاد علیه پوشیدن شلوار توسط زنان ، فروش کت و شلوار زنانه در سال حدود 6 میلیون افزایش پیدا کرد که فروش 600 میلیون دلاری برای صنعت مد به همراه داشت که چنین جهشی در صنعت مد چشمگیر بود.

اگرچه شلوار زنانه در سطح جامعه اروپایی و امریکایی توسط زنان استفاده می شد اما در سال 1993 هنوز زنان کنگره سنای امریکا از پوشیدن شلوار منع می شدند. اما سناتورهای پیشرو باربارا میکولسکی و کارول موزلی- براون جنبش لغو ممنوعیت شلوار پوشیدن زنان را در مجلس سنا رهبری کردند. تصور اینکه در آن سالها پوشیدن شلوار توسط زنی در کنگره منجر به اخراج وی می شد ، خیلی سخت است.

از آن زمان تا به امروز شاهد افزایش بی سابقه ورود زنان به ورزش ، تجارت ، سیاست و ... بوده ایم. چنانچه در سالهای گذشته با ثبت بیشترین تعداد زنان در کنگره ایالات متحده شاهد بودیم و تعداد بی سابقه ای از زنان که شرکت های بزرگ را هدایت می کنند ، توجه بیشتری به حقوق زنان مشاهده کردیم. ازین رو جای تعجب نیست که کت و شلوار زنانه در دنیای مد مورد توجه قرار بگیرد. همچنین برای مقابله با گرایش لباس های مردانه به سمت ظاهری غیر رسمی تر ، بسیاری از استایلیست های شخصی و طراحان لباس زنانه مجموعه به روزی را با هدف زنان حرفه ای ارائه کرده اند.

طراحی و فروش لباس

طراحی اولین کت و دامن زنانه

کوکو شنل اولین طراح لباسی بود که کت و دامن برای زنان طراحی کرد که دامنی گشاد و راحت داشته چرا که قبل از آن همه دامنها تنگ و دست و پاگیر بودند. کوکو شنل در رابطه با این طراحی می گوید : من به زنان دست و پای واقعی برای حرمت دادم تا بتوانند آزادامه در جامعه حرکت کنند و زمانی که می خندند بیهوش نشوند. تعجب آور است زمانی که بدانید قبل از این طراحی لباسهای زنانه بسیار تنگ بوده بطوریکه دنده ها در بدن فرو می رقت و گاها این آسیب آنقدر زیاد بود که زمان خندیدن بیهوش می شدند.

مقالات دیگر : با برند شنل آشنا شویم

با فروشگاه ارخالق به روز باشید.

اینستاگرام : https://instagram.com/arkhalegh  

 

ارسال دیدگاه

    هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است.